Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg undrer meg på hvorfor

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-10, 13:34   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg undrer meg på hvorfor

Kasia, det er vel en spøk på open minded, men trenger ikke å ha helt gjennomtrekk.

Jeg er veldig skeptisk til Jon Schou, og blir til stadighet invitert med i Hippie Media-gruppen på Facebook, som han har startet. Så vidt jeg har skjønt er det en orgnaisasjon som skriver artikler om alternative greier og prøver å få dem plassert på trykk i ulike medier. Det virker faktisk en smule sekterisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 14:04   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er jo ikke overnaturlig at man er sanndrømt en gang i livet.

Og nei - det var omtrent nøyaktig samtidig jeg våknet og det hadde skjedd. Jeg husker ikke klokkeslettet nå mer. Men jeg var gravid så jeg sov lange netter på den tiden.

Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 14:10   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også vært sanndrømt to ganger. Det var skikkelig spooky. Men jeg aner ikke hva det betyr, og verken vil eller kan hevde at det ligger noe overnaturlig bak.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 14:11   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både far min og jeg har erfart at man skal være veldig forsiktig med hva man ønsker seg - for det kan gå i oppfyllelse, og er ikke alltid like gøy. Far min får også varsel rett før noen i nær familie skal dø.

Men uansett - jeg har av en eller annen grunn mer tro på vanvittige sammentreff enn at en aller annen åndelig greie griper inn og forteller oss noe, gitt.

Gammel 13-01-10, 14:22   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Enhjørning - jeg ser ikke noe problem med å anerkjenne at det finnes en intuisjon.

Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 14:29   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Enhjørning - jeg ser ikke noe problem med å anerkjenne at det finnes en intuisjon.

Ikke jeg heller, den menneskelige hjerne prosesserer masse informasjon uten at vi er bevisst det.

Jeg synes faktisk at mange undervurderer hvor rar og merkelig hjernen er, hva den kan gi oss av opplevelser og inntrykk. Jeg er bare som oftest uenig i at det er noen åndelige vesener som gir oss informasjonen, jeg tror hjernen som oftest er mye smartere enn hva vi gir den kred for.

Gammel 13-01-10, 14:33   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ikke jeg heller, den menneskelige hjerne prosesserer masse informasjon uten at vi er bevisst det.

Jeg synes faktisk at mange undervurderer hvor rar og merkelig hjernen er, hva den kan gi oss av opplevelser og inntrykk. Jeg er bare som oftest uenig i at det er noen åndelige vesener som gir oss informasjonen, jeg tror hjernen som oftest er mye smartere enn hva vi gir den kred for.

Vi er enige ser jeg. Jeg mener også at intuisjon er at vi fanger opp bittesmå signaler som hjernen klarer å utnytte. Bedre hos noen enn hos andre.

For egen del har jeg lagt merke til at jeg har en fantastisk radar på å fange irritasjon eller depresjon. Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde en radar som var rå på å finne glede og latter isteden - der er jeg helt tonedøv.

Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 14:44   #8
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Enhjørning: Ja, jeg formulerte meg kvassere der enn jeg vanligvis gjør. Og jeg er også enig i at du får tro hva du vil; så lenge det ikke plager meg så er det helt ok for min del altså. Men jeg tror altså at det aller aller meste av det som nå er innenfor en alternativ trosretning (om en kan kalle det det - det er jo en slags nyreligiøsitet over noen i allefall, uten at jeg vet om det gjelder deg) er rett og slett FEIL. Dvs så mener jeg at dere alternative tar feil når det gjelder disse tingene, og at dere tror på er tøysete. Er det negativ kritikk og harselering?

Jeg lurer litt på hvordan vi realister kan stå for vårt eget realistiske verdensbilde uten at de alternative føler seg tråkket på fordi vi ikke tror på dem.

Så igjen er jeg med Esme her. Jeg tror også at det finnes en intuisjon. Jeg har selv vært med på å forske på kunnskap som er i utkanten av det som vi er bevisst på, og som vi ikke helt vet hvor kommer fra. Feks cold reading som vi har vært inne på kan være en form for slik intuisjon. Men det er ingenting som tyder på at det er en ånd som har plassert det der.

