Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Jåleforumet

Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-11, 19:29   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Jeg har gått til frisøren i alle år, men nå som jeg er student og budsjettet er stramt nok kunne jeg egentlig tenkt meg å bruke pengene på noe annet.
Har musegrått, kjedelig hår fra naturens side så det er ikke noe alternativ å kutte hårfarging.

For tiden har jeg lyse striper og sist frisørtime var frisøren i overkant ivrig så nå er jeg for lys etter egen smak.
Det er vel noe man kan gjøre (hos frisøren) mot bleket hår som gjør at man får tilbake sin normale hårfarge, er det ikke? (Gjorde noe sånt for mange år tilbake.) Om jeg gjør dette neste gang og farger over med en glansvask i omtrent samme farge som min egen (bare med litt mer schwung), er det da helt utenkelig og fy-fy å fortsette med glansvasker hjemme? Om jeg holder meg i noenlunde fargeskala som jeg har, mener jeg?

Jeg har ikke hatt fast frisør siden min super-frisør sluttet for et par år siden, finner liksom ingen ny som jeg føler klarer forstå hva jeg vil ha og er som regel aldri 100% fornøyd etterpå. Og da med tanke på pengene man legger igjen føles det rett og slett ikke verdt det.

Det er forresten mulig jeg kan få tak i frisørfarger via eks-frisør-venner. Om jeg skal farge hjemme, hva er bra og hva er styr-unna-produkter?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 19:37   #2
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts.

Jeg har aldri opplevd tull med hjemmefarging, har gjort det siden jeg var 13 år. Nå har jeg 7 pakker farge i skapet, sikkert 4 ulike merker. Kjøpte til og med farge i Bulgaria til 15kr pakken, og den funka like godt som den jeg kjøpte til 150kr her i Norge. Prøv deg frem er mitt råd.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 19:52   #3
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts.

Er ellers veldig enig med Frøydis, det er enkelt og billig å farve håret hjemme.
Men:

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Kjøpte til og med farge i Bulgaria til 15kr pakken, og den funka like godt som den jeg kjøpte til 150kr her i Norge. Prøv deg frem er mitt råd.

Jeg kjøpte min vanlige lys askeblond fra L'Oreal i Spania en gang - for den var jo mye rimeligere der - og brukte den i håret mitt kvelden før min schjempeviktige jobbintervju som jeg hadde ventet på så lenge. Viser seg at det er litt andre pigment i de lyse farvene som selges i Spania/er tenkt for latinohår; noe som gjorde at jeg endte opp med et makabert blå-grått heksehår!

Resten av kvelden brukte jeg på å vaske håret om og om igjen, og ringe rundt for å få tips til hvordan få det bedre. Det fikk jeg ikke - men jeg fikk jobben likevel. Heldigvis.

:mimrer:

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 19:55   #4
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Ellers synes jeg at jentene på Vita er ganske flinke til å guide en gjennom den produktjungelen der. Personavhengig, selvfølgelig, men lell.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 20:00   #5
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Det er en risiko for å ende opp med rosa, lilla eller grønnskjær i håret.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 20:16   #6
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Jeg har også farget håret hjemme i mange, mange år, og aldri opplevd grønt eller rosa/lilla hår. Har også stripet hjemme, med helt greit resultat.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 20:20   #7
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Farger alltid selv, passer på at jeg ikke tar tuppene. Det vil si, noen ganger lar jeg det være farge i hele håret de siste 5 min, andre ganger farger jeg bare det innerste håret og noen striper nedover. Blir mer spill i håret, det slites ikke så mye og tuppene blir ikke så mørke.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 20:58   #8
Tuva Birgitte
Aktiv
 
Tuva Birgitte sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Sola - Rogaland
Innlegg: 160
Tuva Birgitte er litt kul
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Jeg har alltid farget håret hjemme (med unntak av en gang, når jeg skulle gifte meg). Har aldri fått en annen farge på håret enn forventet og må si at den ene gangen jeg farget håret hos frisøren ble det ikke noe finere, blankere eller holdt lenger enn når jeg gjør det selv. Jeg farger håret i varme brunfarger, varierer på hvor mørk farge jeg velger alt etter om det er sommer eller vintersesong.

Tuva Birgitte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:13   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Tusen takk for svar, jeg tror jeg kommer til å gi det et forsøk. I verste fall får jeg bare gå tilbake til frisøren.

Jeg tenker å holde meg til bruntoner uten alt for mye skjær verken ene eller andre veien, det burde vel være rimelig safe. Tror jeg ville vært mer skeptisk om jeg var lys-blond.

Men jeg tar gjerne imot tips til hvilke produkter som er enkle å bruke og som gir fint resultat, for jeg har virkelig ikke peiling. Har aldri kjøpt hjemmefarge i hele mitt liv.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:15   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Jeg har farget håret selv i 20år og det har alltid gått fint. HAr også kjøpt sånn stripe-pakke og mannen hjalp meg med å få til stripene.
Kjøper farge på Vita eller H&M. Har aldri farget hår hos frisør.

