Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken situasjon beskriver best ditt navnvalg?
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 93 40,97%
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 34 14,98%
Jeg har valgt et populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 29 12,78%
Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 7 3,08%
Dustepoll 64 28,19%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-08, 15:37   #161
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvorfor tror folk alltid at jeg er sarkastisk? :føler seg misforstått:

Sarkasme er en kunstform. Ta som et kompliment.

Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 15:54   #162
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snupp har et "ti på topp" navn. Han er oppkalt etter både min oldefar og min far, så det var helt uvesentlig at navnet for tiden er populært. Jeg har alltid sagt at hvis jeg noen gang fikk en gutt så skulle han hete "Snupp". Mini får et vanlig, men ikke trendy, navn så fremt hun blir en jente. Guttenavnet vi har på lur er nok mer av typen "kan fort havne på ti på topp". Det er også oppkalling.

Jeg handler aldri i Sverige, med mindre jeg er der av andre årsaker og det passer seg sånn at vi kan stikke innom nærmeste kjøpesenter og raske med oss noen kilo andebryst. Jeg kjøper aldri Se&Hør, men leser det på venterom, hvis det ikke finnes noe annet, og hos svigermor, hvis det ligger fremme.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 18:24   #163
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg har gått tallmaterialet litt nærmere etter i sømmene, og jeg har oppdaget noen feil. I følge tiårsstatistikken har 1537 gutter fått navnet Noah de siste 10 årene, men hvis du søker på navnet får du beskjed om at 1473 heter Noah. Samme problem har Lucas og Linus.

Og jeg som levde i troen at SSB var ufeilbarlige.

Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 18:30   #164
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg har gått tallmaterialet litt nærmere etter i sømmene, og jeg har oppdaget noen feil. I følge tiårsstatistikken har 1537 gutter fått navnet Noah de siste 10 årene, men hvis du søker på navnet får du beskjed om at 1473 heter Noah. Samme problem har Lucas og Linus.

Og jeg som levde i troen at SSB var ufeilbarlige.

Kanskje noen av Noahene, Lucasene og Linusen er døde... Eller, det kan hende at de har slått sammen ulike stavemåter på en av alternativene men ikke på den andre. Feks 1537 Noah/Noa derav 1473 Noah. Lucas kan jo også skrives med K. Linus er jeg litt mer usikker på hvordan man kan skrive på en annen måte.

Vi har relativt vanlige/populære navn på barna våre, men leser ikke se og hør eller handler i Sverige.

Gammel 19-02-08, 18:51   #165
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Kanskje noen av Noahene, Lucasene og Linusen er døde... Eller, det kan hende at de har slått sammen ulike stavemåter på en av alternativene men ikke på den andre. Feks 1537 Noah/Noa derav 1473 Noah. Lucas kan jo også skrives med K. Linus er jeg litt mer usikker på hvordan man kan skrive på en annen måte.

Vi har relativt vanlige/populære navn på barna våre, men leser ikke se og hør eller handler i Sverige.

Med tanke på at 96% av alle som heter Noah er født etter 1998, er det meget lite sannsynlig at dette skyldes dødsfall. Dette ville gi en barnedødelighet på over 4%! Navnene i SSBs statistikk skiller på skrivemåter. Det er 106 som skriver Noa, og 1537 som skriver Noah. Dette er rett og slett en feil.

Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:01   #166
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tja... navnet er ikke på topp 10, men ikke sååå spesielt heller. Handler i Sverige om jeg er der likevel - = sjelden. Og Se og hør kun til påske når gubben handler det...

Gammel 19-02-08, 19:08   #167
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Hm, det var mystisk. Du får sende dem en mail og spørre hvorfor det ikke stemmer overrens!

Gammel 19-02-08, 19:14   #168
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke problemstillingen og hva som liksom skal bli sammenhengen her. Mener du at man er usnobbete hvis man handler i Sverige, leser Se og Hør og har "vanlige" navn på barna sine? Jeg tror vel kanskje at mange Se og Hør-lesere kan ha temmelig fantasifulle navn på barna. Det er mange former for navnesnobberi.

Ellers: Barna mine har helt normale (men ikke 10 på topp-navn), jeg har aldri kjøpt Se og Hør, og handler i Sverige om jeg drar dit på ferie. Men det er snart 7 år siden sist.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:56   #169
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg handler mye i Sverige fordi det økologiske vareutvalget er MYE større der borte, og det gjør ingenting at det er mye billigere enn hjemme.
Jeg leser Se&Hør overfladisk hos tannlegen, legen og frisøren, og barna mine har navn som er pene (jeg gir totalt blanke i popularitet), og som de (forhåpentligvis) ikke kommer til å skjemmes over noengang. Hva andre synes om mine barns navn, mine leservaner, og mine harryturer, bryr meg midt på ryggen.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 09:31   #170
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kunne ikke krysse av på pollen. Vi har valgt uvanlig navn til lillesøster, vi handler i Sverige (dog ikke alkohol og tobakk), men vi leser ikke Se&Hør.