Gammel 13-01-10, 15:08   #9
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Enhjørning: Ja, jeg formulerte meg kvassere der enn jeg vanligvis gjør. Og jeg er også enig i at du får tro hva du vil; så lenge det ikke plager meg så er det helt ok for min del altså. Men jeg tror altså at det aller aller meste av det som nå er innenfor en alternativ trosretning (om en kan kalle det det - det er jo en slags nyreligiøsitet over noen i allefall, uten at jeg vet om det gjelder deg) er rett og slett FEIL. Dvs så mener jeg at dere alternative tar feil når det gjelder disse tingene, og at dere tror på er tøysete. Er det negativ kritikk og harselering?

Jeg lurer litt på hvordan vi realister kan stå for vårt eget realistiske verdensbilde uten at de alternative føler seg tråkket på fordi vi ikke tror på dem.

Nei, selvfølgelig skal du få lov å ikke tro på det jeg tror på.
Jeg sa heller ikke at jeg reagerte på negativ kritikk, men på negativ karakteristikk.
Jeg føler meg ikke tråkket på fordi du ikke tror på det jeg sier.

Jeg føler meg tråkket på fordi uttalelsene dine gir meg inntrykk av at du putter alle alternative oppi samme sekken, knytter godt igjen og stempler den med etiketten "Svevende, tanketomme nek som synes at alt er stort og magisk og tror at en spennende urt og et mystisk mantra kan kurere det meste".
Jeg føler meg tråkket på når endel realister ikke kan omtale slike emner uten å bruke latterliggjøring og fjas som debatteknikk.
Jeg føler meg tråkket på når du antar at "vi alternative" føler oss tråkket på hver gang dere forfekter deres verdensbilde.
Jeg vet ikke hva slags alternative mennesker du har møtt, men jeg føler vel at jeg kanskje ikke er helt reprsentativ for den gruppen.

Naturligvis skal du få tro på det du vil.
Naturligvis er det greit at du ikke tror meg.
Men vennligst ikke anta en hel masse om meg kun på bakgrunn av at jeg har hatt etpar personlige opplevelser jeg ikke kan forklare rasjonelt og som jeg har mine egne tanker om.

Sist redigert av Enhjørning : 13-01-10 kl 15:13.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 15:47   #10
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Nei, selvfølgelig skal du få lov å ikke tro på det jeg tror på.
Jeg sa heller ikke at jeg reagerte på negativ kritikk, men på negativ karakteristikk.
Jeg føler meg ikke tråkket på fordi du ikke tror på det jeg sier.

Jeg føler meg tråkket på fordi uttalelsene dine gir meg inntrykk av at du putter alle alternative oppi samme sekken, knytter godt igjen og stempler den med etiketten "Svevende, tanketomme nek som synes at alt er stort og magisk og tror at en spennende urt og et mystisk mantra kan kurere det meste".
Jeg føler meg tråkket på når endel realister ikke kan omtale slike emner uten å bruke latterliggjøring og fjas som debatteknikk.
Jeg føler meg tråkket på når du antar at "vi alternative" føler oss tråkket på hver gang dere forfekter deres verdensbilde.
Jeg vet ikke hva slags alternative mennesker du har møtt, men jeg føler vel at jeg kanskje ikke er helt reprsentativ for den gruppen.

Naturligvis skal du få tro på det du vil.
Naturligvis er det greit at du ikke tror meg.
Men vennligst ikke anta en hel masse om meg kun på bakgrunn av at jeg har hatt etpar personlige opplevelser jeg ikke kan forklare rasjonelt og som jeg har mine egne tanker om.

Det er altså ikke min hensikt å tråkke på deg. Jeg har moderert meg og skrevet blant annet at jeg ikke vet om alle disse tingene gjelder deg. Siden du ikke har delt noen av dine personlige opplevelser her, men klassifisert deg selv som "alternativ" (selv om du nå likevel sier at du ikke er en typisk representant), har jeg ikke hatt annet å gå utfra enn de alternative folkene jeg har møtt tidligere. Og de har følt seg tråkket på når jeg har sagt at "nei jeg tror ikke på deg" når de har fortalt om ting de har opplevd.

Det er greit at ikke alle alternative er like (faktisk tror jeg at alle er forskjellige), men nå vet jeg ikke så mye om dine opplevelser og da kan jeg ikke snakke spesifikt til deg om dem.

Du sa tidligere at du ønsker deg retten til å samle på opplevelser uten rasjonell forklaring, og vær så god altså. Men jeg synes det er lite gjennomtenkt å gjøre det som på engelsk heter "cherry picking" og få et bekreftelsesbias - dvs at man plukker med seg kun det som støtter ens eget syn, uten å se etter eller ta med i betraktning det som avkrefter ens eget syn. Så jeg synes egentlig det vitner om lite logisk og lite intelligent kunnskapsinnhenting og rett og slett overtro og vissvass.

