Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort eller ikke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 12:34   #1
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Noe annet som utgjør en forskjell i fht. voldtekt er at kvinnen ikke har hatt noen mulighet til å unngå graviditeten.
Dessuten, hvis man er så lite empatisk at man ikke evner å se at den situasjonen ikke er en som kan analyseres til bunns bør man faenmeg la være å uttale seg. :mildt provosert:

Men hva gjør voldtekt til så mye verre situasjon enn f.eks at man risikerer æresdrap? Hvorfor er det ikke lov å analysere og diskutere dette? Det er jo en del av det diskusjonen handler om da opptil flere mener at kun voldtekt og medisinske grunner er legitim grunn til abort. Hvorfor gjør dette meg lite empatisk? Jeg vil heller se det andre veien, at de som setter seg over en kvinne og sier at disse to grunnene og bare de er grunn nok til abort.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 12:38   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Men hva gjør voldtekt til så mye verre situasjon enn f.eks at man risikerer æresdrap? Hvorfor er det ikke lov å analysere og diskutere dette? Det er jo en del av det diskusjonen handler om da opptil flere mener at kun voldtekt og medisinske grunner er legitim grunn til abort. Hvorfor gjør dette meg lite empatisk? Jeg vil heller se det andre veien, at de som setter seg over en kvinne og sier at disse to grunnene og bare de er grunn nok til abort.

Jeg gidder ikke bli med på en ekstremt ufruktbar "hva er verst"-diskusjon. ...og har allerede svart på gråsonegreiene dine, hvis du kikker litt lenger opp her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 12:40   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er enig i at det må være opp til hver enkelt kvinne, men jeg har ingen problemer med å stå for at det er situasjoner jeg har lettere for å skjønne hvorfor kvinner velger abort enn andre.

Nei, hvorfor skulle det være vanskelig å stå ved? Det er da helt åpenbart forskjeller på både nødvendigheten og riktigheten av ulike aborter.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 12:45   #4
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg gidder ikke bli med på en ekstremt ufruktbar "hva er verst"-diskusjon. ...og har allerede svart på gråsonegreiene dine, hvis du kikker litt lenger opp her.

Jeg prøver virkelig ikke å få til en "hva er verst" diskusjon. Jeg lurte på hvorfor voldtekt automatisk er den eneste gyldige grunnen, og prøvde å få frem til de som mener det at de kanskje ikke hadde tenkt godt nok igjennom problemstillingen da det finnes mange like gode grunner. Jeg ser nå at du er enig. Jeg har selvfølgelig aldri tvilt på det..

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 12:57   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en sær, sær tråd når Teofelia må inn og presisere sitt standpunkt for selvbestemt abort.

Gammel 27-08-08, 13:17   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er en sær, sær tråd når Teofelia må inn og presisere sitt standpunkt for selvbestemt abort.

Det er vel fordi ein stort sett diskuterer berre det prinippielle standpunktet i slike diskusjonar, ikkje etikken og dei vanskelege gråsonene og definisjonane. Eg har alltid argumentert på for-abortlova sida i abortdiskusjonar, men min personlege etikk hindrar meg likevel frå å ta abort og eg prøver å forklare kvifor eg meiner som eg gjer.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 13:04   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elinblu: Selvsagt er man ikke et bedre menneske om man legger seg ned og hyler i mange år etter aborten, det blir jo helt tullete å si. Det jeg mente var at jeg er overbevist om at det finnes nok av dem som tar abort uten en eneste skruppel, uten å skjenke det de gjør en eneste tanke. Og det er jo da man kan si at de ikke akkurat gjør det med tungt hjerte, slik noen liker å påstå at alle gjør. Noen tar jo abort både 3 og 4 ganger. Husker med gru en blogg på VG der ei jente hadde blitt gravid for 3. gang og nå skulle ta sin tredje abort. Svaret hennes var at "jaja, jeg må vel summe meg til å skifte p-pillemerke nå siden jeg er blitt gravid et par ganger på dem før, jeg tror ikke de virker på meg HEHE". Jeg ble satt ut av hele bloggen.

Gammel 27-08-08, 14:08   #8
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Før jeg fikk barn selv tenkte jeg også at dette var en "grei" løsning for de som ikke ønsket barn. Selv hadde jeg nok ikke klart å gjøre det antar jeg. Jeg vet ikke hvis det lå noe kriminelt bak. I dag synes tanken på abort som ekstremt fjernt for meg. Jeg forstår ofte ikke folk som velger å ta abort, men tenker vel da at kanskje det var greit at nettopp de ikke fikk barnet da. Et barn bør jo være ønsket. Jeg mener også at folk som ikke kunne tenke seg barn, har et stort ansvar i å bruke prevensjon eller sterilisere seg. Hvis ikke bør man være åpen for at det "kan skje".

