Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-16, 00:23   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Elsker kikerter og bruker det nesten daglig! Disse er veldig gode, og jeg vet flere her inne (blant annet Niobe) bruker denne oppskriften fast:

http://www.veganeren.com/2011/09/kikert-karbonader.html

Kikerter kan brukes til så mye. Jeg liker godt å ha dem i en bolle (hermetiske altså, avskylt) og ha litt olje over, og så krydre med MASSE krydder (paprika, hvitløk, løkpulver, pepper, næringsgjær, salt eller buljongpulver, chili, røkt paprika, spisskummen etc), blande godt og steke dem i ovnen eller på stekepanna. Digg å spise som snacks eller ha i salater eller supper.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 02:02   #22
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Coop reklamerer med at de har kommet med to veggisburgere/biffer nå, en med rødbeter og en annen (husker ikke). Jeg har heller ikke smakt dem. Er det coop i nærheten?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 05:19   #23
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Tilsetter du ikke noe væske altså? Blir ikke det veldig tørr masse? Og er hvetemel greia eller kan man bruke noe annet. Moser du med gaffel?
Tror jeg skal prøve meg på dette i morgen.

Ikke væske nei. Bruker 1-2 ss mel per boks kikerter ca. Jeg slumper alltid. Du kan kjøpe kikertmel og, men det vet jeg ikke hvor man får tak i. Massen skal være tørr/fast, du skal jo forme den. Det er jo dessuten litt væske på kikertene etter at du har skylt av de i springen.

Jeg moser med slik kjøttdeigmoser kjøpt på Rema. Stavmikser har jeg og prøvd, men synes kanskje det er litt grisete. Gaffel duger nok, men tar jo litt tid.

Googler du falafel får du mange oppskrifter, jeg liker å gjøre det enkelt. Mos, krydre og stek. Spisskummen, hvitløk, salt, pepper, chili.. Det man liker.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 05:43   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.977
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Skilpadda har lagt ut en oppskrift her inne på kikert og spinatcurry. Den er veldig god. Jeg steker kylling og serverer ved siden av (ettersom et av mine barn er svært uttalt ikke-vegetarianer).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 08:28   #25
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Omelett?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 09:11   #26
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Så han bryr seg ikke om at ost generelt har sauemage i seg? Spiser han gelatin feks? Mange som ikke tenker over disse to tingene som absolutt ikke er vegetariske. På den annen side blir det veldig mye enklere .

Hvis animalsk ost er ok, hvorfor ikke animalsk løpe? Bare nysgjerrig.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 09:41   #27
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Hvis animalsk ost er ok, hvorfor ikke animalsk løpe? Bare nysgjerrig.

Løpe kommer fra magen. Dvs du må drepe dyret og det er en del av magen. Så ganske markant forskjell.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 10:51   #28
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Løpe kommer fra magen. Dvs du må drepe dyret og det er en del av magen. Så ganske markant forskjell.

Sorry ass, men det er det mest inkonsekvente jeg hører. Melk og egg er helt uløselig knyttet til at dyr må dø.
Løpe er dessuten magesaft og kan rent praktisk tappes uten å drepe dyret.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 13:01   #29
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Sorry ass, men det er det mest inkonsekvente jeg hører. Melk og egg er helt uløselig knyttet til at dyr må dø.
Løpe er dessuten magesaft og kan rent praktisk tappes uten å drepe dyret.

Enhver har rett til egen mening. Selv spiser jeg egg og melk i minimale mengder og tåler ost med animalsk løpe. Men der jeg har mulighet så erstatter jeg det med vegetabilske alternativer. Og dvs 90 prosent av tiden. Så jeg er nok vegeterianer med noen modifikasjoner. Det er helt nytt for meg at de tar ut enzymer fra et levende dyr. Det ville jeg veldig gjerne høre mer om Floksa! Egg og melk så bør vel dyret være i live. Kjøper økologisk og fair så godt jeg kan.

