Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-08, 21:10   #161
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Jeg synes du er temmelig drøy i uttalelsene dine, Esme! Lotteriet som foregår? I all verden!

Farah ble oppfattet som et ordensproblem. Han ble ikke klarert selv om de trodde handlingene var viljestyrte. En annen enhet tok over. At ambulansearberiderne vurderte feil er vel forlengst innrømmet, avklart og utdebattert.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 21:14   #162
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes du er temmelig drøy i uttalelsene dine, Esme! Lotteriet som foregår? I all verden!

Jeg har sagt det tidligere også jeg, at jeg oppfatter det som rimelig tilfeldig hva som kommer med ambulanse og hva som kommer med drosje inn til mottak i Oslo/Akershus når det gjelder hodeskader. Jeg har jobbet såpass mye med å ta imot hodeskader at jeg har en soleklar rett til å ha en personlig oppfatning av dette. Jeg tror dog ikke at det går på rase eller noe sånt, men at det er for dårlig ambulansedekning i dette området.

Gammel 12-10-08, 21:19   #163
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må ha akkurat den meningen du ønsker, jeg synes fremdeles det er rimelig drøyt å kalle det et lotteri! Jeg hører mange klager på legevakta også, men det kunne ikke falle meg inn å kalle det som foregår på legevakta for et lotteri. Heller ikke når pasienter avvises, nektes behandling, blir feilmedisinert, venter for lenge, blir sendt hjem med hjerteinfarkt osv.

Pasientene vurderes selvfølgelig utifra symptomer og tilstand, men også oppførsel. Det er helt uaktuelt å ta med en aggresiv pasient til legevakten en lørdags natt og samtidig forvente at legen skal se på ham. Politiet er et veldig viktig samarbeidsorgan.

Gammel 12-10-08, 21:21   #164
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lotteri, nei? Hver gang jeg har hørt om/opplevd at ambulansen ikke har kommet har det hatt sammenheng med at pasienten har vært rusa.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 21:22   #165
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Hva mener du? At ambulansene nekter å rykke ut når det er rusmidler involvert?

Gammel 12-10-08, 21:25   #166
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener du? At ambulansene nekter å rykke ut når det er rusmidler involvert?

Nei, det tviler jeg sterkt på, men de gangene jeg har hatt noe med ambulanser å gjøre og de ikke har kommet, har det vært fordi det har vært rusmidler involvert. Allikevel velger jeg å håpe/tro at det er tilfeldig, jeg ser jo stadig vekk at det er ambulanser og plukker opp OD'er.

(Eller, stadig vekk er vel å ta litt i, men you get the picture.)

Gammel 12-10-08, 21:30   #167
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må ha akkurat den meningen du ønsker, jeg synes fremdeles det er rimelig drøyt å kalle det et lotteri! Jeg hører mange klager på legevakta også, men det kunne ikke falle meg inn å kalle det som foregår på legevakta for et lotteri. Heller ikke når pasienter avvises, nektes behandling, blir feilmedisinert, venter for lenge, blir sendt hjem med hjerteinfarkt osv.

Pasientene vurderes selvfølgelig utifra symptomer og tilstand, men også oppførsel. Det er helt uaktuelt å ta med en aggresiv pasient til legevakten en lørdags natt og samtidig forvente at legen skal se på ham. Politiet er et veldig viktig samarbeidsorgan.

Jeg snakker ikke om aggressive pasienter når jeg nevner de som kommer i ambulanse versus drosje. Jeg sier at jeg har en oppfatning (som jeg har fått etter å ha jobbet i dette området, og etter som jeg har forstått, du ikke har gjort) av at det er nokså tilfeldig om hodeskadepasienter kommer i ambulanse eller i drosje. Og merk at jeg sier ikke heller noe om fagligheten til ambulansesjåfører her. (Selv om de to ambulansesjåførene som jeg nevnte i den episoden ikke gjorde rett, så tror jeg ikke det gjelder alle altså, jeg har god oppfatning av ambulansesjåførene i dette området.) Dette kan også gå på at AMK rett og slett ikke har nok ambulanser å sende ut.

