Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Profitt på barnehager ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-06, 15:01   #1
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Profitt på barnehager ...

Er det greit at enkeltpersoner blir millionærer på barnehagedrift?

Det er en kjent sak at det finnes flere av dem, men synes du det er greit?
Er det greit at private barnehageutbyggere får samme tilskuddet fra kommunen som de kommunale, men at kravene til areal og pedagogisk personale er lavere for de private?

Vil du ha barnet ditt i en fin og fancy barnehage, med ufaglært personale, uten utdannelse eller erfaring overhodet? (De er jo billigst må vite!)
Og at barnehagen når den er noen år gammel blir et underskuddsprosjekt, fordi det aldri var tatt med i betraktningen at den faktisk må vedlikeholdes?
Disse barnehagene finnes, de har ingen tariffavtaler for sine ansatte, de sluker de kommunale barnehagene for å tjene ENDA mer, de tar ikke inn barn med spesielle behov (nei, se det koster penger, så det kan kommunen gjøre!) - og om de tar inn barn med ekstra assistent har man overhodet ingen garanti for at denne ekstra hjelpen kommer det/de aktuelle barnet/barna til gode.

Jeg er ikke imot at det drives med profitt, men det må komme barna - og barnehagene til gode. Se på Kanvas f.eks: alt de har av overskudd og inntjening går direkte tilbake til barna i form av flere og bedre barnehager.
Det blir helt riv ruskende galt når det går rett i lomma på en eller annen privatperson.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare

Sist redigert av Ru : 26-10-06 kl 15:03. Årsak: føye til litt
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 15:14   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Hvis de får offentlige tilskudd, så må de da ha godkjent og utdannet personale?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 15:17   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hvis de får offentlige tilskudd, så må de da ha godkjent og utdannet personale?

Men de trenger ikke mye...
Det holder med en nyutdannet førskolelærer eller to, og alle assistentene kan fint være ufaglært ...

Og om man etter noe år tryller hele bedriften over til familiedrevet kan man kvitte seg med alle.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 15:24   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Vi har plass i privat barnehage, og der er det bedre bemanning (flere førskolelærere) enn i offentlige.

Jeg tror ikke denne barnehagen går med noe voldsomt overskudd, men om de gjør det så plager det ikke meg så lenge de skaper en bra barnehage.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 15:42   #5
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

alle assistentene kan fint være ufaglært ....

Det er da helt normalt at assistentene er ufaglærte.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 15:49   #6
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror likevel det er lettere å ansette ufaglærte i private barnehager enn i offentlige.. Eller tar jeg feil?

I offentlige barnehager er det en kommunal ansettelsesprosess hvor det ofte er lange søkerlister. Der må kompetanse vektlegges og en som har utdannelse/fagbrev går foran ufaglærte. Det jeg har hørt om i noen private barnehager er at ufaglærte slektninger av eierne blir ansatt som assistenter uten at stillinger er utlyst.

Jeg vil si du tar grundig feil ja

Og jeg må si jegt er litt lei den evinnelige mistenkeliggjøringen av privates intensjoner med å starte barnehage og deres kompetanse til å drive barnehage.

Har selv arbeidet som ped leder og styrer i privat barnehage og har aldri vært borti noe sånt som du skisserer.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 15:55   #7
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tar kanskje feil, men jeg kjenner folk som har slutta i private barnehager på grunn av slike forhold.

Dårlige bedrifter finnes det i alle bransjer.
Jeg kjenner flere som slutter i kommunale barnehager fordi de aldri får pedagogressurser de har krav på, at det aldri settes inn vikar og at de ikke har materialer til å gjøre formingsaktiviteter med barna. Det gjelder ikke sektoren som sådan men enkeltbedrifter.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 15:20   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.777
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Private barnehager må vel oppfylle minimumskrav for å få tilskudd fra det offentlige. Jeg syns det er et større problem at det ikke drives tilsyn med de private aktørene for å kontrollere at de faktisk oppfyller vilkårene for å få tilskudd. For øvrig syns jeg det ikke er noe galt å drive en barnehage med profitt, så lenge barnehagen er et godt sted for barna å være (og hadde jeg gledelig betalt mer enn makspris for et godt tilbud).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 15:23   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Jeg blir kritisk når enkeltpersoner kan ta ut 32 millioner fra et selskap som driver med dette.

