Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Fortell meg om sous vide

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-14, 14:30   #1
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.844
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Fortell meg om sous vide

Mannen ønsker seg veldig det nemlig, mulig han får det til jul.
Hva er så bra med en Sous vide?
Hvilken er bra?

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 12:35   #2
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Lurer på det samme. Vi var på middag hos noen venner sist helg som elsker sin Sous Vide. Vi var 4 par og 3 hadde dette "vidunderet".
Mye av moroa når jeg lager mat er å "kjæle" med steika og følge nøye med, men her går det hele nesten av seg selv.
Bortsett fra at kjøttet ofte må stekes litt etterpå, for å få en stekeskorpe. Vi fikk forøvrig lammecarre som var laget i denne maskinen, og de ble grillet litt etterpå. Fantastisk mørt.
Har forstått det slik at Sous Vide kan brukes til det meste?

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 12:46   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Jeg bruker sous viden min mye til fisk. Laks og torsk er noe helt annet når det får riktig temperatur hele veien gjennom. Evt en kjapp stekeskorpe ved servering og så flaker fisken seg perfekt.

Jeg bruker den aller mest til svinekjøtt, spesielt svinenakker som jeg bruker til pulled pork og lignende. Marinade og kjøtt oppi posen, sous vide i all evighet og vips: det mest fantastiske kjøtt du kan tenke deg. Kyllingfilet og and blir også noe helt annet med sous vide. Bruker det lite til steik, lammekjøtt og oksekjøtt, det er svin, fisk og kylling jeg er mest fornøyd med. Grønnsaker blir også helt nydelige sous vide.

Jeg bruker vakumeringen mye til å fryse ned ting og det er jo utrolig praktisk å ha middager klare i fryseren i vakumposer og bare hive det i gryta. Alt fra spaghettigryte til fiskefileter med marinade.

Veldig glad for å ha en sånn.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 13:03   #4
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Takk. Håpte at du skulle svare. Da er jeg overtalt

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 13:20   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Mannen min fikk det av meg til jul i fjor, og den har vært mye i bruk. Den lager alldeles nydelig kjøtt.

Det var et godt tips fra Harriett om å vakumere umiddelbart og så fryse ned. Det skal jeg forslå at vi gjør mer av. Da blir det jo enda enklere.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 13:25   #6
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Mannen min fikk det av meg til jul i fjor, og den har vært mye i bruk. Den lager alldeles nydelig kjøtt.

Det var et godt tips fra Harriett om å vakumere umiddelbart og så fryse ned. Det skal jeg forslå at vi gjør mer av. Da blir det jo enda enklere.

Hva med avkjøling før frysing?

Tror dette blir mannens julegave. Vi flyttet fra hus til leilighet, og han skrøt voldsomt før vi flyttet at nå fikk han god tid til å kokkelere. Har ikke sett noe særlig til han på kjøkkenet de sist mnd

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 13:27   #7
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Hvilken type bør jeg kjøpe og hva er prisen?

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-14, 13:56   #8
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Fant flere Sous Vide grupper på Fb.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 11:21   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Jeg har en løs sirkulator som skrus på kjeler og gryter av denne typen:


og en OBH Nordica-vakuumeringsmaskin. Jeg ville ikke ha en stor maskin stående på benken, så det er mye bedre å kunne putte sirkulatoren i kjøkkenskapet når jeg ikke bruker den.

Jeg avkjøler gryteretter og sauser før jeg vakuumerer og hiver i frysen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 11:39   #10
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Var innom Jernia i går og der hadde de noe som ligner på den du har. Mulig det er den samme. Den kostet ca 4000 kr inklusiv vakummaskinen. Den tar jo liten plass i forhold til de andre jeg har sett.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-14, 11:42   #11
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Jeg bruker vanlig gryte i stekeovnen. Den første gangen satt jeg og passet på, og målte temperaturen i vannet hvert tiende minutt, men nå vet jeg at jeg kan stole på termostaten.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 02:49   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Drar opp denne jeg.

