Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn blir ikke smartere av morsmelk (Dagbladet) (Zol: en gladnyhet til deg!)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 23:41   #1
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Barn blir ikke smartere av morsmelk (Dagbladet) (Zol: en gladnyhet til deg!)

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/10/04/478739.html

MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:47   #2
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Hva lærer vi av denne artikkelen? Jo, at det alltid er maaaaange faktorer som spiller inn i et forskningsresultat.

Jeg liker jo å bli kalt intelligent da.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 06:54   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

JIPPI! Etter en kjapp skumming ser det ut som at denne artikkelen hevder akkurat det jeg har hevdet selv: at det ikke dreier seg om å amme men hvem som ammer.

At undersøkelsen også antyder at det er min intelligens det er noe galt med skal jeg tenke over senere

Intelligens er jo heller ikke eneste fordelen med å amme. De andre består

Takk for fin start på dagen. Nå venter svømmehallen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 09:12   #4
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

At undersøkelsen også antyder at det er min intelligens det er noe galt med skal jeg tenke over senere...

Antyder?

Sitat:

En ny britisk undersøkelse konkluderer med at jo da, brystfødde barn scorer ofte høyere i intelligenstester, men det trenger slett ikke å ha med selve ammingen å gjøre; årsaken er derimot at barna med høy IQ kommer kommer fra ressurssterke familier i utgangspunktet.

*Har ikke lest hele artikkelen*

__________________
05 07


Sist redigert av Beckett : 05-10-06 kl 09:14. Årsak: tilføyelse
Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:06   #5
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Hva da med alle studiene som viser det motsatte?

Hver enkelt velger jo selv hva de vil tro på, men jeg syns det er for dumt å stikke hodet i sanden. At morsmelk gjør ungene bittelitt smartere er uansett ikke et spesielt viktig poeng for å amme, det er bare en ekstra bonus.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:12   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Hva da med alle studiene som viser det motsatte?

De er vistnok ikke korrelert for andre faktorer som feks mors inteligens i utgangspunktet, stimulering og andre ting. Sitat fra en annen artikkel om dette:

Selv om studien altså klart peker mot at barnets IQ ikke blir høyere av at mor ammer, understreker forskerne at det fortsatt er mange fordeler med dette.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:25   #7
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

De er vistnok ikke korrelert for andre faktorer som feks mors inteligens i utgangspunktet, stimulering og andre ting. Sitat fra en annen artikkel om dette:

Selv om studien altså klart peker mot at barnets IQ ikke blir høyere av at mor ammer, understreker forskerne at det fortsatt er mange fordeler med dette.

Dette er ikke en annen artikkel, men den artikkelen det er snakk om i Dagbladet. Hva da med kommentarene fra kompetansesenteret for amming? De hevder at barna som deltok i denne studien ble ammet i kort tid, og at ammedataene faktisk var ganske dårlig. Hvilke konklusjoner er det riktig å trekke, når barna i denne studien kanskje ble ammet i gjennomsnitt i tre måneder, mens andre studier har vist at barn som ammes lenge har en gevinst intelligensmessig?

Og hva med den studien fra Fillipinene for eksempel? I følge kompetansesenteret er det gjort studier hvor samfunslag og mors intelligens er tatt hensyn til.

Mye forskning skal man ta med en klype salt, eller iallefall med et kritisk blikk. For mange er det lett å tro på det som passer best inn i ens egen virkelighetsoppfatning, eller hva som er mest "behagelig" for en selv å tro på. Jeg syns forøvrig at Dagbladet er blitt veldig negativ til amming, men det er jo dessverre blitt en trend i tiden.


Sist redigert av ElinM : 05-10-06 kl 10:34. Årsak: skriveleif
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:29   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

De er vistnok ikke korrelert for andre faktorer

Ikke korrelert for, korrigert for.

Vi skulle absolutt hatt et bedrevitende pirkeikon.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:39   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ikke korrelert for, korrigert for.

Det er et ord, men det er godt mulig jeg bruker det feil.
Fra ordboka: korrele're v2 være sammenheng (mellom), stå i forhold (til) forbruket k-r med inntekten

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:43   #10
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er et ord, men det er godt mulig jeg bruker det feil.
Fra ordboka: korrele're v2 være sammenheng (mellom), stå i forhold (til) forbruket k-r med inntekten

Det er vel helst korrigert som er rett i slike sammenhenger.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:10   #11
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

............


