Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-11, 20:57   #21
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Man strikker med dobbelt garn, ikke sant? I hvertfall i følge den oppskriften jeg har (rota bort...)

Det står ikke noe om det i denne oppskriften.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 21:00   #22
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.610
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Jeg strikker tova votter med enkelt garn (pt2 eller HIFA2).

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 21:35   #23
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Str: 2/3 6/8 år, materiale: Blånissegarn (100% ull) blått, pinner nr 6.

Legg opp 34-38 m på strømpep nr 6 og strikk 1 omg vr, 1 omg r, 1 omg vr. Sett et merke i hver side med 17-19 m til under-og oversiden av votten. Str videre glattstr til arb måler ca 16-20 cm. Str 2 m r, str 5-6 m med en hjelpetråd, flytt de 5-6 m tilbake til venstre p og str som før. Str videre glattstr til arb måler ca 26-30 cm el ønsket lengde. Fell v sidemerkene slik: Str til det er 3 m igjen til 1. merke, str 2 m r sm, 2 m r, ta 1 m løs av p, str 1 m r, trekk den løse over. Str til det er 3 m igjen til 2. merke, str 2 m r sm, 2 m r, ta 1 m løs av p, str 1 m r, trekk den løse m over (4 m felt i omg). Fell på denne måten på hver 2. omg 3 ganger og videre på hver omg til det er 6 m igjen i omg. Klipp av garnet og trekk tråden gjennom m. Fest tråden godt på vrangen.

Tommel: Trekk merketråden forsiktig ut og fordel de 10-12 m på 4 p. Plukk opp 1 ekstra m i hver side av tommelen for å unngå hull=12-14 m. Str glattstr til tommelen måler ca 6 1/2-7 cm. Klipp av garnet, str 2 og 2 m sm samtidig som tråden trekkes gjennom m. Fest tråden godt på vrangen. Str den andre votten lik, men speilvendt (tommel i motsatt side).

Hvilken strikkefasthet har dette garnet sånn omtrent?

Jeg har en hel diger pose med ymse Vestlandsgarn, men er usikker på hvordan det passer med denne oppskriften, og problem nummer to: jeg aner ikke hvilken tykkelse pinnene har. (strikkepinnekaos i strikkekista mi, og finner ikke målet) Jeg tror kanskje vestlandsgarn er noe tynt. Prøver meg på den største størrelsen og så får jeg se etter på hvem det passer til.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 21:36   #24
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Se om du finner oppskriften på blånissevottene. De sitter på hendene som bare det og tar et lite øyeblikk å strikke en hel haug av.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 21:40   #25
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Hvor mye garn går med?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 21:44   #26
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Hvilken strikkefasthet har dette garnet sånn omtrent?

Jeg har en hel diger pose med ymse Vestlandsgarn, men er usikker på hvordan det passer med denne oppskriften, og problem nummer to: jeg aner ikke hvilken tykkelse pinnene har. (strikkepinnekaos i strikkekista mi, og finner ikke målet) Jeg tror kanskje vestlandsgarn er noe tynt. Prøver meg på den største størrelsen og så får jeg se etter på hvem det passer til.

Strikkefasthet før toving: 16 m glattstr i bredden på p nr 6 måler 10 cm.

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hvor mye garn går med?

To nøster for vottene, to for lua, står det i oppskrifta (50g x 2)

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 21:49   #27
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Strikkefasthet før toving: 16 m glattstr i bredden på p nr 6 måler 10 cm.

Tror både pinene og garnet mitt er tynnere. Prøver meg fram med maskeantalllet til de største og så cm-målet til de miste så får vi se hva det blir til. Blir det mislykka så er det ikke det første strikkeprosjektet mitt som går i vasken. Så ser jeg at jeg ikke har nok garn av hver farge. Må nok skifte litt midt i.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 21:50   #28
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.610
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Vestlandsgarnet blir ganske stivt ved toving, jeg har brukt det til vesker.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 21:50   #29
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Eg bruker blånisseoppskrifta når eg strikker votter. Då strikker eg litt lengre rundt håndleddet, og ei holrad til snor slik at dei set ekstra godt. Eg har strikka mykje i Tove, og no skal eg prøva Ullrikke frå Nille. Eit tips er å tre ei remse frå ein plastpose i holraden, så tover ikkje hola seg saman.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 22:32   #30
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Vestlandsgarnet blir ganske stivt ved toving, jeg har brukt det til vesker.

Jaja, jeg får nå prøve meg, er sånn halvveis godt i gang.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 22:55   #31
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Jeg skjønte ikke tommelstrikkinga.

Jeg strikker 6 masker, flytter de tilbake til venstrepinne og så strikker de på nytt? Skal jeg ikke sette av masker og så strikke bak??

