Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Merkepress der du bor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Merkepress der du bor?
Oslo vest (eller beste øst), lite merkepress 7 6,67%
Oslo vest (eller beste øst), medium merkepress 4 3,81%
Oslo vest (eller beste øst), mye merkepress 1 0,95%
Oslo øst, lite merkepress 12 11,43%
Oslo øst, medium merkepress 1 0,95%
Oslo øst, mye merkepress 0 0%
Bygda, lite merkepress 13 12,38%
Bygda, medium merkepress 9 8,57%
Bygda, mye merkepress 1 0,95%
Mellomstor by, lite merkepress 19 18,10%
Mellomstor by, medium merkepress 9 8,57%
Mellomstore by, mye merkepress 3 2,86%
Småby, lite merkepress 13 12,38%
Småby, medium merkepress 5 4,76%
Småby, mye merkepress 2 1,90%
Hei! Du har ikke nevnt det stedet JEG bor! 6 5,71%
Deltakere: 105. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-13, 10:41   #61
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.777
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Skolen er for øvrig bare et steinkast fra Gaias skolekrets, men hos oss er merkepress på sportsutstyr en veldig fjern tanke. Ganske vittig.

Det kan du si. Mannen og jeg har innsett at vi virkelig bor i Birkenland. Og det er nok ingen tvil om at foreldrene er med på å dra opp sportsutstyrpresset, altså.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 10:46   #62
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Mulig dere har ulike baner på kamp, Tjorven?
Gutta her har kun et par fotballsko, for kunstgress.
Men så er det kunstgress her de trener da. Og alle kamper er vel også på kunstgress - eller nei, det er de jo ikke.
Eldstemann spilte endel kamper på Ekebergsletta i fjor og det er jo vanlig gress. Ingen kommenterte at han måtte ha egne sko for gres.. Har ikke peilig jeg altså. og er glad for at vi ikke trenger 3 sett til begge..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 10:52   #63
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Jeg insisterer på at Bergen er storby. I norsk format. Småbyer er Molde og sånn. Bergen er massemye større.

Anyhur:
Selvsagt er det merkepress. Knøtteliten, 2,5 år, går i barnehagen. Det er Hello Kitty for alle pengene. Heldigvis er det ikke så nøye hvor det kommer fra, men det er like fullt merkepress om man skal være presis.

Ellers er det lite mas og kjas. Knotten bryr seg ikke et kvidder om klær, men har sett på tv at Geox er greie sko å ha. Det er lite harepusduskeluer på skolen, men jeg har sett småpiker (skolealder) med Timberland og Hunter-støvler, matchende mine.

Det er mest mas etter Skylanders og app-er på iPaden. Hadde sikkert vært et jævla mas etter iPad om vi ikke hadde hatt. Men vi er jo teknofreaks, så det har vi selvsagt i hus.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 11:03   #64
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.988
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Mulig dere har ulike baner på kamp, Tjorven?

Ja. De både trener og spiller på både gress, kunstgress og grus (og nå om vinteren i vanlig idrettshall).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:08   #65
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Bergen, Trondheim, Stavanger = mellomstor by? Uten bydelsforskjeller?

Det er store forskjeller innad i Bergen og innad i hver bydel.

Og ja, det er merkepress, det er folk med tildels masse penger, det er folk med passe penger og lite penger og ekstremt lite penger. Dette er det Forskjellsnorge er laget av, dette er det som understreker og illustrerer forskjellene.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:21   #66
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Jeg har ikke sett definisjonen enda men tror jeg er bosatt i "beste øst" (selv om statistikken på sosial ulikhet og fattigdom i denne bydelen er sjokkerende høy tross "trendy" aspektet)

Det er definitivt stor bevissthet blandt jentene på skolen og kanskje særlig i klassen til datteren min. De er fryktelig opptatte av hva som er "ekte" og "uekte" Converse, UGGs og what have you not. Så det blir et skille mellom de jentene som har ekte vare og den "billigere" varianten, noe jeg synes dette er helt groteskt i en alder av 9 år. Og jeg fortviler over at jeg sikkert er med på å opprettholde dette med at jenta min også stort sett går med "ekte" vare. Nå er det Dr Martins som gjelder, de kommer også i "ekte" og "uekte" variant må vite.

Når det gjelder klær er det WOW som er det store blandt de yngre jentene men jeg ser blandt 7 klasse elver er det forholdsvis mange som går med jakker i 5000 kr kategorien.

Mobiltelefoner - vil tippe ca halve klassen (4 klasse) ser ut til å ha iPhoner men de er stort sett eldre modeller arvet av foreldre. Hvordan stiller man seg til det, da? Jeg er litt i tvil om jeg vil at 9 åringen skal arve men 4S når jeg bytter den ut til sommeren, men hvorfor ikke? Selv om jeg ikke synes en 9 åring har behov for en iPhone blir et antakeligvis nettopp det som vil skje.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:27   #67
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Mobiltelefoner - vil tippe ca halve klassen (4 klasse) ser ut til å ha iPhoner men de er stort sett eldre modeller arvet av foreldre. Hvordan stiller man seg til det, da? Jeg er litt i tvil om jeg vil at 9 åringen skal arve men 4S når jeg bytter den ut til sommeren, men hvorfor ikke? Selv om jeg ikke synes en 9 åring har behov for en iPhone blir et antakeligvis nettopp det som vil skje.

