Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 20:33   #161
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Vi er vel litt for enige til at dette blir spesielt interessant for andre å lese.
Men ja, jeg skiller på kristendomshistorie og kristen forkynnelse. Og jeg synes ikke at forkynnelse rettet mot barn er en Fin Ting.

Joda, men likevel. *fortsetter*

For jeg skiller nemlig mellom ren historisk lærdom og bibelundervisning uansett om bibelhistoriene læres bort som "noe noen tror på". Slik det altså gjøres i skolen. Selv om forkynnelsesbiten er tatt bort, så lærer de jo fremdeles ørti bibelhistorier. Jeg mener altså at det er fullt mulig å fjerne disse i mye større grad enn hva som er gjort i dag, fokusere på Norges kristne historie og dermed altså få barn som er godt opplyste i hva det vil si at Norge er et kristent land, hvilken politisk og samfunnsmessig betydning dette har hatt opp gjennom årene og whatnot.

Gammel 07-12-08, 20:35   #162
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Foreldre som døper lover faktisk å oppdra sitt barn til den kristne forsakelse og tro. Det ligger i dåpen.

Stemmer dette? Jeg trodde ikke foreldrene lovet noe som helst jeg, at det er fadderne som gjør det? (Jeg aner ærlig talt ikke, og lurer oppriktig.)

Gammel 07-12-08, 20:37   #163
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Drar inn et sitat fra Jessica også jeg. Du mener ditt livssyn håper jeg? Har du ikke fått med meg at de aller fleste nordmenn ikke er kristne? Dersom det hadde vært slik at en annen religion ble like stor eller større enn kristendommen i Norge, hva er problemet? Folk må vel få velge hva de vil tro på? Skal staten og skolen indoktrinere, og sørge for å holde kristendommen på plass mener du? Jeg må ellers si at jeg forundres over at man klarer å vri det til at man ønsker et livssynsnøytralt land (hva nå enn det er?) dersom man ikke synes det er passende med forkynnelse i undervisningen for barn.

Jessica:

Hvor tar du det fra Jessica? At folk bruker ekstreme kristne som målestokk, frykt for religion og manglende respekt for folk som tror? Hva er du har lest som gjør at du sitter men en slik forståelse? Selv om noen mener at religionsopplæring for barn og forkynnelse for barn i fra skolens side ikke er riktig, så betyr ikke det at man samtidig ikke kan forstå at folk opplever sin tro som trygg og god og at man er i mot religionsutøvelse i seg selv?

Når jeg snakker om livssyn så snakker jeg ikke om mitt livssyn. Jeg tenker på alle livssyn. Jeg tenker også at å være ateist er et livssyn. Å tro kan være å IKKE tro... tenker jeg. Mulig det blir feil for andre, men slik tenker jeg det.

Livssyns-nøytralt land. Da tenker jeg at tro og livssyn blir et ikke-tema lenger. Det vil være et tap for samfunnet og mennesket om vi skulle slutte å snakke om den åndelige delen av oss. Vi har jo alle tatt et standpunkt på hva vi ikke tror på og hva vi evnt. tror på.

Jeg har ikke tid til å saumfare denne tråden nå, men jeg leste noen uttalelser der ekstreme kristne miljøer var eksempel på negative erfaringer.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:37   #164
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemmer dette? Jeg trodde ikke foreldrene lovet noe som helst jeg, at det er fadderne som gjør det? (Jeg aner ærlig talt ikke, og lurer oppriktig.)

Foreldre og faddere.

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3124

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:38   #165
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Livssyns-nøytralt land. Da tenker jeg at tro og livssyn blir et ikke-tema lenger. Det vil være et tap for samfunnet og mennesket om vi skulle slutte å snakke om den åndelige delen av oss. Vi har jo alle tatt et standpunkt på hva vi ikke tror på og hva vi evnt. tror på.

Nå må du ikke snakke for alle ... igjen ... Det hadde IKKE vært et tap for MEG eller MIN samfunnsoppfatning, om den åndelige delen ble borte. Tvert imot hadde det vært meget befriende.

Gammel 07-12-08, 20:38   #166
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

For jeg skiller nemlig mellom ren historisk lærdom og bibelundervisning uansett om bibelhistoriene læres bort som "noe noen tror på". Slik det altså gjøres i skolen. Selv om forkynnelsesbiten er tatt bort, så lærer de jo fremdeles ørti bibelhistorier. Jeg mener altså at det er fullt mulig å fjerne disse i mye større grad enn hva som er gjort i dag, fokusere på Norges kristne historie og dermed altså få barn som er godt opplyste i hva det vil si at Norge er et kristent land, hvilken politisk og samfunnsmessig betydning dette har hatt opp gjennom årene og whatnot.

