Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-15, 11:08   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Disse bøkene får jo mye positiv omtale. Selv synes jeg illustrasjonene er veldig vakre og fulle av følelser og betydninger.

...men får barna deres noe ut av disse bøkene?

Jeg så nå at de var nominert til en barnelitteraturpris for en bok om omsorgssvikt. Jeg synes tematikken i bøkene gjerne er så subtil, at mine barn ikke har forstått særlig av hva de egentlig handler om.

feks har jeg lest boken Bak Mumme bor Moni for et av mine barn som tidvis har vært svært sint, men barnet mitt forstod ikke at det var snakk om samme barn i historien (selv om jeg fortalte det). Andre tematikker blir så dystre eller lite aktuelle at jeg heller vil lese noe annet for 4-5-6-åringer, herunder vold i hjemmet, skilsmisse, selvutslettende småjenter og deprimert mamma. Er det vanlig å lese slike bøker for barna selv om tematikken ikke er aktuell? Og hvis tematikken er aktuell; skjønner barna analogiene?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 12:48   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Kan bare svare på deler av spørsmålet. Hos oss er tematikken ikke aktuell, og jeg leser ikke sånt for lillesøster på 4,5 (vi er nettopp ferdig med Knerten vi...). Vet ikke om det er "vanlig", men jeg oppfatter ikke at man må lese om den type tematikk for så små barn bare "for å ha gjort det".

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 13:11   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Kan bare svare på deler av spørsmålet. Hos oss er tematikken ikke aktuell, og jeg leser ikke sånt for lillesøster på 4,5 (vi er nettopp ferdig med Knerten vi...). Vet ikke om det er "vanlig", men jeg oppfatter ikke at man må lese om den type tematikk for så små barn bare "for å ha gjort det".

Nei, jeg er enig med deg, vi leser Lillesøster og "Når prinsesser...". Samtidig så applauderes bøkene høyt opp i media, hver gang de kommer. Jeg liker at det også finnes bøker med tyngre tematikk for barn, men er usikker på hvor mye de faktisk benyttes og om barna forstår dem. Og er god kritikk rettet mot barn eller voksne som lesepublikum?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 13:12   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Jeg har tenkt litt som deg. Bøkene er så utrolig flotte, både språklig, litterært og illustrasjonsmessig, men jeg har heller ikke fått dem til å fenge mine barn, og som du sier, tematikken er ikke helt innertier, akkurat.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 13:17   #5
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Vi har bare lest ei, Snill. Den har tematikk som det er mulig å kjenne seg igjen i, den handler om ei jente som er så snill at hun går i ett med veggen, før hun finner stemmen sin og kan si fra. Den fenga overhode ikke storebror, og vi kommer nok ikke til å lese noen andre Dahle-bøker med det første.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 13:22   #6
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Vi har bare lest ei, Snill. Den har tematikk som det er mulig å kjenne seg igjen i, den handler om ei jente som er så snill at hun går i ett med veggen, før hun finner stemmen sin og kan si fra. Den fenga overhode ikke storebror, og vi kommer nok ikke til å lese noen andre Dahle-bøker med det første.

Den har vi lest, også, og den falt ikke i smak hverken hos barn eller voksne. Jeg vet ikke helt om jeg orker å lese slike bøker for barna bare for å ha gjort det, men om det finnes bøker om det å være sta og måtte lære seg å dele/vente på tur/at andre også kan få bestemme, er det høyaktuelt.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 13:34   #7
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Ei bok om å jobbe på lag i steden for å skulle være FØRST med alt hadde gjort seg...

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 13:52   #8
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Vennebøkene om Kanin og Pinnsvin har vært populære her, Matilda og Nera. (De er overtydelige og enkle og ganske kjedelige, men femåringen har likt dem godt opp gjennom.)

Jeg har bare bladd gjennom Gro Dahle/Svein Nyhus-bøkene, og tenkt at de nok ikke helt treffer mine småttiser.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 14:25   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

...så bøkene får glitrende kritikk fordi voksne mener det er flotte bøker for barn - man barn liker dem ikke/forstår dem ikke? Eller mener kritikerne at det er flotte barnebøker for voksne..?

http://www.forlagsliv.no/halvekonger...aturpris-2014/

Bilder fra krigen (om skilsmisse): http://tinesundal.blogspot.no/2014/1...gro-dahle.html

https://www.megaklubben.no/_barn-og-...-9788202439682

Sitat:

Moa bor i tredje etasje. Der har hun et eget rom, en egen seng og et eget vindu hvor hun kan se hele verden. Moren til Moa bor i akvariet i stua. For moren til Moa er en fisk. En stor, flott gullfisk. Moa synes hun er finere enn alle fisker i hele verden.

