Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Planlegging av tur til Peru

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-10, 13:34   #1
Jakobine
Aktiv
 
Jakobine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 122
Jakobine er litt kul
Standard

Planlegging av tur til Peru

Jeg har sånn delvis tatt på meg reiseplanlegging (og å lære meg spansk ) for en tur til Peru. Mellom 4-6 personer, og hovedmålet er å ta inca trail til Macchu Picchu.

Minimum 14 dager i Peru, gjerne tre uker ser jeg for meg kan være bra.

Jeg lurer på om noen har erfaringer å dele?
Både mtp rimelige flybilletter (og hvilke priser man kan forvente), arrangører av inca trail-turen (gjerne norsk guide pga engelskkunnskaper på litt varierende nivå i gruppa, men absolutt ikke noe must - men spansk utgår!), samt hvor man kunne dratt de resterende dagene av ferien (avhengig av hvor mange dager det er snakk om, selvfølgelig).

Jeg har egentlig lyst til å fikse mest mulig selv der nede, for å få det rimeligere og fordi jeg synes det er aller best, men er ikke sikker på hvor enkelt det er akkurat i Peru. Jeg har reist på lykke & fromme i Sørøst-Asia, men mulig det er litt annerledes i Sør-Amerika, som jeg ikke har noe erfaring med fra før. Vil det funke greit å bestille flybilletter og opplegg for inca trail, og så komme seg fra a til b til c på egenhånd, inkludert ordning av overnatting, transport osv?


Takksam for all slags innspill.

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 13:40   #2
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planlegging av tur til Peru

I Cusco var det mange reisebyråer som man kunne bruke til slike turer ihvertfall. Vi var på en tur med norsk reiseleder hele turen så vi ordnet jo ikke noe selv, men det var mange ungdommer med store sekker på ryggen i Cusco, så det så ut som de tok det derfra.. Var lett å finne fram, en gate for hver butikk. En med bare skobutikker, en annen med f.eks reisebyråer.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 13:43   #3
Jakobine
Aktiv
 
Jakobine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 122
Jakobine er litt kul
Standard

Sv: Planlegging av tur til Peru

Hvilket reiseselskap brukte dere, og hvor mye kom det på for én person, sånn cirka? (hvis du husker)

Høres bra ut om det er lettvint å fikse når vi først er i Cusco. Så lenge det ikke blir dyrere å gjøre det på den måten.

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 14:03   #4
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Planlegging av tur til Peru

Vi reiste med Wikstrøm på en rundreisetur i i flere land, så vi fikk med oss masse. Machu Pichu, Titicacasjøen, Amazonas, Brasil.. Akkurat den turen har de ikke lenger, men de har en ser jeg. HER Syns det er rart at de har sluttet med den, for den var så fint lagt opp og tidsforskjellene var heller ikke de største siden vi hele tiden reiste "riktig" vei. Det var intensivt, vi flydde 15 ganger på 17 dager, men det var tid til kos innimellom også. Hadde 3 dager i Brasil helt til slutt (Copacabana). Det var GODT! Trengte litt luksus og noen ordenlige doer da! *fnis*

Husker ikke akkurat hva vi betalte, men tror alt kom på ca 60 tusen. Vi fikk frokost og middag hver dag og var der i 17 dager. Det var tipp topp hele turen og vi lå på de fineste hotellene. (HELT fantastisk altså)! Vi hadde egentlig tenkt oss en tur til Egypt eller en cruiseferie, men er SÅÅÅ glad for at vi tok denne turen istedenfor. Reisebyrået ordnet det slik at vi reiste fra Torp, det var også kjempegreit siden vi giftet oss den dagen vi reiste og etterpå også var det supert å ikke ha så lang tur hjem fra flyplassen.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 14:09   #5
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.915
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Planlegging av tur til Peru

Jeg mener å huske at det er en begrensning på antall personer ute på Inca trail, men er litt usikker der. Verdt å sjekke uansett.

Ellers er det er kanskje en idé å sjekke Lonely planet thorn tree? Der er det i alle fall noen tips å hente for å reise på egen hånd, oppdaterte anbefalinger på hotell m.m.

Det er et herlig land dere skal til! Vi kjørte gjennom der for 10 år siden, med Macchu Picchu som klart høydepunkt. Og så Titicacasjøen.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 14:11   #6
Jakobine
Aktiv
 
Jakobine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 122
Jakobine er litt kul
Standard

Sv: Planlegging av tur til Peru

Det hørtes ut som en fantastisk opplevelse, cilen! Jeg blir så reisesyk av dette.