Så du mener at historiene i Bibelen ikke er sanne? Det finns beviser på at de er sanne. Dette er det forsket på.

Gammel 07-12-08, 20:39   #167
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Foreldre og faddere.

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3124

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:39   #168
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir litt skuffet over holdningene enkelte har til det å tro. Det virker som de ekstreme kristne er målestokken for enkelte her. Husk at det finns mange kristne her i landet som ikke er aktive i noen kristne miljøer, men som har en tro. Jeg vil tro det er de fleste av de som tror.

Føler at mange ateister har en frykt mot religion av en eller annen grunn. (pssst... ikke kom med alle skrekkeksemplene nå. De har vi hørt).

For mange mennesker er religion et trygt og godt ståsted. De som ikke tror trenger ikke å forstå det, men de kan i det minste respektere at noen tror og at det gir dem noe.

Jeg er klar over at de fleste "kristne" i Norge (og andre land og rleigioner også har jeg inntrykk av, til tross for betydelig variasjon) er ganske lunkne og beholder sin versjon av religionen mest ut fra en varm og ullen følelse som blir truet når noen går dem inn på klingen og ber dem beskrive hva de egentlig tror på og hvorfor. Så det er ufint (TM).

Jeg kan ikke snakke for alle ateister, men jeg har ingen frykt for religion. Sant, enkelte religiøse skremmer vannet av meg men det er ikke skrekkeksemplene jeg snakker om nå. Det som gjør at det stritter i meg når folk som rine kjører frem sine varianter av "ingen har da vondt av litt forkynnelse, se, jeg er helt fin" kan kansje best oversettes med følelsen en ingeniør-mor ville få om poden kom hjem og fortalte at høyspentledninger ble satt opp fordi reinsdyra likte lyden av vind gjennom trådene, eller en forfatterfar hvis barn ble fortalt at Ibsen var den største forfatteren USA hadde fostret siden krimkrigen. Absurde, vakre, stort sett harmløse historier (helt til barnet vil klatre i en høyspentmast -tilsvarende å møte en ekstremist som kan spinne videre på de slumrende overbevisningene) som likevel ikke helt føles bra begrunnet av et "pft, unger har alltid lært løgner på skolen, at sykdom skyldes det onde øyet er en viktig del av vår kulturarv, og det gikk bra med dem som trodde det".

(Jessica: Unnskyld. Jeg tillegger ikke deg disse meningene så klart, men benyttet anledningen til å skrive av meg oppsamlet frustrasjon. Unnskyld?)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:39   #169
Jessica
Pauset

Standard

Nå må du ikke snakke for alle ... igjen ... Det hadde IKKE vært et tap for MEG eller MIN samfunnsoppfatning, om den åndelige delen ble borte. Tvert imot hadde det vært meget befriende.

Men du har jo tatt et standpunkt: Du tror IKKE.

Vi har jo alle et forhold til om vi TROR eller IKKE tror

Gammel 07-12-08, 20:40   #170
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk allium!

Gammel 07-12-08, 20:40   #171
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi lover vel det vi også, men fadderne skal være tilstede og på en måte hjelpe foreldrene å gjøre dette på en best mulig måte.

Når det gjelder temaet ellers så har jeg stor tro på at de aller fleste foreldre klarer å ta de valgene som er riktige for deres barn. Så selv om noen velger annerledes enn det jeg gjør så er det sannelig ikke noe jeg legger meg bort i.

I vår barnehage har vi forøvrig pleid å ha kirkevandring(litt usikker på om det skal være i år) Som ansatt har jeg vært med på det flere ganger og jeg syns ikke det er noe særlig forkynnelse, de fleste ungene oppfatter det som en historie som fortelles og som de selv er med på å spille. Men det er aldri noe problem at de som ikke vil at deres barn skal være med ikke er med.

Gammel 07-12-08, 20:40   #172
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Så du mener at historiene i Bibelen ikke er sanne? Det finns beviser på at de er sanne. Dette er det forsket på.

OK, se midlertidig bort fra unnskyldningen over.
Hvilke deler og hvilken forskning er det du sikter til her?

Gammel 07-12-08, 20:41   #173
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

OK, se midlertidig bort fra unnskyldningen over.
Hvilke deler og hvilken forskning er det du sikter til her?

Det kan jeg ikke vise til her og nå, men jeg har lest om det tidligere.

Gammel 07-12-08, 20:43   #174
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Men du har jo tatt et standpunkt: Du tror IKKE.

