Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hva strikker du nå?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-09, 13:55   #161
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Jeg har bestemt meg for å prøve meg på denne, i burgunder:



Det eneste jeg er litt i tvil om, er størrelsen. Det står "overvidde" i mønsteret. Hvor måler jeg da, for at det skal bli riktig?
Gleder meg til å sette i gang.


Åhh, den kommer til å bli kjempefin i burgunder til deg.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 13:55   #162
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Så fin kjole!

"Overvidde" er det bredeste partiet over brystet. Men jeg har funnet ut at når man er litt stor, som meg, kan det være klokt å måle et stykke lenger opp, for å unngå melsekk-looken. Så strikker jeg heller inn noen short rows på det bredeste.

Forklaring for dummies mottas med takk.
Da tror jeg forresten at jeg velger meg en størrelse mindre enn jeg hadde tenkt. Melsekk-look vil vil ikke ha noe av.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 14:02   #163
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Forklaring for dummies mottas med takk.
Da tror jeg forresten at jeg velger meg en størrelse mindre enn jeg hadde tenkt. Melsekk-look vil vil ikke ha noe av.

http://knitty.com/ISSUEsummer03/FEATbonnetric.html

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 14:03   #164
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.932
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva strikker du nå?


(Kilde: youtube.com)

amylin er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 14:14   #165
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.297
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Ålrait. Short rows skal jeg også få til. Men hva mener du med at du strikker dem inn på det bredeste? Blir ikke dette en forlengelse av lengden? Jeg skjønner ikke hvilken hensikt de har. Lager de litt ekstra plass til puppene, sånn a'la å sy legg?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 14:24   #166
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Ålrait. Short rows skal jeg også få til. Men hva mener du med at du strikker dem inn på det bredeste? Blir ikke dette en forlengelse av lengden? Jeg skjønner ikke hvilken hensikt de har. Lager de litt ekstra plass til puppene, sånn a'la å sy legg?

Akkurat. Puppene gjør jo at plagget trenger å være lenger foran enn bak for at det skal ende på samme punkt rundt midjen.

Hvis man derimot strikker hele plagget tilpasset brystvidden, blir resten av plagget altfor stort.

Denne er strikket med short rows, som du ser passer den hele veien:

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 15:39   #167
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Takk Allium.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 16:21   #168
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Den var kjempefin MaritK

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 16:26   #169
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.297
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Akkurat. Puppene gjør jo at plagget trenger å være lenger foran enn bak for at det skal ende på samme punkt rundt midjen.

Hvis man derimot strikker hele plagget tilpasset brystvidden, blir resten av plagget altfor stort.

Denne er strikket med short rows, som du ser passer den hele veien:

Ah, smart!

Men hvordan vet man hvor mange slike short rows man skal strikke, da? Jeg har jo strikka noe lignende før (men jeg så av videoen at jeg har gjort feil ) bak på bleiebukser, men på en genser/kjole skal man kanskje ikke ha hele rader bortover fronten, eller?

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 16:32   #170
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Ah, smart!

Men hvordan vet man hvor mange slike short rows man skal strikke, da? Jeg har jo strikka noe lignende før (men jeg så av videoen at jeg har gjort feil ) bak på bleiebukser, men på en genser/kjole skal man kanskje ikke ha hele rader bortover fronten, eller?

Jo, du skal ha hele veien, men du snur et par masker før sidesømmen. Så snur du et par masker før forrige snuing neste gang, og så videre.

Hvor mange du trenger kommer an på hvor stor du er og hvor tykt garnet er. Du må måle, regne ut hvor mye ekstra lengde du trenger, finne ut hvor mange omganger det blir, og finne ut hvor mange masker du skal forkorte hver omgang med for at du ikke ender med den korteste raden bare midt på. Hvis det var forståelig?

Jeg pleier bare å strikke i vei med ca. tre masker kortere hver gang (litt mer med tynt garn), prøve underveis og se om det ser sånn rimelig ok ut.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 16:49   #171
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.297
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jo, du skal ha hele veien, men du snur et par masker før sidesømmen. Så snur du et par masker før forrige snuing neste gang, og så videre.

