Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skap plass, det er fort hjort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-12, 10:43   #1
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Skap plass, det er fort hjort

Stod det i headingen på mail fra Ikea family. Er det en spøk, og hva er så morsomt med det?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 10:44   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Regner med at det er et ordspill. På IKEA.no nå så er det et hjortehode inne i en skapseksjon.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 10:46   #3
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Det er todelt.
Noen kommer til å gå "åh, haha, jaaa, ordspill, neimenn så arti'!"
Noen kommer til å gå "dette var teit, jeg må fortelle det til internett!"
IKEA vinner uansett.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 10:51   #4
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.786
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Jeg tror nok at det har sammenheng med bildet i den samme mailen - ei bokhylle/tv-benk med et utstoppet hjortehode der det vanligvis ville hengt en tv

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 10:51   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Det er et ordspill knyttet til en helt bestemt reklamekampanje og om det er morsomt kommer vel an på øyet som ser.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 10:52   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.061
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Ikea gjør sånt med vilje. Det vet jeg med sikkerhet.

Jeg synes det er morsomt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 10:55   #7
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Jeg sperret opp øynene da jeg leste dette for et par minutter siden jeg også. Må innrømme at jeg tenkte at nå må jammen rettskrivingen her i landet få fokus! .

Forstår at jeg har gått rett på limpinnen.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 10:55   #8
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Men hvorfor er det morsomt? Det forstår jeg ikke.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 10:59   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.784
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Det er ikke nødvendig Ikea som har kommet med ordspillet. Sidene oversettes fra svensk (eller er det engelsk?), så det er godt mulig det er oversetterfirmaet som har lekt seg litt. Jeg syntes det var morsomt, jeg, da.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:07   #10
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Men hvorfor er det morsomt? Det forstår jeg ikke.

Da var det ikke så morsomt for deg. Kan du ikke bare slå deg til ro med det. Jeg synes ikke det var hysterisk artig på noen måte, men litt fiffig. Og denne tråden viser i hvert fall at det har virket.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:44   #11
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Da var det ikke så morsomt for deg. Kan du ikke bare slå deg til ro med det. Jeg synes ikke det var hysterisk artig på noen måte, men litt fiffig. Og denne tråden viser i hvert fall at det har virket.

Tråden viser jo ikke at noe har virket. Reklame virker om varene selger. At jeg spør om noen kan forklare en vits selger ingen verdens ting. Oppmerksomhet alene selger heller ikke noe.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:47   #12
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Jeg blir litt nysgjerrig kjenner jeg. Hva er det egentlig du vil med tråden? Skjønner du ikke ordspillet? Eller syns du ikke ordspill er morsomt og lurer på hvorfor andre ev. syns det er morsomt?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:47   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det er ikke nødvendig Ikea som har kommet med ordspillet. Sidene oversettes fra svensk (eller er det engelsk?), så det er godt mulig det er oversetterfirmaet som har lekt seg litt. Jeg syntes det var morsomt, jeg, da.

Reklameheadinger vil jeg tro det er reklamebyrået som tar seg av, ikke oversetteren. De har norsk reklamebyrå i Norge.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:52   #14
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg blir litt nysgjerrig kjenner jeg. Hva er det egentlig du vil med tråden? Skjønner du ikke ordspillet? Eller syns du ikke ordspill er morsomt?

Jeg skjønner det ikke hverken poenget eller hva som er morsomt. Ellers hadde jeg ikke spurt. Jeg ser jo at det kan ha noe med gjort og hjort å gjøre, men forstår ikke hvorfor det er morsomt. Mulig jeg er preget av å ha dysleksi og at det for meg blir harselering med folk med en utfordring.

Jeg skjønner ikke hvordan denne typen ordspill skal selge noe som helst. Jeg kan se humoren på engelsk om det er noe som "It needen't be deer", det sier jo noe om produktet eller prisen. Hjort sier ingenting.

Ergo så forstår jeg ikke poenget, og blir nysgjerrig og lurer på hva som er poenget og hva som er morsomt?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:56   #15
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Jeg gir opp.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:56   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.253
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Skap plass har jo en morsom liten dobbeltbetydning: Skap/lag plass og skapplass. Og hjort har dobbeltbetydningen at det er en hjort i skapet, og ordet uttales som gjort. Fiffig, syns jeg også.


Og det er klart at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet. Det er vel ABC i reklame, er det ikke?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:57   #17
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

«Skap plass» spiller på «skapplass», «fort hjort» henspiller på «vi vet at vi driver med dårlige ordspill, så vi drar det helt ut». :my take:

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 11:59   #18
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Skapplass og skap plass er jo helt kurant syns jeg, det er et helt greit ordspill.
IKEA har lenge kjørt en "få plass til masse på liten plass"-kampanje, og det er der det kommer fra.
Og i og med at de driver og plasserer hjorter rundt om kring, så kommer jo "fort hjort" av seg selv.

Ikke stor humor, men definitivt ikke harselering av dyslektikere heller.

IKEA trenger forøvrig ikke reklame på samme måten som mange andre; de behøver ikke opplyse folket om sin eksistens, så de kan ta seg råd til fjasereklame. Det er bare så vi skal tenke litt på det og ta en tur inn på nettsiden og tenke "døh, jeg trenger en Malm-kommode, jeg altså".

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 12:00   #19
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

... jeg trenger faktisk en Malm kommode.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 12:01   #20
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skap plass, det er fort hjort

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og det er klart at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet. Det er vel ABC i reklame, er det ikke?

Nei det en missforståelse, det gjelder vel mer for PR men ikke reklame. Reklame skal faktisk bidra til å selge produkter.

Takk for forklaringen, jeg er nok litt for britisk i hodet. Det er altså ikke noen jeg ikke forstår som gjør dette til et bra ordspill. Det er bare et platt et, som mangler eggen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no