Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Boktips til 14 år gammel gutt

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-10, 09:59   #1
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Boktips til 14 år gammel gutt

Han liker fantasy og science fiction. Noen som har forslag?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 10:51   #2
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.053
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Hobitten og Ringenes Herre.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:01   #3
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Hobitten og Ringenes Herre.

Takk for tipset! Disse har han lest. Og likt. Bartimeus-trilogien slukte han også. De siste bøkene han fikk var bl.a. "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy", men jeg vet ikke om han har lest dem enda.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:03   #4
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Skammar-serien utgitt av Samlaget er veldig fin!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:05   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Skammar-serien utgitt av Samlaget er veldig fin!

Og på nynorsk, vel? Tenåringer som har nynorsk som sidemål har behov for å lese nynorsk. *erfart*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:06   #6
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Skammar-serien utgitt av Samlaget er veldig fin!

Ja, den har jeg hørt mye bra om! Dog må jeg motvillig innrømme at nynorsk neppe vil bli tatt særlig godt i mot...

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:08   #7
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Og på nynorsk, vel? Tenåringer som har nynorsk som sidemål har behov for å lese nynorsk. *erfart*

Absolutt enig. Men av ulike årsaker skal dette være en gave med intensjon av godvilje, ikke oppdragelse.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:09   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av Frilja, her.

Ja, den har jeg hørt mye bra om! Dog må jeg motvillig innrømme at nynorsk neppe vil bli tatt særlig godt i mot...

Jeg driver nynorskkampanje med min fjortenåring for tida. Hun var pissesur i starten, men har nå motvillig innrømmet at hun glemmer ut at hun leser nynorsk. I tillegg har jeg opplyst henne om at det er til hjelp for nynorskkarakteren og lese nynorsk og gode karakterer vil hun jo gjerne ha.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:10   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av Frilja, her.

Absolutt enig. Men av ulike årsaker skal dette være en gave med intensjon av godvilje, ikke oppdragelse.

Gode bøker har ikke noe med målform å gjøre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:14   #10
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Silmarillion. Pratchett.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:15   #11
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg driver nynorskkampanje med min fjortenåring for tida. Hun var pissesur i starten, men har nå motvillig innrømmet at hun glemmer ut at hun leser nynorsk. I tillegg har jeg opplyst henne om at det er til hjelp for nynorskkarakteren og lese nynorsk og gode karakterer vil hun jo gjerne ha.

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Gode bøker har ikke noe med målform å gjøre.

Under andre omstendigheter ville jeg kanskje vært tilbøyelig til å kjøre samme kampanje. To faktorer gjør at det er uaktuelt nå. For det første er det ikke min fjortenåring. For det andre er han i en livssituasjon som gjør at karakterer ikke er veldig viktig akkurat nå, dessverre. Jeg vil bare at han skal få en god bok som han blir glad for, og som ikke krever ekstra energi av han å komme seg gjennom. Han er veldig syk.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:21   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Det kan jeg forstå.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:29   #13
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Landet under isen
Den er også på nynorsk, men vant ungdomsboksprisen i år og er ikke vanskelig å lese for en bokmålsgutt. Min 11-åring, som aldri har lest nynorsk før, syntes ikke det var noe problem.

Ellers er dette bøker som min 13-åring har likt veldig godt:
Lyntyven
Gone (trilogi)

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:31   #14
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Så trist å høre at bokmottakeren er syk. Jeg drister meg til å komme med noen forslag til, som ikke er fantasy men heller ikke på nynorsk, og som er veldig fartsdrevne og morsomme bøker: Pitbull-Terje går amok, Pitbull-Terje og kampen mot barnevernet, Pitbull-Terje blir ond. Alle tre skrevet av Endre Lund Eriksen. Boka Super av samme forfatter er også fin.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:48   #15
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.614
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Tusen takk for tips, dere!

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 11:59   #16
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.053
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Du har også en serie som heter Phenomenia av Ruben Eliassen. Samme forfatter har også en serie som heter Mare.
Bøkene til Sigbjørn Mostue.
Serien the 39 clues.
Eragon-bøkene (men de blekner litt mot Ringenes Herre)
Det gylne kompasset
Bøkene om Artemis Fowl.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 12:01   #17
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Du har også en serie som heter Phenomenia av Ruben Eliassen. Samme forfatter har også en serie som heter Mare.
Bøkene til Sigbjørn Mostue.
Serien the 39 clues.
Eragon-bøkene (men de blekner litt mot Ringenes Herre)
Det gylne kompasset
Bøkene om Artemis Fowl.

Det gylne kompasset og de neste bøkene i samme serie er veldig bra!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 12:08   #18
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Men Phenomena er vel for barnslige for en fjortenåring?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 12:17   #19
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.053
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men Phenomena er vel for barnslige for en fjortenåring?

Dette er bøker som 12-åringen har lest i det siste, men det er mulig at en på ungdomstrinnet vil finne de barnslige. De er i alle fall under kategori "ungdom" på hjemmesiden til Bokklubben.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 12:35   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boktips til 14 år gammel gutt

For en fjortenåring som har lest en del vil jeg tro at Phenomena er for barnslig. Jeg bruker den til mine elever i ungdomsskolen som ikke er særlig gode lesere.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no