Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spørsmål ang butterdeigskaker og vannbakkels

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-17, 22:37   #1
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Spørsmål ang butterdeigskaker og vannbakkels

Kjære kunnskapsrike damer

Jeg skal bake kake(r) til 17. mai i år og gleder meg til det etter en intens lesing til eksamen i det siste. Jeg kunne tenke meg å lage en stor kake av noe slag, og også noen små porsjonskaker. Og når det gjelder porsjonskaker har jeg sett for meg enten små "butterdeigskister" eller vannbakkels fylt med vaniljekrem/krem og bær.

Problemet er bare det, at programmet for dagen begynner klokken 07.30 om morgenen, og går stort sett i ett frem til vi skal spise disse kakene. Så vidt jeg kan huske så tåler vannbakkels dårlig å bli laget dagen før (synes de blir bløte og seige, og generelt kjipe). Det var grunnen til at jeg begynte å tenke på butterdeig.

Så det store spørsmålet er: tåler sånne butterdeigskaker å lages dagen i forveien, eller blir de også kjipe? Eller har noen ev. et triks som fungerer for å holde vannbakkels gode til dagen etter?

Jeg mener da selvsagt å lage bare kakene først, og så fylle dem rett før servering.

Ev. kom MER enn gjerne med andre forslag til god "base" for å lage enkle småkaker i samme "kategori"?

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-17, 22:47   #2
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål ang butterdeigskaker og vannbakkels

Et par triks for vannbakkels:
*Lag de helt ferdig (minus steking), hiv i fryseren, ta opp om kvelden og tin i kjleskap, stek om morgenen mens du tar morgenkaffen
*Om du steker kvelden før så stek de ekstra godt, da holder de helt fint.

Butterdeig:
kan fint stekes kvelden før, men bør ikke fylles eller settes i kjøleskap, da blir de myke og kjipe

Lykke til

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-17, 22:51   #3
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spørsmål ang butterdeigskaker og vannbakkels

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Et par triks for vannbakkels:
*Lag de helt ferdig (minus steking), hiv i fryseren, ta opp om kvelden og tin i kjleskap, stek om morgenen mens du tar morgenkaffen
*Om du steker kvelden før så stek de ekstra godt, da holder de helt fint.

Butterdeig:
kan fint stekes kvelden før, men bør ikke fylles eller settes i kjøleskap, da blir de myke og kjipe

Lykke til


Ah! Klart du kan noe om dette! Burde jeg tenkt på med en gang (noe jeg jo indirekte gjorde da jeg postet her, egentlig ).

Men om man lager butterdeig dagen før, hvordan oppbevarer man dem til dagen etter? Holder det å ha dem i typ vanlig kakebokser av metall feks?

Hvor lenge holder vannbakkels i fryseren sånn da? Det der er jo faktisk en genial løsning, for da kan jeg jo lage de flere dager i forveien.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-17, 22:54   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål ang butterdeigskaker og vannbakkels

Jeg fikk sånn déjà-vu her, du har spurt før og jeg har svart før
http://www.foreldreportalen.no/forum...terdeigskister

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-17, 23:00   #5
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spørsmål ang butterdeigskaker og vannbakkels

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg fikk sånn déjà-vu her, du har spurt før og jeg har svart før
http://www.foreldreportalen.no/forum...terdeigskister


OMG! Det husket jeg overhodet ikke. Ups... Ikke meningen å spamme forumet med butterdeigs-spørsmål altså. Fikk jo bonussvar ang vannbakkelsen da, om ikke annet.

Note to self: Husk å søke i forumet før du spør neste gang...

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-17, 23:04   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål ang butterdeigskaker og vannbakkels

Opprinnelig lagt inn av Njulaif, her.

OMG! Det husket jeg overhodet ikke. Ups... Ikke meningen å spamme forumet med butterdeigs-spørsmål altså. Fikk jo bonussvar ang vannbakkelsen da, om ikke annet.

Note to self: Husk å søke i forumet før du spør neste gang...

Haha, du har jo eksamensstress å skylde på da.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-17, 23:11   #7
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spørsmål ang butterdeigskaker og vannbakkels

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Haha, du har jo eksamensstress å skylde på da.


Ja, og ikke bare det. Jeg har mer å skylde på:
Jeg har vært gradvis mer syk den siste snart uken, og på selve eksamensdagen var det skikkelig ile. Smerter, eksem (som endte i sår i panna) og hovent og rennende øye. Så ut som nøkken, rett og slett, og spiste smertestillende for å holde ut. Så dagen etter eksamen tilbragte jeg hele dagen på venteværelset til både fastlegen og en øyelege, og har fått konstatert herpes zoster-utbrudd. Vistnok kan det bare oppstå av seg selv, ev. kan det være en reaktivering av vannkoppeviruset (har hatt vannkopper da jeg var liten). Så nå er det full pillekur og renseregime på såret i panna. Hurra...

Passer kanskje ikke helt å fortelle om dette i en mattråd, men...

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-17, 08:40   #8
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål ang butterdeigskaker og vannbakkels

Oj, HZ i ansiktet er ille. Du får si fra om du trenger gode råde om lindring, vi hadde en heftig runde med dette i munn og svelg hos en i heimen i vinter og kan alle triksa.
God bedring, og lykke til med baksten.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no