Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bake brød selv?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-09, 11:18   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.542
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bake brød selv?

En liten samtale ved frokost bordet gjør at jeg nå tenker litt på å begynne å bake igjen.

Det går litt mer enn 1 brød for dagen her og litt kjapp hoderegning viser at det blir ca 175 kr i uka.
For oss er det ganske mye penger.
Men er det noe å spare på å bake selv?
Jeg er forholdsvis flink ( er det lov å si det om seg selv?) til å lage mat, selv om gjærbakst er ikke min sterke side. Men jeg vil tro at jeg lærer med tiden. Jeg bakte brød før, i steinaldere ca med ok resultat.
Å kjøpe billigkneip til 4,90 er ikke et alternativ.

Er det penger å spare?
Og har noen gode brødbake tips og gode oppskrifer?
Blir evt å prøve å få til 2 bakedager i mnd og da må jeg bake ca 15 brød

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 11:39   #2
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bake brød selv?

Eg har ingen regnestykke men tippar det blir rundt 5 kr brødet, kanskje litt meir. Eg bakar to gonger i veka som regel. Kjapt å slenge sammen og steike så de har fungert bra her.

Eg har ingen oppskrift men brukar ofte havre i brøda og grovbakst pose+++.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-09, 11:47   #3
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bake brød selv?

Hvor mye du kan spare kommer selvsagt an på hva slags brød du pleier å kjøpe kontra hva du putter i brødene du selv baker. Billigere blir det helt sikkert uansett, men jeg har ikke regnet på det. Vi kjøper sjeldent brød og jeg må si jeg er sjokkert over prisene på brød!

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 00:08   #4
Prilla
Superduperaktiv
 
Prilla sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 554
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Sv: Bake brød selv?

Bruker ikke oppskrift når jeg baker brød, men det er en del ingredienser jeg alltid putter oppi. Har bl.a. alltid ferdigblanding som basis, 1kg møllers firekornbrød/havrebrød eller liknende (synes brødet henger bedre sammen med dette som basis). Pleier også ha i litt mørk sirup, gjær og olje. Fyller så i vann og hvetemel, havregryn, kli, linfrø etc. til passende deig. Lager 3-4 brød i slengen, avhengig av om jeg steker i langpanne eller brødformer.
Pleier forresten skjære opp brødet med brødskjæremaskin før jeg fryser det. fryser ca 10 skiver i hver pakke. Det går veldig fort å tine! Tar jeg opp en pakke om morgenen, har vi akkurat nok til at vi har "ferskt" brød til frokost/matpakker.

Prilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 00:15   #5
Prilla
Superduperaktiv
 
Prilla sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 554
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Sv: Bake brød selv?

Et annet tips er forresten å legge et oppvridd (rent) kopphåndkle oppå de nystekte brødene. Legg et tørt kopphåndkle oppå det igjen og la de avkjøles med dette. Gjør du det, slipper du den harde stekeskorpa som det ofte blir på hjemmebakt brød.

Prilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 00:17   #6
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.790
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bake brød selv?

Opprinnelig lagt inn av Prilla, her.

Gjør du det, slipper du den harde stekeskorpa som det ofte blir på hjemmebakt brød.

Men det ER jo skorpa på hjemmebakte brød som er så god!!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 14:17   #7
Prilla
Superduperaktiv
 
Prilla sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 554
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Sv: Bake brød selv?

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Men det ER jo skorpa på hjemmebakte brød som er så god!!

Skorpa forsvinner ikke da, men blir mye mykere og mer barnevennlig

Prilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 00:18   #8
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bake brød selv?

Hjemmebakt brød er jo nydelig da.

Skulle ønske jeg fikk det til selv, men meg og gjærbakst går ikke sammen... Jeg kan vel bruke det jeg baker til å slå i hjel en elefant med...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 00:20   #9
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bake brød selv?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Hjemmebakt brød er jo nydelig da.

Skulle ønske jeg fikk det til selv, men meg og gjærbakst går ikke sammen... Jeg kan vel bruke det jeg baker til å slå i hjel en elefant med...

Flatbiff av elefant!

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 00:53   #10
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bake brød selv?

Gikk til innkjøp av brødbakemaskin for et par år siden, og den har nok tjent seg inn mange ganger Bruker den også til elting av gjærdeiger når jeg baker med fersk gjær siden jeg er alt for lat til å kna en deig lenge nok til at gluteinet løses opp og deigen blir seig og god

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 00:55   #11
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bake brød selv?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.


Skulle ønske jeg fikk det til selv, men meg og gjærbakst går ikke sammen... Jeg kan vel bruke det jeg baker til å slå i hjel en elefant med...

Å joda, det får du til!


(Kilde: youtube.com)


Smakte dette brødet/loffen hos noen venner her en dag og det var fantastisk godt. De brukte litt durumhvete i brødet (og noe grovt tror jeg), samt frø på utsiden, men dette er ikke nødvendig. Nydelig!! Hvitt, men med ekstremt lite gjær. Tar lang tid, men det lager seg jo praktisk talt selv.
Stekes i jerngryte, leirgryte eller liknende.

Skal prøve det selv en dag med grovt mel og andre godsaker i.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 01:15   #12
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bake brød selv?

Vi baker selv. Kjøpebrød er ikke godt. Prøv deg frem, når du først finner "din" oppskrift er det både enkelt og ikke minst uendelig mye sunnere.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 11:30   #13
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.542
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bake brød selv?

Ja, nå hadde jeg første bakedagen på onsdag. 6 gyllene brød ble resultatet. De så fine ut, og smaken er upaklegelig, men ikke helt riktig stekt.
Litt for harde utenpå og litt for rå inni.
Tips?
Dette med vått håndkle skal jeg bruke. Brødene fryses uansett, så skorpen forringes.
Skal vi se om jeg husker ha som havnet i...

2 kg siktet hvetemel.
2 kg blandings av grovt og enda grovere og litt ferdigblandet grovbakstmel.
Litt havrekli, og hvetekim, solsikkefrø og sesamfrø.
Søtmelk (hadde ikke sur) olje, ett egg, litt mathonning og vann.
Også salt og gjær.

Og ja, jeg baker etter hva jeg finner i skapet metoden

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no