|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
|
Lag barn, jenter! (Aftenposten)http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2166549.ece |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)Ja, det er absolutt for mange som venter FOR lenge i dag, og da snakker jeg selvsagt ikke om de som ikke har noe valg, men de som venter "bare fordi". Man skal jo ikke bare avle frem barn når man ikke selv ønsker det, men man bør jo være veldig klar over den biologiske klokken som faktisk tikker fortere hos noen enn hos andre. Jeg er veldig glad for at jeg hadde sjansen til å begynne tidlig selv (fylte 24 et par måneder etter første fødsel).
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)Det er lettere sagt enn gjort. Jeg hadde også vært ganske ung om det hadde klaffet. Jeg brukte 3 år på å lage hver av de to første. Hadde det gått som planlagt hadde de eldste vært 17 og 15. De er 14 og 9. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)Ja men du PRØVDE jo? Det er vel snakk om å utsette barnelagingen her? Mange som skal reise jorda rundt, gjøre karriere osv. Ikke at det er noe galt i det, men folk bør være klar over at ikke alle er så heldige å få i pose OG sekk.
|
|
|
#7 |
|
godt brukt
|
Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)Dette er vel snakk om de som ikke prioriterer å få barn før i 30 årene. Ikke de som prøver før den tid. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)Hvorfor er det alltid en oppfordring til jenter? Hvorfor snakkes det alltid om at kvinner venter for lenge? At kvinner er opptatte av å gjøre alt mulig annet i 20-årene? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
godt brukt
|
Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)
Fullstendig enig!! |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Type R ;)
Hvor: Nord
Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)Ble uventet gravid med turbo som 20 åring, mann var bare 19 hihi. var 20 og 21 da han kom.Men om han ikke hadde kommet da så tror jeg nok ikke vi hadde valgt å få unger da.Han var ikke ferdig med lærlingetiden og jeg var på omskolering.
|
|
|
|
#11 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Signerer.
|
|
|
#12 |
|
By the Sea
|
Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)Jeg har ingen unnskyldning.
|
|
|
#13 |
|
Peppy!
|
Ja, det er jo fint og flott det, at du er sjeleglad for at du ventet og dermed rakk å gjøre alt du ønsket først. Spørsmålet er om det hadde vært like fint å vente dersom toget da var gått, og du ikke fikk de barna du ønsket deg. Ville det da vært verdt det? Det er jo det artikkelen handler om, at mange venter og dermed ender opp som ufrivillig barnløse, det er ikke kritikk mot det å få barna sent. Det er moro å farte rundt og opparbeide seg en susende karriere så fremt man faktisk får de barna når man er klar. Det kan imidlertid oppleves som en fryktelig krise om man prioriterte slik og det viste seg at man ikke lenger var fruktbar. Det vet man jo ikke på forhånd. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
By the Sea
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg opplevde ikke det å vente med prøvingen til jeg var 30 år som spesielt risikabelt. Om jeg hadde ventet enda et tiår til, så hadde det nok vært adskillig mer risikofyllt.
|
|
|
#15 |
|
Peppy!
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)
Misforstå meg rett. Jeg diskuterer ikke hvorvidt det er riktig å bli mor når man er 20, 30 eller 40. Det jeg tok tak i er holdningen om at "jeg er sjeleglad for at jeg ventet", for det kan man si når man kan vise til at man fikk barn. Det samme sier ikke nødvendigvis en 35-åring som ventet på grunn av andre prioriteringer, og som har hatt tre mislykkede prøverørsforsøk. Jeg sier ikke at folk er teite som venter. Jeg sier at vi må tilrettelegge for at det er enkelt å få barn i yngre alder, for å forhindre den økende graden av ufrivillig barnløshet og for å løse samfunnsproblemet med for få fødte barn i Europa. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
intro
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)
Hjertens enig! Jeg synes også vi blir tutet ørene fulle med dette pratet uavbrutt, og jeg er temmelig lei. Vi startet prøvingen da jeg var 28, men Liv kom ikke før på 33-årsdagen min. Det er greit at jeg muligens ikke trenger å føle meg truffet, men jeg gjør det uansett. Utad ser det sikkert ut som om jeg har vært en "karrierejeger" som ville vente med barn - det er jo ikke alle som kjenner hele forhistorien vår. (Og jeg var for øvrig sammen med samme frosk både på midten og slutten av 90-tallet, for øvrig
|
|
|
|
#17 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)Jeg traff mannen i mitt liv først i en alder av 32, og ønsket om å bli alenemor fristet lite, så da ble det som det ble.
|
|
|
#18 |
|
Tåler regn
|
Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)Jeg var 34 da jeg med mamma, og da hadde vi forsøkt i 8år! I dag så strever faktisk hvert 7. par med å bli gravide, og det har ikke bare med alder å gjøre, selv om det er litt av årsaken. Selv var jeg overhodet ikke klar å bli mamma som 20 åring, og ikke var jeg sammen med en type mann jeg ville ha som pappa til mitt barn heller. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)Hasselnøtt: det har vel mest å gjøre med at menn KAN vente i årevis med å få barn siden de er fruktbare mye lenger enn oss, selv om jeg skjønner hva du mener. Menn blir jo faktisk ofte enda senere klare for å få barn enn det kvinner blir, så mange kvinner venter jo rett og slett på at mannfolkene deres skal gi "klarsignal".
|
![]() |
|
|