Gammel 12-10-08, 21:37   #168
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nei, det tviler jeg sterkt på, men de gangene jeg har hatt noe med ambulanser å gjøre og de ikke har kommet, har det vært fordi det har vært rusmidler involvert. Allikevel velger jeg å håpe/tro at det er tilfeldig, jeg ser jo stadig vekk at det er ambulanser og plukker opp OD'er.

(Eller, stadig vekk er vel å ta litt i, men you get the picture.)

Det er jo slik at man sile, det er ganske enkelt ikke ressurser nok til å kjøre ut på samtlige som ringer en lørdagsnatt (ikke er det nødvendig heller). De ansatte på AMK har i tillegg som arbeidsoppgave å vurdere, gi råd utifra indeksen og sjekke om pasienten er i stand til å komme seg på legevakta selv. Nå snakker jeg ikke om de med alvorlig hodeskade, men f.eks. de utallige telefonsamtalene som handler om fulle mennesker som kaster opp, hyperventilerer, blir svimle, redde osv. Alle disse sakene må selvsagt også nøye gjennomgås for å få hele historien, men en form for siling må til, og det skjer i aller høyeste grad. Hvis innringer blir utålmodig fordi det blir stilt spørsmål til hvorfor han trenger ambulanse når han bare vil ha den forpulte ambulanse med en jævla gang, og i samme omgang kaller deg for en forpult jævla hore og fitte som bare må komme med en jævla gang, og er så opptatt av å kalle deg nye, ikke fullt så flatterende, kallenavn at han mister helt fokus og nekter / evner ikke å si hva som egentlig skjer (grunnen til samtalen) ringer man naturligvis politiet umiddelbart mtp egensikkerhet. Og det er vanlig kost spesielt i helger. Ikke nødvendigvis fra pasienten selv, men fra alle de 100 berusa tilskuerne utsyrt med hver sin mobil. Det er ganske utfordrene, og dessverre skjer menneskelige svikt i denne prosessen, men de er heldigvis sjeldne.

Og for å avklare; jeg sier ikke at man skal nekte noen ambulanse pga grovt språk, men det gjøre det nok vanskeligere å kommunisere med vedkommende for å avdekke evt. alvorlige episoder.

Sist redigert av Skremmern : 12-10-08 kl 21:42.
Gammel 12-10-08, 21:39   #169
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg snakker ikke om aggressive pasienter når jeg nevner de som kommer i ambulanse versus drosje. Jeg sier at jeg har en oppfatning (som jeg har fått etter å ha jobbet i dette området, og etter som jeg har forstått, du ikke har gjort) av at det er nokså tilfeldig om hodeskadepasienter kommer i ambulanse eller i drosje. Og merk at jeg sier ikke heller noe om fagligheten til ambulansesjåfører her. (Selv om de to ambulansesjåførene som jeg nevnte i den episoden ikke gjorde rett, så tror jeg ikke det gjelder alle altså, jeg har god oppfatning av ambulansesjåførene i dette området.) Dette kan også gå på at AMK rett og slett ikke har nok ambulanser å sende ut.

Jeg er ikke lege, nei, hvis det var det du mente, men jeg deler ikke samme erfaring som deg mtp tilfeldigheter.

Gammel 12-10-08, 21:40   #170
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er fortsatt litt småhissig for den gangen de nekta å sende noen da jeg fant en rusa mann som lå og blødde fra hodet. Midt på lyse dagen. Jeg var ikke rusa, og det var hele femhundre meter eller noe fra Legevakta. (Men no worries, som sagt, jeg håper/tror at det ikke er standard.)

Gammel 12-10-08, 21:55   #171
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Etter det jeg har fått med meg hadde Farah røyket hasj og det kan jo gi forstørrede pupiller, og pupillene kan også bli store ved hodeskade.
.

Dette er helt nytt for meg. Er det sikkert at han hadde røyket hasj eller noe som blir påstått?

Gammel 12-10-08, 21:57   #172
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg ikke lest hele tråden, bare kronikken og gjennom den gir Farah et så usympatisk inntrykk at jeg har lyst til å be ham finne seg et bedre land å bo i.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 21:58   #173
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke lege, nei, hvis det var det du mente, men jeg deler ikke samme erfaring som deg mtp tilfeldigheter.

