Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke bøker skal jeg lese i sommer?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-10, 21:11   #21
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke bøker skal jeg lese i sommer?

Jeg skal lese "True Tales of American Life", redigert av Paul Auster. Angivelig kom boken i stand etter en idé av hans (fabelaktige) kone som foreslo at han ba lytterne til et radioprogram sende inn sine egne, virkelige historier. 179 av dem ble utgitt i bokform.

Omtale fra amazon her.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 13:30   #22
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker skal jeg lese i sommer?

Takk, Turban! Jeg er veldig glad i både Auster og Hustvedt, så den ser bra ut.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 16:19   #23
Shane
Erfaren
 
Shane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 894
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Hvilke bøker skal jeg lese i sommer?

Reginald Hill, Camilla Läckberg, Anna Jansson, Dennis Lehane, Håkan Nesser, Helene Tursten, Stephen Booth, Åke Edvardsson.

Alt dette er krim da!

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-10, 16:26   #24
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker skal jeg lese i sommer?

Jeg vet ikke hvordan du er på alternativ virkelighet (jeg synes ikke det stemmer helt med fantacy, men det er vel det det heter), men jeg har akkurat begynt på Thursday Next-serien til Jasper Fforde, og det er veldig lovende (jeg er halvveis i bok 2). Det er spekket av litteraturreferanser, og det tar plass i en alternativ verden der litteratur har samme plass som religion for 100 år siden, liksom. Der Krimkrigen ikke sluttet, der nazistene invaderte England fordi Churchill aldri ble født (så langt), og alt hele tiden endrer seg fordi man har ChronoGards som endrer fortiden. Forvirret? Det er meningen, tror jeg.

Også er de anbefalt av Skilpadda og Toffen, blant annet. Det pleier å funke. :enkel:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 10:38   #25
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker skal jeg lese i sommer?

Jeg må slå et slag for biblioteket jeg altså. Jeg var i ferd med å bestille bøker for ganske mange hundrelapper fordi jeg tenkte at biblioteket ikke hadde dem, men det hadde de gitt! Så nå venter jeg på de neste Karin Slaughter-bøkene, The Yiddish Policemans Union, True Tales of American Life og The Hungry Tide (Tidevannslandet, jeg fant ut at den var skrevet på engelsk, så da valgte jeg det). Den eneste de ikke hadde var The Amazing Adventures of Kavalier & Clay, men det hadde andre bøker av samme forfatter.

Det blir ikke paperback, men så lenge det er gratis så finner jeg meg i det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 13:50   #26
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke bøker skal jeg lese i sommer?

Takk for påminnelse om at biblioteket fins, og at de også har engelskspråklige bøker. Kanskje jeg også burde ta meg sammen og prøve det i stedet for å bestille bøker fra utlandet hele tiden. Jeg har jo lånekort og alt mulig. Det jeg derimot ikke har er plass til flere bøker hjemme, penger kan jeg sikkert også med fordel bruke mindre av. Min kjære Kindle kommer nok til å hjelpe etter hvert, men utvalget av «gamle» (mer enn et par år) bøker til den er veldig dårlig.

Ben "Plastic Inevitable" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 13:58   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker skal jeg lese i sommer?

Jeg har blitt veldig positivt overrasket over biblioteket. De har nesten *alt* nå. I tillegg er de samordnet over hele landet, og det er derfor lettere å få bestilt. Nettsidene fungerer godt også, slik at jeg kan sitte hjemme og bestille bøker. Varsling på SMS både ved avhenting og levering er mulig å få også.

Man kan også tipse bibliotekene om kule bøker elektronisk.

Jasper Fforde og Dorothy Sayers har de også!

__________________


Sist redigert av Tallulah : 18-06-10 kl 14:06.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-10, 14:11   #28
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker skal jeg lese i sommer?

Biblioteket er bra.

Jeg skrev inn tips til smilefjes her om dagen, og da minnet jeg meg selv om hvor glad jeg er i Alice Walker. "Alle" har lest Purpurfargen, men har du feks forsøkt Min følgesvenns tempel/ The Temple of my familiar? Jeg synes det er hennes beste bok.

Hva med Walter Lamb, for eksempel She's come undone?

Sitat:

She's Come Undone is a deeply affecting, often hilarious novel that centers around one of the most extraordinary characters in recent American fiction: wisecracking, ever-vulnerable Dolores Price, whose life we follow through her fortieth year. When we first meet Dolores in 1956, she is four years old, innocently unaware that the delivery of a television set will launch her tumultuous personal odyssey.

Through one thousand and one television nights, Dolores feeds herself the fantasies of melodramas and sitcoms and tries to understand the many faces of love and betrayal: her father, driven by lust and longing to leave his family; her mother, an emotionally fragile woman who battles mental illness; Grandma Holland, lace-curtain decent, peppery and proud, aching with unspoken feelings; and Jack Speight, the handsome upstairs neighbor whose ultimate betrayal will throw Dolores' life severely, nearly permanently, off-course.

What follows — obesity, sexual ambiguity, self-delusion, and madness — is the precursor to a radiant rebirth. It is not without labor pains, this new awakening. A surrogate family that includes an ancient Polka Queen disc jockey suffering from Parkinson's disease, the 6' 10" proprietor of Existential Drywall (motto: Responsible Work for Authentic Individuals") and her former high school guidance counselor Mr. Pucci, helps Dolores find happiness in small moments.

As endearingly familiar as Chiquita Banana jingles, Hula-Hoops and I Love Lucy, as mysterious and haunting as the cries of whales, She's Come Undone makes us laugh and wince with recognition and reminds us that despite the pain we endure and cause, we must find the courage to love again.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-10, 00:03   #29
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker skal jeg lese i sommer?

Jeg har fått litt sansen for Chelsea Cain sine bøker om Archie Sheridan og seriemorderen Gretchen Lowell. Har lest to av bøkene; Ondskapens hjerte og Hjerterdame.

Ellers er "Saman er ein mindre aleine" med Anna Gavalda en nydelig bok.

Hvis du vil lese morsom krim - hva med De dødes båt av Knut Nærum??

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 11:28   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker skal jeg lese i sommer?

Jeg måtte innom denne tråden igjen for å gjøre nye bestilliger fra biblioteket. Jeg har nå trålet meg gjennom det meste av Karin Slaughter, er i ferd med å lese True Tales of American Life, og The Yiddish Policeman's Union,The hungry tide og Moskeen ved siden av ligger på vent.

På biblioteket fant jeg også en novellesamling med Michael Chambon som redaktør (han som har skrevet Yiddish policemen...), men ulike historier av Steven King, Michael Crichton m.fl. til salgs for hele 5 kroner. Den var tydeligvis ikke så populær at den ble lånt ut noe særlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 12:13   #31
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker skal jeg lese i sommer?

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Jeg har fått litt sansen for Chelsea Cain sine bøker om Archie Sheridan og seriemorderen Gretchen Lowell. Har lest to av bøkene; Ondskapens hjerte og Hjerterdame.

Ellers er "Saman er ein mindre aleine" med Anna Gavalda en nydelig bok.

Hvis du vil lese morsom krim - hva med De dødes båt av Knut Nærum??

Der sa du det, må inn å sjekke om hjerterått er kommet i pocket.

De dødes båt må også sjekkes ut.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no