Dette faller kanskje innenfor det du mener med negativ karakteristikk (beklager skrivefeilen jeg skrev forrige gang, det var karakteristikk jeg tenkte på)?

Det er her jeg ikke skjønner hvordan jeg samtidig kan mene det jeg gjør (du driver med lite logisk og lite intelligent kunnskapsinnhenting) uten at du føler deg tråkket på.

Dette er faktisk et problem for meg, ikke akkurat i forhold til deg, men i forhold til andre alternative som jeg har i min nære omgangskrets. Hver gang vi diskuterer noe i retning av dette så får jeg rett og slett ikke lov å mene at det de sier er tull, for da er jeg arrogant og respekterer dem ikke.

Gammel 13-01-10, 15:12   #11
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Nei, nettopp.
Esme sier også - som vanlig - mye klokt.

Gammel 13-01-10, 15:51   #12
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Først og fremst: jeg tenker ingenting om noen. For min del må menneskene rundt meg gjerne tro på nissen for alt jeg bryr meg. Mammaen min er veldig alternativ og tror på det meste. Hun tror på ånder og generelt at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi kan se. Hun leser bøker og styrer på. Det betyr mye for henne, og da er det selvfølgelig helt ok for meg. Jeg kan ikke "vurdere" hvorvidt hennes tro er riktig eller ikke, så lenge hun ikke prøver å overføre det til meg, noe hun ikke gjør. For henne er det alternative viktig, og det er igrunnen det eneste som betyr noe for meg.
Når det er sagt så tror jeg ikke på noe, egentlig. Trodde ikke iallfall, inntil jeg byttet arbeidsplass i 2006. På min arbeidsplass er det noen, flere. Jeg hører dem og jeg føler dem, at de er der. Så jeg tror at akkurat i dette bygget henger det igjen energier etter mennesker som har vært der tidligere (eller hvordan jeg nå skal forklare det). Det er noen der, tror jeg.

Gammel 13-01-10, 14:33   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Henrik Fexeus, som Glitter nevner, har et fantastisk program på svensk tv som heter Hjärnstorm. Verdt å få med seg, når det gjelder hva vi faktisk kan gjøre mht å påvirke folk, cold reading etc, om vi virkelig vil. Og nei - ikke et fnugg av overnaturlighet i det heletatt.

Gammel 13-01-10, 17:43   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg får folk tro på det de vil. :raus: ()
Jeg klarer ikke helt å slippe tanken på at det er noen som ser ting andre ikke ser. Men jeg bruker ikke mye energi og kraft på å spekulere på hvorfor og hvordan. Jeg vet også av en del som føler god effekt av å gå til healer, og da må vel det være greit.

Jeg har gått til ekstremt mye ikke-alternativt uten å få hjelp jeg også, så i grunn forstår jeg godt at folk som har problemer prøver "alt". Men jeg personlig er ikke sånn at det må finnes en forklaring på alt. Og jeg skjønner godt at mange opplever ting som er så sterkt at de ikke føler at de kan annet enn å tro.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 18:01   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, nå drikker vi litt Noni juice, dere!

Gammel 13-01-10, 18:04   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, nå drikker vi litt Noni juice, dere!

Hva er det for noe? Er det et alternativ til vanlig juice?
Presset eliksir? Gelfling?

Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 18:06   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er det for noe? Er det et alternativ til vanlig juice?
Presset eliksir? Gelfling?

Du drikker vel ikke alternativ juice, vel?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 18:07   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Du drikker vel ikke alternativ juice, vel?

Jeg drikker vin. Det er gjæret juice. Det kan passere som alternativ juice. Man får eufori og alt mulig.

Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 18:06   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drikker du det, så får du ikke/kurerer det kreft, plattfothet, lesevansker, hiv, aids og en hel del andre ting. Helt perfekt! Ingen nedi sydhavene har slike plager og de drikker noni! Helt sant!

Gammel 13-01-10, 18:07   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Drikker du det, så får du ikke/kurerer det kreft, plattfothet, lesevansker, hiv, aids og en hel del andre ting. Helt perfekt! Ingen nedi sydhavene har slike plager og de drikker noni! Helt sant!

Jo. Men hjelper det mot kviser egentlig? Jeg vil ikke ha noe som bare hjelper mot tull.

Svar med sitat
Svar

Emneord
den andre siden, klarsynthet, ånder

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:55.