Jeg tror esme mente at hun har erfaring fra Oslo, og at du, så vidt hun visste, ikke har det. Og jeg tror også at ressurser er et problem i hovedstadsområdet, og at det av og til betyr at ikke alle som burde få det, får den hjelpen de trenger. Jeg tror du leser anklager inn i det hun skriver, som hun ikke har kommet med.

Gammel 12-10-08, 22:00   #174
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ah, OK, da miforstod jeg. Og ja, jeg leser henne med et kritisk øye når hun påstår at systemet fungerer som et lotteri. Jeg skjønner derimot deler av det hun mener litt bedre i innlegget over her, og kjenner til ressursmangelen hun snakker om.

Gammel 12-10-08, 22:13   #175
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Nå rakk Polyanna å svare før meg. Men jeg vet at du ikke er lege og det er heller ikke viktig. Poenget var at du ikke har jobbet i dette området (etter hva jeg har forstått) og det er mindre ressurser tilgjengelig her, synes jeg enn hva jeg er vant med fra andre steder.

Om du husker fra den forrige debatten om dette så sa jeg dette da også, og jeg sa også at jeg ikke hadde noen oppfatning at det gikk på rase eller om man er ruset eller ei, direktørfruer kan godt komme i drosje med alvorlige hodeskader. (Da som et argument mot at dette hadde "aldri skjedd med noen som er etnisk norske") Så jeg har en klar oppfatning av at det er tilfeldig, og ja nærmest som et lotteri.

Gammel 12-10-08, 22:33   #176
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det er nok altfor få ressurser overalt, ikke bare i Oslo. Distriktsnorge sliter veldig med akkurat dette mtp lange avstander, dårlige veier osv. Men jo, Oslo også, naturligvis.

Akkurat hvor mange pasienter som kommer til deg via drosje o.l. skal jeg ikke si noe om, naturligvis, men jeg er virkelig uenig i å sammenligne det med et lotteri. Jeg har mer tiltro til systemet enn som så, til tross for at ikke alle oppdages / fanges i feltet.

Gammel 13-10-08, 00:22   #177
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Dette er helt nytt for meg. Er det sikkert at han hadde røyket hasj eller noe som blir påstått?

Det er konstatert at han hadde hasj i blodet.

Gammel 13-10-08, 00:32   #178
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du kilde på dette Safran? Jeg har bare lest det i et leserinnlegg, og føler ikke at det er en veldig troverdig kilde.

Gammel 13-10-08, 00:35   #179
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er konstatert at han hadde hasj i blodet.

Hasj i blodet? Hvordan i alle dager fikk han til det?

Gammel 13-10-08, 00:45   #180
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette at Ali Farah testet positivt på hasj har heller ikke jeg fått med meg i media. Ser av ørti innlegg når jeg googler at det skal komme fram av tingrettsdommen at han testet positivt på hasj. Jeg må si at jeg blir forundret dersom dette stemmer, hvorfor har ikke det kommet fram? Ikke det at det ville stilt feilvurderingen i et annet lys, jeg synes bare det virker merkelig.

Jeg kjenner at min umiddelbare bekymring da jeg første gang leste Ali Farah sin kronikk blir til virkelighet, når han nå anmeldes for rasisme. Jeg så for meg at hans utbrudd ville føre til at nazister og rasister slår seg på brystet, og at diskusjonen ville bli brunvridd. Jeg kan forstå at han "tilter" etter at mannen jeg antar han ikke har mange gode tanker i forhold til ble framstilt som et offer. Jeg klarer allikevel ikke å fri meg fra at det er vondt at den reelle rasismeproblematikken man sliter med nå blir til en "folk-kaller-alt-for-rasisme-for-tiden-greie". Jeg er tvert i mot bekymret for at smårasisme er i ferd med å hverdagskost, og mener blant annet at Frp-oppslutningen er et tydelig tegn på det. Hadde Ali Farah og hans rådgivere spilt kortene litt annerledes, kunne man seilt videre på bølgen av et annet rasismefokus.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.