Mannen ble tipset av en kompis om en slik sirkulator som du nevner her, Harriet. Vi ønsker heller ikke enda en stor duppedings som må ha skapplass. Så nå vurderer vi dette.

Flere med erfaringer med ulike modeller, hva dere bruker maskinen til, brukes den til hverdags eller bare i helgene, hvor lenge står maten for å godgjøre seg, hva blir ikke så godt når dere lager - ja, egentlig alt hva dere kan tenke dere er smart å vite

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 09:34   #13
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Henger her for tips. Snakket med en som skrøt veldig av sous vide og jeg får mer og mer lyst på egen.

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 10:19   #14
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Jeg så en slik sirkulator. Den krevde minst ti liters kar. Er det litt upraktisk?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-16, 10:24   #15
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om Sous Vide

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg så en slik sirkulator. Den krevde minst ti liters kar. Er det litt upraktisk?

Min krever ikke mer enn at man når minimumsmerket. 5-6-7 liters kjele holder, hvertfall hvis den er høy og smal. Det er da ikke noen stor kjele?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-16, 10:57   #16
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om sous vide

Sirkulator er helt klar å foretrekke av plasshensyn og fleksibilitet. Fordelen med det er at da kan du lage en stek til 4-5 personer i en 7 liters gryte, men du kan også lage grillmat i en stor bakk til 100 personer dersom du ønsker det (og ja, jeg har gjort begge).

Sous vide kan brukes til det meste. Jeg bruker den hovedsaklig til kjøtt, men det er også en ideell måte og tilberede fisk, fugl og grønnsaker perfekt på. Du er sikret perfekt resultat hver gang.

Jeg har denne sirkulatoren og er veldig godt fornøyd med den: http://www.sousvidenorge.no/produkt/...ulator-chef-ii

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-16, 03:08   #17
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om sous vide

Supert med flere innspill!

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Sirkulator er helt klar å foretrekke av plasshensyn og fleksibilitet. Fordelen med det er at da kan du lage en stek til 4-5 personer i en 7 liters gryte, men du kan også lage grillmat i en stor bakk til 100 personer dersom du ønsker det (og ja, jeg har gjort begge).

Sous vide kan brukes til det meste. Jeg bruker den hovedsaklig til kjøtt, men det er også en ideell måte og tilberede fisk, fugl og grønnsaker perfekt på. Du er sikret perfekt resultat hver gang.

Jeg har denne sirkulatoren og er veldig godt fornøyd med den: http://www.sousvidenorge.no/produkt/...ulator-chef-ii

Pleier du å steke kjøttet i etterkant for å få stekeskorpe?

Ja, en sirkulator gjør det jo nærmest til at man får i pose og sekk.

Er det stor forskjell på ulike sirkulatorer mtp pris eller er det litt sånn som enkelte andre duppedingser at det er selve egenskapen som er det viktige og ikke merket?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-16, 07:32   #18
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fortell meg om sous vide

Jeg lurer igrunn bare på hvordan man uttaler sous vide.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-16, 11:44   #19
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fortell meg om sous vide

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Supert med flere innspill!



Pleier du å steke kjøttet i etterkant for å få stekeskorpe?

Ja, en sirkulator gjør det jo nærmest til at man får i pose og sekk.

Er det stor forskjell på ulike sirkulatorer mtp pris eller er det litt sånn som enkelte andre duppedingser at det er selve egenskapen som er det viktige og ikke merket?

Ja, jeg steker alltid i ettertid for å få skorpe. Gloheit panne og så bare kjapt oppi på alle sider.

Jeg har en relativt bra sirkulator, den holder nøyaktig temperatur over veldig lang tid (flere døgn). Usikker på hvor gode de billige er her, men det har jeg ingen erfaring med.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-16, 17:04   #20
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fortell meg om sous vide

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg lurer igrunn bare på hvordan man uttaler sous vide.

Soo vidd

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no