|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvilken situasjon beskriver best ditt navnvalg? | |||
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør |
![]() ![]() ![]() ![]() |
93 | 40,97% |
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør |
34 | 14,98% |
Jeg har valgt et populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør |
29 | 12,78% |
Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør |
7 | 3,08% |
Dustepoll |
64 | 28,19% |
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#162 |
villende
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiSnupp har et "ti på topp" navn. Han er oppkalt etter både min oldefar og min far, så det var helt uvesentlig at navnet for tiden er populært. Jeg har alltid sagt at hvis jeg noen gang fikk en gutt så skulle han hete "Snupp". Mini får et vanlig, men ikke trendy, navn så fremt hun blir en jente. Guttenavnet vi har på lur er nok mer av typen "kan fort havne på ti på topp". Det er også oppkalling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiJeg har gått tallmaterialet litt nærmere etter i sømmene, og jeg har oppdaget noen feil. I følge tiårsstatistikken har 1537 gutter fått navnet Noah de siste 10 årene, men hvis du søker på navnet får du beskjed om at 1473 heter Noah. Samme problem har Lucas og Linus. |
![]() |
![]() |
#164 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi
Kanskje noen av Noahene, Lucasene og Linusen er døde...
![]() |
#165 |
Passiv
|
Med tanke på at 96% av alle som heter Noah er født etter 1998, er det meget lite sannsynlig at dette skyldes dødsfall. Dette ville gi en barnedødelighet på over 4%! Navnene i SSBs statistikk skiller på skrivemåter. Det er 106 som skriver Noa, og 1537 som skriver Noah. Dette er rett og slett en feil. |
![]() |
![]() |
#166 |
Glad
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiTja... navnet er ikke på topp 10, men ikke sååå spesielt heller. Handler i Sverige om jeg er der likevel - = sjelden. Og Se og hør kun til påske når gubben handler det...
![]() |
#168 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiJeg skjønner ikke problemstillingen og hva som liksom skal bli sammenhengen her. Mener du at man er usnobbete hvis man handler i Sverige, leser Se og Hør og har "vanlige" navn på barna sine? Jeg tror vel kanskje at mange Se og Hør-lesere kan ha temmelig fantasifulle navn på barna. Det er mange former for navnesnobberi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiJeg handler mye i Sverige fordi det økologiske vareutvalget er MYE større der borte, og det gjør ingenting at det er mye billigere enn hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiJeg kunne ikke krysse av på pollen. Vi har valgt uvanlig navn til lillesøster, vi handler i Sverige (dog ikke alkohol og tobakk), men vi leser ikke Se&Hør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#172 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiJeg dulter på Maximilia. Og litt på Fruktflua. Vi handler i Sverige med jevne mellomrom, har et ganske normalt navn på sønnen vår som ikke er topp 10, men innen topp 30 i fjor.
![]() |
#173 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiNå har jeg altså regnet på Nebbias formler her (morro!
![]() |
#174 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiEllers antok jeg at pollen var ment humoristisk og fjollete.
![]() |
#175 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiNavneforskning viser jo at navnevalg og sosial klasse i aller høyeste grad hører sammen så det er da ikke noe nytt. Dette har jo også media skrevet mye om de senere år og gitt utallige eksempler på også. Var ikke så lenge siden Aftenposten hadde en artikkel om "Oslo Vest" - "Oslo Øst" navn ... husker ikke alle men det er jo ikke så vanskelig å gjette hvor Preben, Kristian, Olav er født versus Daniel, Aron, Lucas Alexander ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiDet kommer også an på hvordan man definerer "åndssnobberi". De øverste klassene er jo ikke akkurat kjent for sin gode smak, og det kan jo da igjen diskuteres om de kan kalles "åndssnobber".
![]() |
#177 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiJeg syns det er en stor og tydelig forskjell på "åndssnobberi" og "overklasse" i materiell forstand. Mens Preben vs. Tommy viser Øst vs. Vest, så viser Embla vs. Emma "dannelse/utdannelse" vs. mer mainstream. (Det er vel i Blindern-barnehagene det er en veldig opphopning av en del "åndssnobb"-navn: Embla, Eira, Tyra, Trym, Ylva etc. Sånn at de som har lagt hjerte og sjel i å finne det HELT spesielt vakre og annerledese får seg en skikkelig smell når barnet bli Embla A og Embla K.
![]() |
#178 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi*Poffet*
Søster er lett å begeistre Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes. Sist redigert av Søster : 03-10-08 kl 20:33. Årsak: outa ungenes navn litt |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Ute av produksjon
Medlem siden: Jun 2008
Ops, så var visst navnevalet vårt trendy likevel.
![]() |
#180 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiJeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør
![]() |
Emneord |
avsporing, navn, åndssnobberi |
|
|