Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Døden på Oslo S, hvilken alder?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-15, 20:14   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Døden på Oslo S, hvilken alder?

Mannen har kjøpt boka til tiåringen. Han mener selv han leste den på samme alder. Jeg har lest den, men husker svært lite. Jeg er betenkt over tematikken, rus og prostitusjon. Han er en veldig god leser og har lest mye forskjellig. Men jeg er som sagt redd for at han er for ung for denne tematikken.

Meninger?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 20:19   #2
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Døden på Oslo S, hvilken alder?

Jeg har gode lesere som leser den på mellomtrinnet, så 10 år, ja, det hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med. Joda, det er temaer som dop, banning og prostitusjon i boka, men jeg hadde ikke nektet en tiåring å lese den.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 20:23   #3
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Døden på Oslo S, hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg har gode lesere som leser den på mellomtrinnet, så 10 år, ja, det hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med. Joda, det er temaer som dop, banning og prostitusjon i boka, men jeg hadde ikke nektet en tiåring å lese den.

Det sksl mye til for å nekte ham å lese noe, og bøker kan leses på mange måter. Jeg var bare litt betenkt over at det er skildret litt for drøye scener han ikke har forutsetning for å ta inn over seg, feks i forhold til prostitusjon.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 20:47   #4
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Døden på Oslo S, hvilken alder?

Jeg leste den på barneskolen, og siden den kom ut i '88 må jeg ha vært mellom 8 og 12 år. Det jeg husker er at da jeg leste den igjen ved en senere anledning, så forstod jeg mer av handlingen enn første gangen den ble lest. Jeg husker ingen drøye scener, men så leste jeg vel Hulebjørnens Klan også på barneskolen og var sånn sett immunisert. Men jeg husker at venninna mi aldri forstod at Lena var prostituert ut i fra boken, så jeg tror ikke det blir inngående forklart.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 20:54   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Døden på Oslo S, hvilken alder?

Jeg husker at jeg ikke skjønte det helt selv da jeg så filmen (kommer fra en småbyboble). Og da var jeg nok eldre enn 10. Jeg er på alder med Håvard Bakke, så jeg må vel ha vært 14-15?

Men hvis de underholdes av boka, så trenger de jo ikke å skjønne dybden i alt, eller? Som barn leste jeg ofte bøker flere ganger nettopp for å skjønne forskjellige ting ved forskjellig alder. Det finnes ikke tall på hvor mange ganger jeg leste dagbøkene til Adrian Mole.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 21:00   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Døden på Oslo S, hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg husker at jeg ikke skjønte det helt selv da jeg så filmen (kommer fra en småbyboble). Og da var jeg nok eldre enn 10. Jeg er på alder med Håvard Bakke, så jeg må vel ha vært 14-15?

Men hvis de underholdes av boka, så trenger de jo ikke å skjønne dybden i alt, eller? Som barn leste jeg ofte bøker flere ganger nettopp for å skjønne forskjellige ting ved forskjellig alder. Det finnes ikke tall på hvor mange ganger jeg leste dagbøkene til Adrian Mole.

Helt enig, altså! Men jeg husker som sagt ikke om det utbroderes mye om emner jeg ikke synes han trenger å vite om ennå. Det var det som var dilemmaet mitt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 21:40   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Døden på Oslo S, hvilken alder?

Syns det høres greit ut. Jeg leste den da jeg var 12, og Vesla så filmen da hun var ca 11. Hun hadde faktisk hørt om den og spurte om å få se den. Man må jo forklare litt da, men jeg syns det er helt greit om ungen er moden og klar for det. Hun likte filmen veldig godt. Jeg finner ikke boken, ellers skulle hun fått lese den.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 22:49   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Døden på Oslo S, hvilken alder?

Mannen var 14 i 1988, så han kan umulig ha lest den som tiåring.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-15, 23:32   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Døden på Oslo S, hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Mannen var 14 i 1988, så han kan umulig ha lest den som tiåring.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-15, 10:49   #10
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Døden på Oslo S, hvilken alder?

Datteren min leste alle bøkene da hun var rundt 10. Tror ikke det er mer drøyt enn mye av det andre de leser.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no