Jeg har spiral nå, og vi har ikke tenkt å få flere, men hadde jeg blitt gravid, og om det så var 1 eller 2 eller 3 der inne, så hadde jeg faktisk blitt glad. Mye hadde måtte ordnes, og det ville nok bli strevsomt og ikke som vi hadde tenkt, men jo, likevel bare glad. Mannen hadde nok ikke reagert helt på samme måte, men vet jo som meg at den som er med på leken, må tåle stanken (fra bleien).

Sist redigert av Dronningen : 27-08-08 kl 14:14.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 14:47   #9
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det jeg sliter med. Jeg blir regelrett satt ut av måten f.eks. Mim omtaler barnet i magen på. Jeg skjønner at hun ser på det på en annen måte, men jeg forstår det ikke, hvis du skjønner. Uansett. Mye følerier i det jeg sier.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 14:52   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er det jeg sliter med. Jeg blir regelrett satt ut av måten f.eks. Mim omtaler barnet i magen på. Jeg skjønner at hun ser på det på en annen måte, men jeg forstår det ikke, hvis du skjønner. Uansett. Mye følerier i det jeg sier.

Jeg synes oppriktig synd på folk som har ditt abortsyn, Skremmern. Det må være vanskelig å leve med det synet i lys av den abortlovgivingen og -praksisen vi har i dag. Jeg villa ha syntes det var tungt (for å si det mildt) å skulle leve i et samfunn der drap på toåringer var tillatt og praktisert.

Jeg håper du skjønner at jeg sier dette oppriktig i ikke en form for nedlatenhet eller dårlig skjult ironi.

Gammel 27-08-08, 14:56   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes oppriktig synd på folk som har ditt abortsyn, Skremmern. Det må være vanskelig å leve med det synet i lys av den abortlovgivingen og -praksisen vi har i dag. Jeg villa ha syntes det var tungt (for å si det mildt) å skulle leve i et samfunn der drap på toåringer var tillatt og praktisert.

Jeg håper du skjønner at jeg sier dette oppriktig i ikke en form for nedlatenhet eller dårlig skjult ironi.

Jeg skjønner absoutt hva du mener, og det er veldig vanskelig for meg.

Gammel 27-08-08, 14:56   #12
Manitoba
Passiv

Standard

Og når jeg leser diskusjonen her lurer jeg på om respekten for liv gjelder generelt slik at dere er vegetarianere/veganere eller er det menneskebarn og menneskefoster som har en helt spesiell stilling?

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 14:59   #13
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Og når jeg leser diskusjonen her lurer jeg på om respekten for liv gjelder generelt slik at dere er vegetarianere/veganere eller er det menneskebarn og menneskefoster som har en helt spesiell stilling?

Nei, den ble for søkt for meg! Er du mot abort, så bør du være veggis, lizzom?! Det er da forskjell på dyr og mennesker.

(Og jeg er ikke mot selvbestemt abort, altså...)

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 15:01   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Nei, den ble for søkt for meg! Er du mot abort, så bør du være veggis, lizzom?! Det er da forskjell på dyr og mennesker.

(Og jeg er ikke mot selvbestemt abort, altså...)

Jeg synes også det var en veldig bisarr sammenligning. Selvsagt står menneskebarn i en spesiell stilling. (Men nå er jeg for selvbestemt abort, så kanskje jeg ikke er i målgruppa for å svare.)

Gammel 27-08-08, 15:06   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Men nå er jeg for selvbestemt abort, så kanskje jeg ikke er i målgruppa for å svare.)

Då er i så fall ikkje eg det heller ...

Gammel 27-08-08, 15:06   #16
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg synes også det var en veldig bisarr sammenligning. Selvsagt står menneskebarn i en spesiell stilling. (Men nå er jeg for selvbestemt abort, så kanskje jeg ikke er i målgruppa for å svare.)

For meg er det ikke like selvsagt. Jeg ville hatt mye større betenkeligheter med å drepe en gorillamor med en nyfødt unge enn å ta en tidlig abort.

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 15:08   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

For meg er det ikke like selvsagt. Jeg ville hatt mye større betenkeligheter med å drepe en gorillamor med en nyfødt unge enn å ta en tidlig abort.

Det er så sjelden jeg spiser gorillamødre, så akkurat den har jeg ikke reflekter godt nok over ennå.

Derimot spiser jeg biff med mye lettere hjerte enn jeg tar (ville tatt) abort. Det er jeg helt sikker på.

Gammel 27-08-08, 15:10   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Vel, her ser jeg litt realistisk på det. Jeg ser på det som nødvendig å holde bestandene nede, for like ille som å drepe en nyfødt goriallaunge, er det å tillate at dyrene skal sulte ihjel pga lite / ingen mat.

Gammel 27-08-08, 14:59   #19
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Jeg er i prinsippet mot abort, men dersom det er medisinske grunner for det bør man vurdere det.

Gammel 27-08-08, 15:00   #20
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Det å ete kjøt er mi mi dårlege samvittigheit (og gjenstand for stadig vurdering og refleksjon), for eg har generelt eit syn på livet som noko hellig som ingen har rett til å ta. Eg bærer edderkoppane ut av huset i staden for å knuse dei.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.