Og etter å ha dukket litt i systemet, og deltatt i noen debatter i nærområdet, ble jeg ikke mindre kritisk. (Jeg er dog veldig dårlig på å gjengi slike ting, men jeg skal se hva jeg finner ... )

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 15:27   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Dette gjelder selvsagt - og heldigvis - ikke alle private barnehager. Det er mange av dem, som blir drevet godt og med god bemanning - men ikke med de helt store overskudd.
De aller fleste lar pengene gå tilbake til barnehagen, og det er selvsagt helt greit.

Det er når enkeltpersoner blir veldig rik av barnehagemangelen jeg blir sur og sint og vrang.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 15:38   #11
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Hvis det foregår slik du beskriver det er det ikke greit.

Men jeg har ikke den erfaringen, og heller ikke hørt om slike tilfeller. Vi har hatt storesøster i en Kanvas bhg i tre år. Du trekker selv frem Kanvas som et positivt eksempel, og det kan jeg skrive under på. Vi var veldig fornøyd med måten det ble drevet på, både lokalt i den bhg og sentralt fra Kanvas sin side.

Nå har vi begge jentene i en annen privat bhg. Der er det veldig kompetent personale, og bhg er veldrevet. Jeg merker at bhg har god råd, men dette kommer så absolutt barna til gode.

SIden min erfaring med barn i privat bhg kun er positiv blir jeg skuffet over at det faktisk finnes slike barnehager som du beskriver. Det gir private barnehager et dårlig rykte.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 16:57   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Jeg skjønner ike helt hvorfor så mange er negative til private barnehager, og jeg skjønner ikke hvorfor ikke private barnehager skulle motta samme støtte som kommunale. De tilbyr jo barnehageplasser etter samme regler som offentlige barnehager. Jeg tror slett ikke alle private barnehager går med millionoverskudd. Hvis barnehagedrift er så lukrativt, hvorfor går ikke de kommunale med overskudd?

Jeg har hatt barn i fire private barnehager og en kommunal. De private har på ingen måte hatt dårligere eller mindre utdannet bemanning, mindre leker eller på noen måte gitt inntrykk av å gå ut på å grabbe til seg mest mulig penger for et dårligst mulig tilbud.

Jeg har en gang vært med å starte en foreldredrevet barnehage, det var masse jobb for oss som startet den, og hadde ikke vært mulig uten statstilskudd. Hadde det ikke vært private barnehager hadde det jammenmeg vært mange som sto uten barnehageplass.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 17:03   #13
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Jeg tror heller ikke det er normalen at private barnehager går med millionoverskudd, men det at noen faktisk gjør det er ingen besnærende tanke for meg. Jeg syns barnehager bør være et offentlig anliggende i det store og det hele, og at det ikke bør profitteres på barnehageplasser. Dette mener jeg på et prinsippielt grunnlag - jeg vet utmerket godt at det er mange bra private barnehager der ute.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 17:41   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Frøkna går i privat barnehage (bedriftsbarnehage), og den går med dundrende overskudd, men det er primært fordi støtteordningene er som de er (og ikke tar hensyn til eventuell privat finansiering).

Vi er kjempefornøyd med barnehagen: den har flere førskolepedagoger pr. avdeling enn de er pålagt, bemanningen er utrolig stabil, lokalene og utearealene er fantastiske og vi betaler ingen tillegg utover minimumsbeløpet.

Jeg vet ikke om noen komunale barnehager som kan måle seg med Frøknas (her i nærheten, i alle fall).

(Det er ingen privatpersoner som blir rike av denne barnehagen, så for så vidt var dette kanskje en avsporing fra tema.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 19:05   #15
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.759
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Dersom jeg ikke husker helt feil kan ikke eiere av private barnehager ta ut overskudd fra driften. Det skal tilbake til barnehagene. De man tjener penger på er oppstart av barnehagen og det tilskuddet man får da.

Det finnes noe mer info på dette et eller annet sted, men det har jeg ikke tid til å lete frem.

Private barnehager må forholde seg til akkurat de samme reglene som offentlige, og offentlige har faktisk fordeler som de private ikke har. Bl.a i forhold til spes.ped.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 19:17   #16
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Dersom jeg ikke husker helt feil kan ikke eiere av private barnehager ta ut overskudd fra driften. Det skal tilbake til barnehagene. De man tjener penger på er oppstart av barnehagen og det tilskuddet man får da.

Det finnes noe mer info på dette et eller annet sted, men det har jeg ikke tid til å lete frem.