Jeg ble vegeterianer fordi jeg får vondt i magen av kjøtt. Særs rødt kjøtt. Men nå er jeg det også av miljøhensyn. Og det er jo så utrolig godt med vegetar mat! Veganmisjonen.no har knallgod mat. Hun kommer med kokebok i august! Den har jeg forhåndsbestilt og gleder meg!

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09

Sist redigert av Trulte : 13-07-16 kl 13:11.
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 13:25   #30
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Jeg skal lage linse"meatloaf" i morgen. Kan rapportere om Dt blir bra

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 14:52   #31
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Man tar ikke løpe fra levende dyr, men man _kan_.
Ingen grunn til å hente det hos levende dyr når man kan ta ut under slakte prosessen.

Alle kan mene hva man vil, men all Animalskmat innbærer at dyra dør før eller siden.


Blir gryte i dag, men hvite bønner. Blir bra håper jeg.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 16:28   #32
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.006
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Man tar ikke løpe fra levende dyr, men man _kan_.
Ingen grunn til å hente det hos levende dyr når man kan ta ut under slakte prosessen.

Alle kan mene hva man vil, men all Animalskmat innbærer at dyra dør før eller siden.


Blir gryte i dag, men hvite bønner. Blir bra håper jeg.

Dette blir litt far fetched kjenner jeg. Alt liv fordrer død. La oss glede oss over vanvittig God vegetarisk mat laget på gode råvarer!!
Lasagne er jo feks enkelt. Bare erstatt kjøtt med kikkerter eller kidneybønner.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 16:58   #33
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Skal du dekke proteinbehovet til en ungdom i vekst er det enkleste å supplere med bønner og linser og servere det ved siden av det andre resten skal spise. Linsekaker og diverse "kaker" laget på bønnemos som er krydret går raskt å lage, når du har gjort det noen ganger. Husk at hvis du kjøper tørre linser og bønner, så skal de ligge et døgn i vann, før du koker dem. Ellers blir det mye luft og vonde mager. Du kan også ha nøtter i maten.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-16, 17:21   #34
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Ble bra mat ja. Hvite og svarte bønner med hakkede tomater og stekt sopp, aubergine og paprika. Falt i smak

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 18:03   #35
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Jeg har laget falaffel

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (17,0 KB, 31 visninger)
__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 18:13   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Kjempefine!
Jeg laget noen helt vilt enkle kjøttboller i dag! Skal ha dem på pizza. Soyamince er som tørket kjøttdeig, selges på helsekost og (billig) på innvandrersjapper og trenger bare å bløtlegges og krydres og så stekes, så er det helt som kjøttdeig. Utrolig anvendelig og billig mat! Jeg rørte sammen 2 dl tørket soyamince, 1 dl små havregryn, diverse krydder (løkpulver, hvitløkspulver, chiliflakes, buljongsalt/Vegeta, pepper og paprikapulver), 2 ss hvetemel og ca. 1 dl kikertmel i en bolle. Hvetemelet kan nok sløyfes for sunnere og glutenfri versjon.
Så helte jeg oppi 2 dl kaldt vann tilsatt 3 ts soyasaus. Moste det godt med en skje og lot det stå og svelle i 10 minutter.

Formet små boller med fuktede hender og stekte dem på middels varme i litt olje. Herregud så gode, ble jo ordentlige kjøttboller jo, både i smak og konsistens!! Disse skal jeg virkelig eksperimentere mye med, skikkelig bra mat både til tapas, søndagsmiddagen, pizzafyll osv. Hoho!

Ungene får ikke nok, de har nå gått og småspist fra skålen med varme kjøttboller så ofte at det spørs hvor mye pizza de orker når den er ferdig stekt ...

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 18:33   #37
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

Fine falafler!

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 21:20   #38
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til (veldig) enkle vegetariske middager

De smakte helt ok. Alt ble borte og det er vel et godt tegn.
Hadde i litt revet ost, ellers bare krydder og litt grillolje.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no