Jeg har veldig mørkt hår og har holdt meg til sort-brun og rødtoner. De siste årene har det gått i lysere brunt siden de grå har blitt mer markerte.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:18   #11
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Her striper gubben meg. *pjaktisk*
(han er ikke frisør men flink til å dra ut striper)

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:22   #12
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Skal du farge blondt hår hjemme bør du ha noe med rødtoner i, elelrs kan det ende opp som grønt.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:25   #13
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Jeg er mellomblond i utgangspunktet og har lysere striper i håret. Etter to runder i syden med mye sol i sommer/høst, var det alt for lyst for høsten etter min smak, og jeg var hos frisør på lørdag for å få mørkere farge og nye striper. Hun anbefalte å bare farge, fordi stripene ville skinne gjennom fargen slik at det ble spill likevel. Det fungerte, jeg har ikke bare sjokolade farge som hun farget det i.

Jeg vil tro at du kan få spill ved å bare farge, men sjekk med noen som har peiling på hva du bør velge så du ikke får en farge av den festlige sorten!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:25   #14
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Skal du farge blondt hår hjemme bør du ha noe med rødtoner i, elelrs kan det ende opp som grønt.

Jeg har nok blitt mørkere enn blond med årene. Er i såfall helt mørk-blond (men for meg ser røttene mørkere ut enn det), så jeg tror ikke det skal være en problemstilling.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:29   #15
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Jeg er mellomblond i utgangspunktet og har lysere striper i håret. Etter to runder i syden med mye sol i sommer/høst, var det alt for lyst for høsten etter min smak, og jeg var hos frisør på lørdag for å få mørkere farge og nye striper. Hun anbefalte å bare farge, fordi stripene ville skinne gjennom fargen slik at det ble spill likevel. Det fungerte, jeg har ikke bare sjokolade farge som hun farget det i.

Jeg vil tro at du kan få spill ved å bare farge, men sjekk med noen som har peiling på hva du bør velge så du ikke får en farge av den festlige sorten!

Det hørtes jo egentlig ut som noe jeg kunne tenkt meg, men tør jeg det da?

Men på den andre siden, hva er det verste som kan skje? Jeg bor jo så sentralt at jeg burde klare få frisørtime relativt kjapt om det går helt skeis.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:38   #16
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Jeg sitter her med en pakke og har tenkt å prøve akkurat nå, faktisk.
Første gang jeg prøver permanent farge selv, men har lang fartstid med glansvask fra før.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:41   #17
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Jeg har nok blitt mørkere enn blond med årene. Er i såfall helt mørk-blond (men for meg ser røttene mørkere ut enn det), så jeg tror ikke det skal være en problemstilling.

Jeg tenkte på om du hadde bleikede striper. For i sånne fall bør disse pigmenters først tror jeg.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:45   #18
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Jeg tenkte på om du hadde bleikede striper. For i sånne fall bør disse pigmenters først tror jeg.

Ja, hadde egentlig tenkt å gjøre det helt til jeg så Synnemors innlegg og så ble jeg usikker på om jeg kanskje skulle teste ut uten. Galskap?

Og er glansvask det greieste? Heter det forresten glansvask lengre? For man har permanent hårfarge og glansvask, eller?

Kjenner jeg er ute på ukjent terreng her, ja. Men har frisørvenninne som sikkert kan gi meg litt tips selv om hun ikke har jobbet som frisør på mange, mange år.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:48   #19
mylady
Aktiv
 
mylady sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 142
mylady er litt kul
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Hvor lyst er håret ditt? Er stripene helt hvite eller litt gylden?

Når håret er bleket er det kun farge som kan brukes for å forandre det. For blekingen har tatt vekk stort sett alt av naturlige pigmenter. Som regel hvis jeg skal farge et bleket hår bruker jeg forpigmentering, avhengig hvor bleket det er.
Du må iallefall bruke en varm farge, enten med gylden, kobber eller rødt. Eller en blanding. Hvis du bruker noe med rødt i, vær helt sikker på at det er en varm rødfarge. Det er veldig avhengig av merket, om rød-fargen er varm.

Synes der er veldig fint å bare farge over hele håret hvis du har en del striper, som Synnemor nevne. Men spørs hvor mørkt du skal gå...

__________________
myboy2010
mygirl2011
mylady er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 21:53   #20
mylady
Aktiv
 
mylady sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 142
mylady er litt kul
Standard

Sv: Hjemmefarging av hår. Do's and don'ts

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Ja, hadde egentlig tenkt å gjøre det helt til jeg så Synnemors innlegg og så ble jeg usikker på om jeg kanskje skulle teste ut uten. Galskap?

Og er glansvask det greieste? Heter det forresten glansvask lengre? For man har permanent hårfarge og glansvask, eller?

Kjenner jeg er ute på ukjent terreng her, ja. Men har frisørvenninne som sikkert kan gi meg litt tips selv om hun ikke har jobbet som frisør på mange, mange år.

Det finnes permanent hårfarge, minicolor og glansvask. Men de fleste omtaler minicolor og glansvask som om det er det samme. Glansvask varer egentlig 6-8 vask.

__________________
myboy2010
mygirl2011
mylady er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no