Private barnehager må forholde seg til akkurat de samme reglene som offentlige, og offentlige har faktisk fordeler som de private ikke har. Bl.a i forhold til spes.ped.

De private barnehagene har vel samme ordninger som offentlige i forhold til støttepedagoger/spesialpedagoger? Slik er det iallefall her. kommunen ansetter støttepedagoger/spesialpedagoger utifra hvilke barn som har behov og disse blir så plassert i den barnehagen der barnet går uavhengig av om barnehagen er privat eller offentlig...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 19:37   #17
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Dersom jeg ikke husker helt feil kan ikke eiere av private barnehager ta ut overskudd fra driften. Det skal tilbake til barnehagene. De man tjener penger på er oppstart av barnehagen og det tilskuddet man får da.

Det finnes noe mer info på dette et eller annet sted, men det har jeg ikke tid til å lete frem.

Private barnehager må forholde seg til akkurat de samme reglene som offentlige, og offentlige har faktisk fordeler som de private ikke har. Bl.a i forhold til spes.ped.

her husker du nok helt feil! Private eiere kan ta ut overskudd på lik linje med alle andre som driver privat virksomhet uavhengig av den statlige støtten en får.

Har en derimot kommunal støtte, kan det være knyttet spesielle betingelser til den.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 23:28   #18
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.759
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

her husker du nok helt feil! Private eiere kan ta ut overskudd på lik linje med alle andre som driver privat virksomhet uavhengig av den statlige støtten en får.

Har en derimot kommunal støtte, kan det være knyttet spesielle betingelser til den.

Er du 100 % sikker? Jeg mener at det kun er "oppstartstilskuddet" som de tjener penger på... Lurer på om det var en artikkel i "Utdanning" elle rnoe jeg leste det.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 19:15   #19
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Jeg har forsåvidt ikke noe problem med at noen tjener penger på barnehagedrift, men jeg har et problem når det er slik at disse barnehagene ikke får noe igjen av overskuddet. Det er ikke noe problem å organisere driften slik at man kan tjene penger på barnehager, det er jo to herrer i Bodø et meget godt eksempel på... Men man kan jo stille spørsmål om hvor gode barenhagene er, for det er gjerne flere barn pr avdeling enn det som er normen i kommunale barenhager. Det største problemet er egentlig at det i barnehageloven kun sies noe om hvor mange barn det kan være pr førskolelærer og ikke hvor mange barn det skal være pr ansatt.. Men dette ble kanskje en avsporing..

Det skal forsåvidt sies at de fleste private barnehager nok ikke går med overskudd, men heller motsatt.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 19:54   #20
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Profitt på barnehager ...

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg har forsåvidt ikke noe problem med at noen tjener penger på barnehagedrift, men jeg har et problem når det er slik at disse barnehagene ikke får noe igjen av overskuddet. Det er ikke noe problem å organisere driften slik at man kan tjene penger på barnehager, det er jo to herrer i Bodø et meget godt eksempel på... Men man kan jo stille spørsmål om hvor gode barenhagene er, for det er gjerne flere barn pr avdeling enn det som er normen i kommunale barenhager. Det største problemet er egentlig at det i barnehageloven kun sies noe om hvor mange barn det kan være pr førskolelærer og ikke hvor mange barn det skal være pr ansatt.. Men dette ble kanskje en avsporing..

Det skal forsåvidt sies at de fleste private barnehager nok ikke går med overskudd, men heller motsatt.

Jeg har min gutt i en bhg til de nevnte herrer. Og da de overtok måtte bhg ta inn to barn til sammen ekstra pga nye areal utregninger.
Jeg er veldig fornøyd med denne bhg, selv om den er privat og har flere barn enn kommunale bhg.
Noe av pengene kommer i allefall bhg til gode. Da de overtok fikk de blant annet nytt vognskur og asfaltert sykkelsti ute.

Vi måtte også betale 70 kr mer i matpenger og det stilte vi spørsmålstegn ved siden personalet sa at det ikke var nødvendig. Og da kom spm om hvor pengene gikk. Og om ett evt overskudd kom ungene til gode og ikke eierne.
Har ikke hørt noe annet så velger å tro at de kommer ungene til gode, i form av mat og muligens andre ting uten at jeg har satt meg inn i det.

I høst har de fått inn en ekstra pedagog som er der enkelte dager.

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no