Men hvordan forholder omverdenen seg til en liten jente som bor alene med en gullfisk? Og hvordan takler Moa ensomheten, og alle de dagligdagse gjøremålene barn på samme alder vanligvis ikke engang forholder seg til?

Gro Dahle og Svein Nyhus' nye bildebok er deres første samarbeid siden God natt, natt, fra 2009. Den kan leses som en allegori over temaet omsorgssvikt; en jente som må ta vare på sin egen mor – ikke omvendt. Men den kan også leses som en magisk og absurd hverdagsfabel. Akvarium er en både var og hard bok, om et vanskelig og vondt tema.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 14:37   #10
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Ingen av ungene her i huset har likt bøkene,med unntak av en bok om Kaja og Simon som dusjer og kler på seg.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 14:45   #11
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Flotte barnebøker, men 4-5 år? Jeg bruker bøkene Snill og Sinna mann på mellomting, og dette er bildebøker jeg mener passer den alderen helt perfekt. Gode, flotte og illustrasjonene er fantastiske, men ville aldri lest dem for en fireåring.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 14:47   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Vi har "Håret til mamma" på pensumlisten på barnehagelærerstudiet. Mitt inntrykk er at mange av Dahle/Nyhus-bøkene brukes i spesielle situasjoner, og kan fungere godt for barn (og foreldre) som kanskje trenger en åpning inn til et vanskelig tema. De fleste bøkene er jo ikke vanlige "underholdningsbøker" eller hva jeg skal si.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 15:29   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.805
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Jeg og har hatt disse bøkene som pensum, og spesielt "Håret til mamma," ei bok som traff meg som en knyttneve i magen, forøvrig...

Jeg oppfatter disse bøkene egentlig mer som fagbøker som kan brukes til samtaler rundt vanskelige temaer med barn, ikke som underholdningsbøker som skal leses for kosens skyld.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 16:28   #14
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Ingen av mine unger har heller klart å skjønne disse bøkene, men jeg synes de er gode som bøker for voksne om disse litt vanskelige og såre temaene.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 17:48   #15
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Enig med siste talere - bøkene egner seg til et spesielt publikum og er ikke almenne som feks bøker om første skoledag.

NB! Svein Nyhus selger trykk fra bøkene sine på blogger sin. Jeg er så heldig at en av de er min :-D Elsker kunstverkene hans hans.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 18:31   #16
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Jeg har brukt boken Snill sammen med personalet på jobb, fordi boken har en så strålende tematikk. Hvordan klarer vi å se de tause barna.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 20:19   #17
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Jeg må bare si at elevene min har sett så mye symbolikk, detaljer og tolket illustrasjonene til Svein Nyhus, at jeg er helt imponert. De går jammen ikke glipp av mye. Men som sagt, det er ikke bøker til å lese på senga til 4-5-åringer. Kan nok sikkert brukes til voksne også, men det er bildebøker jeg tror er beregnet til barn fra 8-års alderen og oppover.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 20:37   #18
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

På vårt bibliotek står de blant billedbøkene, der de minste barna selv finnes lesestoff, så jeg har tenkt at de har ment å være for alle slags barn (uten å være enig). For større barn ser jeg at de kan være en god kilde til debatt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 21:14   #19
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Jeg tror de også fint kan brukes for 4-5-åringer i spesielle situasjoner. For eksempel for barn som har en psykisk syk forelder, eller savner en pappa. Alle bøkene har jo heller ikke like vanskelige tema. Jeg vet at Dahle/Nyhus-bøkene brukes på den måten.

En femåring uten spesielle problemer i livet sitt, som selv finner bøkene på biblioteket, vil vel neppe ta noen skade av å kikke litt i en bok han/hun ikke forstår så mye av eller kjenner seg igjen i.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-15, 21:25   #20
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnebøkene til Gro Dahle og Svein Nyhus

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

På vårt bibliotek står de blant billedbøkene, der de minste barna selv finnes lesestoff, så jeg har tenkt at de har ment å være for alle slags barn (uten å være enig). For større barn ser jeg at de kan være en god kilde til debatt.

Jepp. Vår femåring plukka med seg sjøl fra kassene med billedbøker, men de kunne nok med fordel stått i avdelinga for litt større barn (som vi for så vidt også låner fra, men der er det jeg som velger ut).

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no