|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Ustabil
|
![]() Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)
Ja, det kan du si. Det er jeg også skeptisk til. Men i grunnen så representerer han foreldrene, og ikke barnet. Og barnevernets advokater representerer barnevernet. Barnevernet skal i prinsippet ivareta barnets beste, men når foreldrene da mener at barnevernets beslutning ikke er til barnets beste, da blir det jo en kamp mellom to parter som begge mener at de ivaretar barnets beste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
frakoblet
|
Til det siste der: Det hadde jo vært en fordel om man kunne få fullt innsyn i saken, og det får man ikke med mindre foreldrene gir barnevernet adgang til å offentliggjøre alt. Og det skjer svært sjeldent.
![]() |
#163 |
Ustabil
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Mother of Dragons
|
Er ikke helt enig i det altså. For det første så er det jo ikke offentligheten som har myndighet til å bestemme.
![]() |
#165 |
Ustabil
|
Jo men tenk deg at du som advokat da for eksempel sitter på en sak hvor du føler deg helt sikker på at her har barnevern og fylkesnemnd gjensidig dekket over for hverandre, og at du er overbevist om at saken har blitt som den har fordi saksbehandleren i barnevernet er i slekt med naboen til foreldrene som du representerer, og at de har en konflikt... Hvis du føler deg sikker på at her foregår det ting hvor den ene dekker over for den andre - ville du ikke da valgt å gå til pressen og fått kastet lys over saken, slik at det kunne komme andre synspunkter inn i bildet? Ellers er jo kanskje saken opp og avgjort i praksis lenge før den kommer til retten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
frakoblet
|
Nei, det kan hende de vurderer det slik at enkelte ting burde unnlates offentlighet fordi det er til barnets beste. Men dersom barnevernet blir løst fra taushetsplikten fra partene i saken, kan viktige moment komme på bordet.
![]() |
#167 |
Mother of Dragons
|
Jo, jeg ser jo akkurat det argumentet der. Men jeg tror det er, i de aller aller fleste tilfeller, ikke sånn det er.
![]() |
#168 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Jeg skjønner hva du mener, bina. Men jeg tror man heller er nødt til å forbedre systemet fremfor å lufte alt i media. At sakkyndige skal oppnevnes av en uavhengig instans og at deres vurderinger skal gjennomgå lik kontroll som det man gjør i straffesaker er en ting jeg tror ville ha vært positivt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|