Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

«Feelgood»-bok til niåring

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-15, 13:03   #1
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.625
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

«Feelgood»-bok til niåring

Niåringen blir ofte engstelig om kvelden, og vi trenger tips til gode høytlesningsbøker med en trygg og koselig stemning som gir gode følelser før sovning. Problemet er at hun liker best å lese spenning, fantasy og mysterier. Hun vilvilvil så gjerne komme videre i Harry Potter, men et par kapitler uti firer'n kastet vi inn håndkleet for en stund.

Er det noen som har tips til noe vi kan lese? Kanskje noe morsomt? Roald Dahl har funket bra, f.eks. (med unntak av Heksene, den får stå i ro i hylla).

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 13:19   #2
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: «Feelgood»-bok til niåring

Min 8-åring bare elsker bøkene til David Walliams. Ikke 100% pedagogisk eller politisk korrekt, men morsomme og spennende, og ikke skumle, ifølge vesla her. Den rikeste gutten i verden, Gangsterbestemor, Rotteburger.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 13:27   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.971
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Feelgood»-bok til niåring

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Min 8-åring bare elsker bøkene til David Walliams. Ikke 100% pedagogisk eller politisk korrekt, men morsomme og spennende, og ikke skumle, ifølge vesla her. Den rikeste gutten i verden, Gangsterbestemor, Rotteburger.

Det var dette jeg også ville foreslå. Eventuelt også Kaptein Supertruse samt serien om gutta i trehuset. Særlig hvis han leser selv.

Jeg er helt enig med Akseliane om pedagogisk og politisk korrekthet, men så lenge ungen er happy så har jeg funnet ut at det får være utslagsgiende.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 13:30   #4
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: «Feelgood»-bok til niåring

Min niåring koste seg veldig med Anne fra Bjørkely (litt påvirket av mora), og er nå igang med Den hemmelige hagen. Hun liker ikke skumle bøker, stoppet etter Harry Potter nummer fire. Alt av Roald Dahl er slukt. Ellers blir det i overkant mye av veldig lette bøker som Hei, det er meg og Dustedagbøkene, synes jeg. Guttene i trehuset med ... etasjer var visst veldig morsom. Gangsterbestemor fenget ikke helt.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 13:41   #5
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.625
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: «Feelgood»-bok til niåring

Takk for tips!

David Walliams-bøkene må jeg sjekke ut. Det skal riktignok sies at hun er ganske sensitiv for humor som går utover noen, altså hvor det finnes en ørliten sjanse for at noen kanskje kunne bli lei seg eller såret. Helst skal alle være snille med hverandre. Alltid. Egentlig kan man kanskje si at hun er bortimot 100 % pedagogisk og politisk korrekt, med all sin niårige rettferdighetssans og sine manglende grånyanser.

En bok som heter Kaptein Supertruse får jeg henne neppe til å vurdere engang. Mens lillesøsteren får et skjelmsk smil bare ved å høre tittelen. Men jeg kan jo låne en og se om den treffer noen av dem. Gutta i trehuset får jeg også sjekke ut.

Anne fra Bjørkely gjorde jeg en feil ved å introdusere for tidlig, så den har hun stemplet som kjedelig. Jeg driver stadig og prøver å gi den et nytt forsøk.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 13:42   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.036
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Feelgood»-bok til niåring

Jeg elsket "Det lille huset på prærien" da jeg var 9, men vet ikke om det er helt "ut".

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 13:44   #7
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.625
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: «Feelgood»-bok til niåring

Ut gjør ingenting, så lenge det er trygt og fint og koselig. Vi er nede på Fem minutters kattungefortellinger når hun er på sitt reddeste, for å si det sånn.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 13:45   #8
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.114
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: «Feelgood»-bok til niåring

Vi leser Monstrene i Dunderly, men er ikke ferdige enda.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 13:46   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.971
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Feelgood»-bok til niåring

Eh ... da tror jeg du skal se bort fra mine tips. Knerten min ler rått av at andre folk slår seg, og diskuterer fremdeles gjerne tiss og bæsj.

Han likte veldig godt Roald Dahl da, men det hadde dere jo lest allerede. (Og også for ham har Heksene fått lov til å vente noen år.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 13:47   #10
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Feelgood»-bok til niåring

Jeg har en litt nervøs 11 åring og i fjor leste vi gjennom hele Anne-Cat Vestly. De er veldig trygge.

Nå leser vi Nifse Nella. Det er jo litt skummelt, og det hender at vi må lese inn i neste kapittel før vi kan legge boken vekk, men stort sett går det greit.

Ellers er de finske bøkene om Ella (utgitt på Mangschou forlag) veldig morsomme og lettleste. Og stort sett ganske feel-good.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 13:47   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.114
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: «Feelgood»-bok til niåring

Marikken-bøkene?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 14:04   #12
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.625
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: «Feelgood»-bok til niåring

Monstrene i Dunderly står vi på venteliste på biblioteket. Den tenker jeg kan være fin å lese for begge jentene. Så det er også litt av greia, at hun gjerne vil ha en høytlesningsbok som er bare for henne også, og som ikke treffer lillesøstra på seks like godt. Anne-Cath Vestly havner også litt i den kategorien.

Ella og Marikken har hun lest selv. Nifse Nella er ikke jeg noe glad i.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-15, 14:37   #13
Mamari
Med nebb og klør
 
Mamari sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1.250
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Sv: «Feelgood»-bok til niåring

Henger i tråden.

Min snart 9-åring fikk Heksene til jul av mormor. Hun mente den var fryktelig morsom. Jeg leste ett kapittel for henne og syns den virker direkte grotesk så den er lagt på is forløpig. Mye mulig den tar seg opp men innledningen er ikke bra, hun fikk nesten ikke sove og er ikke spesielt lettskremt av seg.

Kaptein Supertruse,Gangsterbestemor og Doktor Proktor bøkene har vi begynt på men kommer ikke igang. Altfor mye svulstige, avsporende beskrivelser ispedd absurde mengder adjektiver. Men det er kanskje det som fenger mange?

Nuvel, jeg har planer om å gjøre et dypdykk i min egen boksamling, rett og slett børste støv av Frøken detektiv, Bobseybarna,Fem, Anne fra Bjørkely,Huset på prærien, Britta og Silver (og diverse hesteserier) så får vi se om gamle bokserier kan fenge. Må lese litt for henne for å mimre litt

Harry Potter og Narnia har vi etter storesøster så vi får se på dette etterhvert.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no