Takk for linken. Jeg (og de andre, tror jeg) er ikke så veldig gira på stramt opplegg planlagt av andre og sammen med mange andre folk i en turistgruppe (ihvertfall ikke så stor gruppe, som 15 stk). Kunne godt tenkt meg å heller lagt det opp selv, ihvertfall utenom akkurat inca trail. Samtidig blir det jo mer interessant med guide, men det går sikkert an å leie en engelsktalende guide også andre steder? Eventuelt får jeg sette igang og lese meg opp. (jeg har det med å ta vann over hodet, og må vel snart begynne med spansken...)

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 14:14   #7
Jakobine
Aktiv
 
Jakobine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 122
Jakobine er litt kul
Standard

Sv: Planlegging av tur til Peru

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Jeg mener å huske at det er en begrensning på antall personer ute på Inca trail, men er litt usikker der. Verdt å sjekke uansett.

Ja, det tror jeg du har rett i. Husker ikke helt jeg heller, men det er bl.a. derfor jeg ser for meg å ha et arrangert opplegg akkurat for denne delen av turen.

Sitat:

Ellers er det er kanskje en idé å sjekke Lonely planet thorn tree? Der er det i alle fall noen tips å hente for å reise på egen hånd, oppdaterte anbefalinger på hotell m.m.

Nå måtte jeg google. Takk for tipset! Jeg skal finkjemme forumet der.

Sitat:

Det er et herlig land dere skal til! Vi kjørte gjennom der for 10 år siden, med Macchu Picchu som klart høydepunkt. Og så Titicacasjøen.

Gleder meg veldig! Spesielt siden det er ment som en overraskelsesbursdagstur for faren min, som har ønsket seg til Peru i alle år.

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 14:25   #8
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planlegging av tur til Peru

Jeg var der i 2004, og like etterpå la de restriksjoner på antall besøkende til Macchu Picchu. Jeg vil nesten tro restriksjonene gjaldt Inkastien også. I så fall må turen forhåndsbestilles.

Har også reist i Sørøst-Asia, og den største forskjellen fra det og haiketur i Peru var at vi hele tiden ble advart mot kriminalitet i Peru. Cusco var den eneste byen det var en smule vanskelig å finne overnatting i ved bare å dukke opp; var innom en del steder før vi fant rom.

Jeg slår et slag for den peruanske kysten. Ørken rett i havet og vanvittig fint, f.eks strekka mellom Arequipa og Lima. Huaraz var også nydelig. Vi tittet på muligheten for å dra på jungeltur i østlige Peru, tror utgangspunktet var Puerto Maldonaldo; ble litt utenfor vårt budsjett (sånn type fem dollar dagen), men tror det kan være veldig bra. Nazca-linjene sies jo også å være et must, i hvert fall om man leier seg flytur over. :kom aldri nærmere enn å bli ranet på et truckstopp i Nazca:

Basic spansk er særdeles nyttig utenfor de største turistfellene. Og spis for all del ceviche! Masse, masse ceviche!

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 14:39   #9
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.915
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Planlegging av tur til Peru

Åh! Shute, jeg ville så gjerne til kysten, men vi måtte prioritere. Jungelen hørtes eksotisk ut også, men ble igjen prioritert bort.

Derimot kjørte vi til Nascalinjene landeveien. De er nok mer synlige fra lufta, men jeg synes det var fint og mystisk lell.

Jeg istemmer når det gjelder ceviche. Nammenam!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 17:53   #10
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.128
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Planlegging av tur til Peru

Det er flott å ta tog fra Cuzco til Titicacasjøen. Min favoritt var uten tvil overnatting på øya Taquile i Titicaca. Øyen der alle hvisker og ingen krangler. Ingen biler og alle strikker og spinner mens de går rundt, fordi arbeid er viktig. :hjerte:

Mye flott kyst mellom Lima og Ecuador også, bra bussforbindelser.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 17:34   #11
Jakobine
Aktiv
 
Jakobine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 122
Jakobine er litt kul
Standard

Sv: Planlegging av tur til Peru

Tusen, tusen takk for at dere deler!
Kommer tilbake med flere spørgesmål etterhvert.

Jakobine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no