Vi har jo alle et forhold til om vi TROR eller IKKE tror

Spiller ingen rolle. Gjentatte ganger over mange diskusjoner her, for du starter alltid slike kristne diskusjoner, så snakker du som om verden vil bli et verre sted for alle om det ikke eksisterte religion, åndelighet eller whatnot. Det er på tide du våkner opp, du kan nemlig ikke generalisere på den måten siden det faktisk er MANGE av oss som ikke tenker som deg. Det kunne ikke falt meg inn og engang diskutert å ta fra deg din tro og din måte å utøve troen på. Likevel er det stadig vekk diskusjoner om hvordan vi som ikke ønsker tro innpå livet rett og slett må godta at slik er det, at det ikke er det minste vondt for oss eller at vi ikke får særlig mange mén av det. Så man trenger faktisk ikke bare å snakke om ekstremister for å få lyst til å spy av enkeltes holdninger.

Gammel 07-12-08, 20:44   #175
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nettopp. Jeg ønsker at kristendommen skal bli fortalt om på samme måte som det ble gjort med andre religioner. "Buddhistene tror at..." "I følge buddhistisk lære så er..." og så kom man til kristendommen. "Da Jesus var 12 år da". En helt annen holdning, kristendommen ble fremstilt som sann.

Jeg ønsker heller at man kan lære om de viktige religionene på en mer analytisk måte, at man ser hvilke tendenser som finnes i religionene. F.eks så syntes jeg det var utrolig interessant at man kan ha retninger innefor de fleste religionene, at selv i de monoteistiske ørkenreligionene har en dragning for å få helgener, mindre guddommer som er mer "tilgjengelige" for folk og at i hinduismen så har man også retninger som blir mer transcendentale og mystiske (jeg er ikke teolog så det er amatørpjatt dette). Religioner og tankesystemer er utrolig viktige å vite noe om.

Gammel 07-12-08, 20:46   #176
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Esme sier det.

Gammel 07-12-08, 20:46   #177
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, nettopp. Jeg ønsker at kristendommen skal bli fortalt om på samme måte som det ble gjort med andre religioner. "Buddhistene tror at..." "I følge buddhistisk lære så er..." og så kom man til kristendommen. "Da Jesus var 12 år da". En helt annen holdning, kristendommen ble fremstilt som sann.

Jeg ønsker heller at man kan lære om de viktige religionene på en mer analytisk måte, at man ser hvilke tendenser som finnes i religionene. F.eks så syntes jeg det var utrolig interessant at man kan ha retninger innefor de fleste religionene, at selv i de monoteistiske ørkenreligionene har en dragning for å få helgener, mindre guddommer som er mer "tilgjengelige" for folk og at i hinduismen så har man også retninger som blir mer transcendentale og mystiske (jeg er ikke teolog så det er amatørpjatt dette). Religioner og tankesystemer er utrolig viktige å vite noe om.

Denne siste biten du snakker om her er hva også jeg syns er viktig. Foreløpig (femteklassing) så ser jeg ikke særlig til det. Jeg skulle virkelig ønske at historie ble et større fag i skolen, fordi jeg oppriktig talt mener at for en god verdensforståelse, så trenger man en god bakgrunnsforståelse.

Gammel 07-12-08, 20:48   #178
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke historier i Bibelen er full bevist, mener du? At det fantes jøder i Egypt er ikke et bevis på at Moses delte Rødehavet altså.

Gammel 07-12-08, 20:51   #179
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Det kan jeg ikke vise til her og nå, men jeg har lest om det tidligere.

Men det er ikke helt irrelevant hvilke historier du mener er bevist...
At Romerene okkuperte store deler av midtøsten: Yep. Mer bevis pleier historikere sjelden å forlange.
At Jesus manet demoner inn i griser: Ikke like bra dokumentert.

Gammel 07-12-08, 20:55   #180
Jessica
Pauset

Standard

Spiller ingen rolle. Gjentatte ganger over mange diskusjoner her, for du starter alltid slike kristne diskusjoner, så snakker du som om verden vil bli et verre sted for alle om det ikke eksisterte religion, åndelighet eller whatnot. Det er på tide du våkner opp, du kan nemlig ikke generalisere på den måten siden det faktisk er MANGE av oss som ikke tenker som deg. Det kunne ikke falt meg inn og engang diskutert å ta fra deg din tro og din måte å utøve troen på. Likevel er det stadig vekk diskusjoner om hvordan vi som ikke ønsker tro innpå livet rett og slett må godta at slik er det, at det ikke er det minste vondt for oss eller at vi ikke får særlig mange mén av det. Så man trenger faktisk ikke bare å snakke om ekstremister for å få lyst til å spy av enkeltes holdninger.

Jeg mener ikke at verden blir et verre sted om vi ikke har religion osv. Nå syns jeg du legger langt mer i det jeg skriver enn hva jeg egentlig mener. Jeg prøver å si noe om respekt for å tro og ikke å tro... men mulig jeg er for uklar....

Svar

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:57.