Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du en skarp tunge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-10, 00:50   #161
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en skarp tunge?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Skarphet er mao en fin ting i mine øyne om innholdet er like skarp ( intelligent/klokt ) mens skarpt er bare irriterende om innholdet er pure vissvass.

Jepp. Og gi meg når som helst en sylskarp fornærmelse enn et slapt kompliment.

:venter på at Skilpadda skal gripe anledningen:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 00:53   #162
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jepp. Og gi meg når som helst en sylskarp fornærmelse enn et slapt kompliment.

Men et sylskarpt kompliment er jo det aller beste, da.

Gammel 16-07-10, 03:49   #163
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg lurer på om jeg er med i noen klikk?

Du er med i min klikk.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 04:29   #164
Lynett
Aktiv

Lynett sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Lynett har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har ikke vært her så lenge, men sier dte jeg mener og så får andere være uenig, litt takhøyde må det være

Gammel 16-07-10, 09:56   #165
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En klassisk tråd om form og innhold, til glede for nye lesere. Jeg er opptatt av form og forholdet mellom form og innhold. Om du krysskombinerer de to, får du følgende muligheter:

a) God form, godt innhold
b) God form, dårlig innhold
c) Dårlig form, godt innhold
d) Dårlig form, dårlig innhold

Jeg vil nå fortsatt påstå at a) og d) er langt de vanligste kombinasjonene. Jeg synes b) og c) er fascinerende, men sjeldne.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 10:15   #166
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg vil nå fortsatt påstå at a) og d) er langt de vanligste kombinasjonene. Jeg synes b) og c) er fascinerende, men sjeldne.

Du slår av TV-en når det er valgkamp?

Nei, men seriøst, jeg er enig i at b) og c) er mye sjeldnere enn a) og d), men jeg vil ikke si at de er uvanlige. Både her på FP og i RL synes jeg stadig jeg ser det. Jeg synes feks ofte her på FP at jeg ser helt vanlige og allment aksepterte oppfatninger som klosset formulert - og som får masse motbør. Og vica verca på-kanten-holdninger som er greit formulert.

Men hvis du går ut i det ekstreme så er jeg enig med deg. Jeg har aldri sett noen skikkelige rasister som formulerer seg bra. Jeg har heller aldri sett genuint inteligente mennesker formulere seg som noen fjotter. Men hos folk som beveger seg mer i midten av skalaen så ser jeg begge deler.

Gammel 16-07-10, 10:22   #167
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kan selvsagt supplere krysskategoriseringen med «middels form» og «middels innhold» også. Og under valgkampen er det vel mer «kynisk og spekulativ form, kynisk og spekulativt innhold». Ja, jeg slår av tv-en.

Gammel 16-07-10, 10:29   #168
him
Leser

him sin avatar

Standard

Vi kan selvsagt supplere krysskategoriseringen med «middels form» og «middels innhold» også. Og under valgkampen er det vel mer «kynisk og spekulativ form, kynisk og spekulativt innhold». Ja, jeg slår av tv-en.

Ja, valgkampen var bare ment humoristisk. De har jo medierådgiverer etc.

Men jeg er oppriktig nysgjerrig på om du ikke synes det er mye sammenblanding mellom form og innhold her på FP? Jeg opplever det slik, hvis folk sier noe som er rett, men formulerer seg teit, så er det ikke måte på hvor feil de tar (selv om det egentlig er formen det reageres på).

(Jeg må jo si at det er jo i diskusjoner jeg tenker slik. Når man snakker om personlige relasjoner så er jo formen en mye større del av pakken for å si det slik.)

Gammel 16-07-10, 10:34   #169
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg tror nok du har et poeng når det gjelder mellomsjiktet, ja – en helt grei tanke ser bedre ut om den er ok formulert enn når den er elendig formulert, og man får mer pes for den teite formuleringen. Men jeg har ikke så mye imot det, gode formuleringer belønnes, og jeg kan virkelig tenke meg verre ting. Og jeg mener at en virkelig teit formulering av en i utgangspunktet grei nok tanke antagelig også sier noe om brukeren. Det får i hvert fall mine pigger opp.

Gammel 16-07-10, 11:07   #170
him
Leser

him sin avatar

Standard

Men jeg har ikke så mye imot det, gode formuleringer belønnes, og jeg kan virkelig tenke meg verre ting.

