Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Utfordringer med nøttefri barnehage

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-15, 21:02   #1
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 909
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Utfordringer med nøttefri barnehage

Barnehagen mine to går i er nøttefri, pga et barn med sterk nøtteallergi. Vedkommende barn er ikke på samme avdeling som mine barn. Jeg har stor respekt for problemstillingen og ønsker å forholde meg til reglene som er gitt, nemlig å unngå nøtter i alle former og kun sende med brød uten nøtter eller spor av nøtter i matpakkene i barnehagen. Nå er det imidlertid blitt helt umulig å skaffe brød uten spor av nøtter i butikkene i kommunen, enten blir det støvsuget vekk før vi rekker dra i butikken eller så leveres det ikke lenger. Jeg har prøvd å bake litt selv, men ungene liker det ganske dårlig og resultatet blir sultne og sure unger. Den nærmeste butikken sa at det var mange som spurte, men at de nå kun hadde Polarbrød som helt nøttefritt brød. Og det ønskerjeg ikke ungene skal spise to ganger om dagen, hver dag.

En nær slektning som er kommunelege i en annen kommune mener det er drastisk å gjøre hele barnehagen nøttefri. Han mener det hele kunne vært løst med å ha tilgjengelige medisiner i barnehagen. Samtidig har jeg sett nøtteallergikere få anfall av luftbårne partikler i en annen sammenheng, og det var en skremmende opplevelse. Hadde jeg vært foreldrene til dette barnet, vet jeg ikke hvor trygg jeg ville følt meg med denne løsningen. Men de er vel i realiteten ikke trygge idag heller, jeg vet flere andre foreldrepar som gir blaffen i påbudet om nøttefritt brød.

Hva er vanlig i tilsvarende nøttefri barnehager? Hvordan kan jeg angripe denne saken?

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.

Sist redigert av Anikka : 12-01-15 kl 21:53.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
 

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no