Sist redigert av Myrsnipa : 05-10-06 kl 11:40. Årsak: Tar det på PM.
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:12   #12
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Interessant artikkel. For øvrig ville jeg brukt korrelasjons-begrepet, for det er det virker som om det stemmer bedre overens med det jeg forstår at him mener. Men jeg ville kanskje skrevet om setningen; "man har visstnok ikke vist noen korrelasjon med andre faktorer". Å korrigere for andre sammenhenger, vil si at man har sjekket ut at A ikke har sammenheng med B, C eller D.

Hm, nå ble jeg usikker... (lenge siden metodekurset...)

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:27   #13
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Interessant artikkel. For øvrig ville jeg brukt korrelasjons-begrepet, for det er det virker som om det stemmer bedre overens med det jeg forstår at him mener. Men jeg ville kanskje skrevet om setningen; "man har visstnok ikke vist noen korrelasjon med andre faktorer". Å korrigere for andre sammenhenger, vil si at man har sjekket ut at A ikke har sammenheng med B, C eller D.

Hm, nå ble jeg usikker... (lenge siden metodekurset...)

Nei, man korrigerer for andre faktorer.

Men graden av amming kan være korrelert med mors intelligens.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:36   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei, man korrigerer for andre faktorer.

Men graden av amming kan være korrelert med mors intelligens.

PS! Du har helt sikkert rett. Jeg la denne (korrigere/korrelere) inne på flisespikkerforumet slik at vi kan diskutere akkurat det der.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 11:41   #15
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

PS! Du har helt sikkert rett. Jeg la denne (korrigere/korrelere) inne på flisespikkerforumet slik at vi kan diskutere akkurat det der.

Ah! Det finnes et flisespikkerforum!

*løpe og sjekke*

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:25   #16
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei, man korrigerer for andre faktorer.

Men graden av amming kan være korrelert med mors intelligens.

OK. Jeg blingsa litt.

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:54   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

PS! Du har helt sikkert rett. Jeg la denne (korrigere/korrelere) inne på flisespikkerforumet slik at vi kan diskutere akkurat det der.

Hvor? Jeg ser den ikke.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 14:11   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvor? Jeg ser den ikke.

Sorry! Jeg trodde jeg hadde postet den, men jeg må ha trykket noe feil!

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 15:30   #19
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Antyder?

Ja den sier det vel ikke eksplisitt?

ElinM: Nei jeg tar det som står i tabloidavisene med en stor pose salt. Men jeg synes at forskning som sier det motsatte av hva som er "sannhet" er interessant.

Grunnen til at jeg roper jippi er at dersom dette stemmer har flaskeforelde en ting mindre å ha dårlig samvittighet for. Det kommer ikke til å få noen til å velge vekk amming. Det kommer ikke til å betvile morsmelkens fordeler. Men det gjør at verken jeg eller ztjerna kan skylde på moren vår når det kommer til IQ.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 17:43   #20
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Zol: en gladnyhet til deg!

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Grunnen til at jeg roper jippi er at dersom dette stemmer har flaskeforelde en ting mindre å ha dårlig samvittighet for. Det kommer ikke til å få noen til å velge vekk amming. Det kommer ikke til å betvile morsmelkens fordeler. Men det gjør at verken jeg eller ztjerna kan skylde på moren vår når det kommer til IQ.

Men ingen har noensinne sagt at morsmelken utgjør noen stor forskjell på iq uansett, selv om Dagbladet prøver å vinkle det dithen.


Jeg ser selvfølgelig poenget ditt, Zol. Selv syns jeg det er flott at morsmelken gir litt økt intelligens. Selv om det fører til at de som ikke ammer får en ting mer å ha dårlig samvittighet for. For det betyr at man i de viktige tilfellene faktisk kan gjøre en liten forskjell for barnet i positiv retning. Jeg syns det er bra at morsmelken har alle de positive egenskapene, selv om det gjør det vanskelig for enkelte. Jeg syns uansett ikke det er noe å gå rundt å ha dårlig samvittighet for, at barnet får lavere iq fordi det ikke ble ammet. Det er da andre og viktigere ting å bruke energien sin på. Jeg syns i det hele tatt at man ikke skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for noe man ikke kan gjøre noe med. Lettere sagt enn gjort, jeg vet. Men jeg syns altså det er viktigere at hver enkelt jobber med sine egne følelser enn å prøve å finne påskudd for at morsmelken ikke er så fantastisk allikevel. Vel, jeg skal la det ligge der. Vi har jo forskjellig utgangspunkt for våre meninger, så helt enig blir vi ikke uansett.


Sist redigert av ElinM : 05-10-06 kl 18:39. Årsak: skriveleif
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no