Utrolig interessant å lese (og ufattelig komisk også), fordi jeg tenker stikk motsatt. Når folk som leser greier å se forbi formuleringene og lese innholdet så synes jeg det er en flott prestasjon. I en meningsutveksling har jo egentlig begge parter like stort ansvar for å holde diskusjonen ok, men det virker som om jeg legger mye større vekt enn deg på den delen som går ut på å tolke og forstå den andre. Mens du legger mye større vekt enn meg på den delen som går ut på å uttrykke seg. Det er veldig interessant synes jeg.

(Burde kanskje ikke overraske meg. Jeg ble så paff da eldste lærte å skrive før hun lærte å lese. For ikke å snake om da jeg skjønte at det var den vanlige måten å lære på. Selv lærte jeg meg å lese først. )

Gammel 16-07-10, 11:18   #171
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ja, vi er virkelig fascinerende forskjellige på det punktet, him. Jeg har lagt merke til det før.

Gammel 16-07-10, 12:45   #172
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men et sylskarpt kompliment er jo det aller beste, da.

Helt klart! Det kan av og til (og nå snakker jeg generelt, ikke kun med tanke på FP ) synes som om en del mener at skarphet i hodet bør kombineres med skarphet i tungen. Det synes ikke jeg. De aller klokeste jeg møter på min vei er også de mildeste. Mildheten forkludrer på ingen måte klokheten - heller tvert imot.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Utrolig interessant å lese (og ufattelig komisk også), fordi jeg tenker stikk motsatt. Når folk som leser greier å se forbi formuleringene og lese innholdet så synes jeg det er en flott prestasjon. I en meningsutveksling har jo egentlig begge parter like stort ansvar for å holde diskusjonen ok, men det virker som om jeg legger mye større vekt enn deg på den delen som går ut på å tolke og forstå den andre. Mens du legger mye større vekt enn meg på den delen som går ut på å uttrykke seg.

Jeg tenker også som deg.

Det er riktignok slik at Tinetoffs a og d er de vanligste, men mange uten brilliant formuleringsevne har mye å fare med, altså. Det er vel kanskje oppfatningen om det motsatte som har gjort meg mest forbanna i diskusjoner her inne.

Når folk (og igjen - jeg snakker generelt i den videste forstand) med brilliant evne til å formulerer seg siler andres verdi først og fremst gjennom akkurat denne egenskapen, blir jeg gjerne

Og ofte også

Men dette er nok ganske sikkert min kjepphest. Jeg jobber som lærer og er svært, svært opptatt av å ikke kun anerkjenne mine kloner (pliktoppfyllende, skoleflinke, arbeidsomme sjeler). Å ha "noe å fare med" kommer til uttrykk på et vell av måter, og for å unngå å være arrogant, er det av stor viktighet å være klar over nettopp det.

Jeg har lest mange innlegg her inne med verdifullt innhold men ikke så imponerende form. At innholdet i slike innlegg ignoreres eller ødelegges i andres iver på å hakke på form er latterlig.

Gammel 16-07-10, 17:31   #173
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ganske spydig anlagt, men det kommer vel ikke så altfor ofte til syne her inne. Når det er sagt, har jeg nok både såret og blitt såret opptil flere ganger, med og uten røde prikker. Og jeg har hukommelse som en elefant på sånne ting.

Gammel 16-07-10, 22:36   #174
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

(...) mange uten brilliant formuleringsevne har mye å fare med, altså. Det er vel kanskje oppfatningen om det motsatte som har gjort meg mest forbanna i diskusjoner her inne.

Når folk (og igjen - jeg snakker generelt i den videste forstand) med brilliant evne til å formulerer seg siler andres verdi først og fremst gjennom akkurat denne egenskapen, blir jeg gjerne
.

Veldig enig med Zoe her. (Mulig yrkesskade?) Det er et helt klart pre ved FP at det er så mange her som evner å formulere seg godt, men det fører også til at jeg noen ganger lar vær å svare på innlegg dersom jeg ikke har tid/overskudd/ork til å legge energi i formuleringene. Det er litt dumt.

Gammel 16-07-10, 23:52   #175
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Du er med i min klikk.

Gammel 17-07-10, 01:10   #176
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, men så er heller ikke skarp noe jeg trakter særlig etter. Tydelig og trygg- ja takk, krass og kul- nei takk.

Gammel 17-07-10, 02:30   #177
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er krass og kul. Du kan få stå over. :raus:

Gammel 17-07-10, 08:56   #178
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 17-07-10, 09:04   #179
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har skjønt det og det er da greit, du må da bare være som det passer for deg.

Gammel 17-07-10, 09:11   #180
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Jeg har skjønt det og det er da greit, du må da bare være som det passer for deg.

Ja, noe annet skulle tatt seg ut.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.