Navnevalget kommer av hensynet til at navnet skal være mest mulig lik på tre forskjellige språk.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 11:29   #171
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har valgt alt fra et supersjeldent navn, via et som var veldig vanlig i vår generasjon men heller uvanlig i barnas, til et skikkelig 10-på-topp navn.

Leser ikke Se&Hør, og driver ikke med svenskehandel, hverken av foie gras eller annet.

Gammel 20-02-08, 11:47   #172
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg dulter på Maximilia. Og litt på Fruktflua. Vi handler i Sverige med jevne mellomrom, har et ganske normalt navn på sønnen vår som ikke er topp 10, men innen topp 30 i fjor.

At svenskeshopping er harry er bare so ten years ago.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 11:55   #173
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg altså regnet på Nebbias formler her (morro! ):

Storebror har et navn som var mye vanligere før. Motefaktor: 6,1. Popularitetsfaktor: 0,1. Tidstypiskfaktor: 61. Altså veldig lite tidstypisk?

Mellomsøster har et navn som alltid har vært uvanlig (500 sim heter det), men jeg tror omtrent ingen er døpt det de siste 10 år. Det stod ikke engang på listen, men jeg tittet på grafen og gjettet ca. 10. Det gav en tidstypiskfaktor på eeh - 50 000?? Kan det stemme?

Lillebror har et VELDIG vanlig navn, men det har alltid vært vanlig. Faktor: 0,4. :grubler: Hva betyr DET, da?

Gammel 20-02-08, 11:55   #174
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ellers antok jeg at pollen var ment humoristisk og fjollete.

Gammel 20-02-08, 12:10   #175
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Navneforskning viser jo at navnevalg og sosial klasse i aller høyeste grad hører sammen så det er da ikke noe nytt. Dette har jo også media skrevet mye om de senere år og gitt utallige eksempler på også. Var ikke så lenge siden Aftenposten hadde en artikkel om "Oslo Vest" - "Oslo Øst" navn ... husker ikke alle men det er jo ikke så vanskelig å gjette hvor Preben, Kristian, Olav er født versus Daniel, Aron, Lucas Alexander ...
Jeg har også venner som jobber på nav som snakker om "mappenavn" og belastende navn og uten å gi eksempler så er de jo "typiske" navn som vel de fleste av oss ville ha nikket på hodet av.

Sist så jeg Aftenposten hadde en oversikt over alkoholvaner og hva som ble solgt på Vinmonopolet på Oslo Vest i forhold til Oslo Øst.... igjen var det et "god dyr smak" mot "harry vaner" som ble satt opp mot hverandre. Typisk!

Så jo, jeg vil si valg av navn som valg av mat / alkohol er i aller høyeste grad noe som kan diskuteres ut fra "åndssnobberi" som i tittelen på denne tråden.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 12:22   #176
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer også an på hvordan man definerer "åndssnobberi". De øverste klassene er jo ikke akkurat kjent for sin gode smak, og det kan jo da igjen diskuteres om de kan kalles "åndssnobber".
Eller hvordan man definerer "vanlig". Er vanlig det som er på opptur akkurat nå, slik at f. eks. Noah er et vanlig navn, eller er "vanlig" kulturtradisjonelle navn?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-08, 12:55   #177
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg syns det er en stor og tydelig forskjell på "åndssnobberi" og "overklasse" i materiell forstand. Mens Preben vs. Tommy viser Øst vs. Vest, så viser Embla vs. Emma "dannelse/utdannelse" vs. mer mainstream. (Det er vel i Blindern-barnehagene det er en veldig opphopning av en del "åndssnobb"-navn: Embla, Eira, Tyra, Trym, Ylva etc. Sånn at de som har lagt hjerte og sjel i å finne det HELT spesielt vakre og annerledese får seg en skikkelig smell når barnet bli Embla A og Embla K. )

Er det bare meg, eller begynner det å bli en "åndssnobb"-trend at man velger litt mer "solide" og trauste oppkallingsnavn? At det blir litt som å eie et rustikt, gammel, arvet møbel, noe som også skal være veldig i tiden har jeg hørt. Det viser tilhørighet og røtter, på en måte?

Gammel 01-10-08, 20:52   #178
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

*Poffet*

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.

Sist redigert av Søster : 03-10-08 kl 20:33. Årsak: outa ungenes navn litt
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 21:00   #179
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det bare meg, eller begynner det å bli en "åndssnobb"-trend at man velger litt mer "solide" og trauste oppkallingsnavn? At det blir litt som å eie et rustikt, gammel, arvet møbel, noe som også skal være veldig i tiden har jeg hørt. Det viser tilhørighet og røtter, på en måte?

Ops, så var visst navnevalet vårt trendy likevel.

Gammel 01-10-08, 21:06   #180
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør

Har svart dette men leser så absolutt ikke SE & HØR, men resten stemmer godt.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
avsporing, navn, åndssnobberi

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.