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 23:05   #32
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Dette er den oppskriften jeg har strikket etter. Med dobbelt garn. Blir veldig fint med to forskjellige farger

Garn: blåfjellgarn (det samme som pt2)

Strikkes med dobbelt garn, farge 437 og 443 eller andre farger hvis man vil. Et nøste av hver farge til et par votter.
Strømpepinne nr 6

str 3-5år(6-9år)10-14år
Høyre vott:
Legg opp 32 m (34m) 38m på pinne nr 6 med dobbelt garn.
Strikk 1r, 1vr 2 omganger.
Strikk videre 8 (9) 10 omganger glattstrikk. Fell jevnt fordelt på siste omgang til 28 (32) 36 masker.
Strikk hullbord: 2 m sammen, 2 kast omgangen ut.
På neste omgang strikkes de 2 kastene som ei maske for å få store nok hull til etter tovingen.
Strikk 8 (10) 12 omg.
Strikk tommelhull på 1.pinne slik:strikk 1 m, sett 5 (6) 7m på en tråd. Legg opp 5 (6) 7m nye masker over tommelhullet, og fortsett å strikke rundt.
Strikk til tommelhullet måler 6 (8) 9,5cm fra tommelhullet.
Fordel like mange masker på hver pinne.
Strikk de 2 første maskene på hver pinne sammen. Strikk 1 omg uten felling. Gjenta disse 2 omgangene 2 ganger til.
Deretter felles det på hver omg til det er 8 masker igjen. Trekk tråden gjennom maskene og fest godt.
Tommel:
Sett masker fra tråden over på pinnen. Strikk opp 5 (6) 7 masker fra motsatt side, og 1 m i hver side. Til sammen 12 (14) 16 masker. Strikk glattstrikk til tommelen måler 5 (6) 7 cm. Strikk de 2 første m sammen på hver pinne til det er 4 m igjen. Trekk tråden gjennom m og fest godt.
Flett en snor med 12 tråder og træ i hullraden. Sett en liten dusk i hver ende på snoren.
Strikk den venstre votten lik, men med tommelen på motsatt side.

Toves i vaskemaskin.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 23:19   #33
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg skjønte ikke tommelstrikkinga.

Jeg strikker 6 masker, flytter de tilbake til venstrepinne og så strikker de på nytt? Skal jeg ikke sette av masker og så strikke bak??

Jeg stussa litt jeg og, det var sånn det sto i oppskrifta, men det må være noe som har ramla ut? I så fall høres det mere fornuftig ut det som står i LittLemen la ut.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 08:30   #34
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Du kan strikke med en annen tråd, setter maskene tilbake på den andre pinnen og strikker så på nytt igjen med originalgarnet. Da kan du ta ut kontrasttråden og strikke tommelen etterpå. Da får du masker med en gang og slipper å plukke opp fra tråden etterpå.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 08:57   #35
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Her er med kontrasttråden:



Her har jeg tatt ut tråden og satt maskene på pinner, og plukket opp noen ekstra langs kantene:

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 09:04   #36
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Det er denne jeg bruker. Med dobbelt pt2. Ungene liker dem veldig godt, og jeg har et par selv også som er flittig brukt.



Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Dette er den oppskriften jeg har strikket etter. Med dobbelt garn. Blir veldig fint med to forskjellige farger

Garn: blåfjellgarn (det samme som pt2)

Strikkes med dobbelt garn, farge 437 og 443 eller andre farger hvis man vil. Et nøste av hver farge til et par votter.
Strømpepinne nr 6

str 3-5år(6-9år)10-14år
Høyre vott:
Legg opp 32 m (34m) 38m på pinne nr 6 med dobbelt garn.
Strikk 1r, 1vr 2 omganger.
Strikk videre 8 (9) 10 omganger glattstrikk. Fell jevnt fordelt på siste omgang til 28 (32) 36 masker.
Strikk hullbord: 2 m sammen, 2 kast omgangen ut.
På neste omgang strikkes de 2 kastene som ei maske for å få store nok hull til etter tovingen.
Strikk 8 (10) 12 omg.
Strikk tommelhull på 1.pinne slik:strikk 1 m, sett 5 (6) 7m på en tråd. Legg opp 5 (6) 7m nye masker over tommelhullet, og fortsett å strikke rundt.
Strikk til tommelhullet måler 6 (8) 9,5cm fra tommelhullet.
Fordel like mange masker på hver pinne.
Strikk de 2 første maskene på hver pinne sammen. Strikk 1 omg uten felling. Gjenta disse 2 omgangene 2 ganger til.
Deretter felles det på hver omg til det er 8 masker igjen. Trekk tråden gjennom maskene og fest godt.
Tommel:
Sett masker fra tråden over på pinnen. Strikk opp 5 (6) 7 masker fra motsatt side, og 1 m i hver side. Til sammen 12 (14) 16 masker. Strikk glattstrikk til tommelen måler 5 (6) 7 cm. Strikk de 2 første m sammen på hver pinne til det er 4 m igjen. Trekk tråden gjennom m og fest godt.
Flett en snor med 12 tråder og træ i hullraden. Sett en liten dusk i hver ende på snoren.
Strikk den venstre votten lik, men med tommelen på motsatt side.

Toves i vaskemaskin.

  Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 10:21   #37
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

@kaktus - takk skal du ha. Det ser jo logisk ut nå, jeg har bare aldri sett det gjort på den måten før.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-11, 10:24   #38
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på enkle, lett tovede barnevotter?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

@kaktus - takk skal du ha. Det ser jo logisk ut nå, jeg har bare aldri sett det gjort på den måten før.

Jeg synes faktisk det ble mye greiere etter jeg lærte den måten der. Anbefales. Det er jo bare en lettvintmåte å sette masker på tråd på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no