Hvor mange du trenger kommer an på hvor stor du er og hvor tykt garnet er. Du må måle, regne ut hvor mye ekstra lengde du trenger, finne ut hvor mange omganger det blir, og finne ut hvor mange masker du skal forkorte hver omgang med for at du ikke ender med den korteste raden bare midt på. Hvis det var forståelig?

Jeg pleier bare å strikke i vei med ca. tre masker kortere hver gang (litt mer med tynt garn), prøve underveis og se om det ser sånn rimelig ok ut.

Hvor mye jeg har forstått vet vi nok ikke før jeg sitter der med strikketøyet i hånda

Men for meg som er stor over hoftene også, er det vel litt uaktuelt med denne metoden uansett, kan jeg tenke meg.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 20:50   #172
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.443
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg er nesten ferdig med fanagenseren til jenta mi nå, og jeg har gjort noe som jeg aldri før har gjort alene: klippet opp til ermene, og sydde i ermene. Er alltid mamma som har gjort dette for meg, men nå måtte jeg ta det selv.

Det gjorde jeg for første gang også her en dag når jeg monterte VM-genseren til største. Skummelt første gangen ja, men gikk bra

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 21:40   #173
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.061
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Alle bildene er som sukkertøy for øyet

Jeg strikker skjerfet og luen, i lilla.

Jålebeinet er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 23:25   #174
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Jeg har som vanlig flere prosjekter i gang samtidig. Eldstejenta skal få denne varianten av Fanagenseren med raglanfelling. Strikker i to grønne farger. Ikke helt mine favorittfarger, men så er det ikke jeg som skal bruke genseren heller!



De yngste jentene skal få hver sin kjole/tunika som dette:

Lhi-My er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 23:29   #175
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.297
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Hm, jeg tror jeg må strikke noe med Fanamønster til snuppa, jeg også.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv  
Gammel 17-10-09, 23:36   #176
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hm, jeg tror jeg må strikke noe med Fanamønster til snuppa, jeg også.

Ja, det er et fint og tidløst mønster. Det går jo fort å strikke det også, men jeg begynner å bli lei. Er heldigvis snart ferdig.

Lhi-My er ikke aktiv  
Gammel 18-10-09, 00:04   #177
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.297
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Er det Dale som har denne "fornyinga" av Fanamønsteret? Ser at den ene jenta der oppe muligens har på seg en litt baggy lue i Fanamønster. DET hadde vært noe til jul, det.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv  
Gammel 18-10-09, 00:06   #178
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.905
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Ja, det er Dale som har mønsteret. Men det er nok ingen lue. Det er et kjempebredt pannebånd.

Lhi-My er ikke aktiv  
Gammel 18-10-09, 01:37   #179
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg har som vanlig flere prosjekter i gang samtidig. Eldstejenta skal få denne varianten av Fanagenseren med raglanfelling. Strikker i to grønne farger. Ikke helt mine favorittfarger, men så er det ikke jeg som skal bruke genseren heller!


Er den til høyre her jeg har strikket nå. I koksgrå og turkis. Ble ferdig med halsen for noen minutter siden, og skal bare sy den til på innsiden i morgen, så er den ferdig!

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv  
Gammel 18-10-09, 07:55   #180
Ullsokk
Aktiv
 
Ullsokk sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
Innlegg: 260
Ullsokk er litt kulUllsokk er litt kul
Standard

Sv: Hva strikker du nå?

Jeg strikker som en gal for å bli ferdig med den siste buksa. Svigerinna mi har ønsket seg en hel dress til sin jente og jeg har tenkt å strikke denne



Blir nok i samme farger som den genseren til høyre i Lhi-My sitt innlegg. Gleder meg alltid til ett nytt prosjekt.
Etter det har jeg veldig lyst til å strikke en sånn monsterbukse til minsten min. Noen som har lyst til å dele oppskriften?

Ullsokk er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no