Har du behov for å bytte ut en fullt brukbar telefon selv da?

Mine barn er for små til at vi merker noe press enda. Jeg har inntrykk av at dette varierer fra klasse til klasse.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:32   #68
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Har du behov for å bytte ut en fullt brukbar telefon selv da?

Mine barn er for små til at vi merker noe press enda. Jeg har inntrykk av at dette varierer fra klasse til klasse.

Absolutt relevant spørsmål, men som jeg nylig laget en tråd om her inne, - den er ikke brukbar så lenge den må lades hele tiden men visstnok ikke annet å forvente av iPhone fikk jeg til svar.
:digresjon:

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:32   #69
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.396
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Lisa, det er så merkelig at det er akkurat slik på din skole. Vi har jo mer eller mindre samme demografi, og en helt annen hverdag. Hvertfall blant guttene.

I dag tidlig prøvde jeg å se litt ekstra nøye på ungdomskoleelevene som kom inn porten, og jeg så ingen Canada Goose, en Parajumper (men det viste seg å være en forelder), noen Uggs, noen Uggsliknende sko, litt converse (brrr!), ingen skinnvesker, men et godt utvalg slitte sekker og kanvasnett. Veldig variert, og ingenting som utpeket seg veldig i noen retning, egentlig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:35   #70
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Lisa, det er så merkelig at det er akkurat slik på din skole. Vi har jo mer eller mindre samme demografi, og en helt annen hverdag. Hvertfall blant guttene.

I dag tidlig prøvde jeg å se litt ekstra nøye på ungdomskoleelevene som kom inn porten, og jeg så ingen Canada Goose, en Parajumper (men det viste seg å være en forelder), noen Uggs, noen Uggsliknende sko, litt converse (brrr!), ingen skinnvesker, men et godt utvalg slitte sekker og kanvasnett. Veldig variert, og ingenting som utpeket seg veldig i noen retning, egentlig.

Men det er enormt stor forskjell på jentene og guttene altså, en helt annen virklighet rett og slett. (og det vet jeg med sikkerhet for en av mine nærmeste bekjente er mamma til gutt i samme klasse og barna våre har fulgt hverandre siden de var 1 år gjennom bhange og skole )

Jeg må også legge til at Julia bladet har ENORM stor påvirkning på disse jentene. De sitter på AKS og blar i disse bladene og kommenterer plagg og antrekk som om de var Jan Thomas eksperter med terningkastene sine.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 27-02-13 kl 12:44.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:43   #71
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Jenta er bare 8, og har aldri nevnt noe om noe merke. Jeg arbeider i en vg3 klasse. Alle har converse, 3 har hunter-støvler og resten er bare vanlige. Hehe.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 12:45   #72
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Jeg har ikke merket noe til det hos guttene mine, men de er ganske små. Bor i skillet mellom drabantbyøstkant og svinedyrevillaerøstkant, og jeg flirer alltid litt over den ekstreme forskjellen det er på biler og ytterjakker når jeg går tur med bikkja og svinser innom fiffestrøkene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 13:17   #73
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Har ingen anelse - har for små barn, og kjenner ingen ungdommer her i byen. Vil tippe det er ganske gjennomsnittlig. Bor i en liten by øst for Oslo.



Bor i Trondheim, og enn så lenge merker jeg ikke noe forskjell på å bo her og det å bo på bygda. Snuppa er 7,5 år da. Hun vil gjerne ha «det de andre har», men det er stort sett klær fra HM og andre kjedebutikker ser jeg.
Tror ikke hun har noen formening om merkeklær i det hele tatt enda.

Personlig bor vi ikke i noe sånn typisk fancy strøk heller.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 13:17   #74
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Lisa, det er så merkelig at det er akkurat slik på din skole. Vi har jo mer eller mindre samme demografi, og en helt annen hverdag. Hvertfall blant guttene.

Det burde være ganske lik demografi hos oss også, og det er virkelig ikke sånn i det hele tatt blant jentene på fjerde trinn. (Takk og pris!)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 13:18   #75
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Denne har jeg linket til før, tror jeg, men skader ikke å gjenta:
http://www.nrk.no/nyheter/1.7846391
Selvsagt er det merkepress, og det begynner med Spidermann og Hello Kitty. Det er bare det at det ikke nødvendigvis er dyrt merkepress. Enda.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 13:29   #76
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Veldig merkepress der jeg bor. Vi merker det jo. Yngstemann er for liten men eldstemann ser hva andre får og har og hvor ofte de drar til utlandet og sånt.
Og verre blir det. Har hørt at det er ille på U-skolen der.

Jeg stod ute langs en fotballbane i går kveld, i 1,5 time med mange mammaer. Det ser jo litt morsomt ut når veldig mange har de samme jakkene, de samme knytestøvlene og de samme rulleluene.. Jeg synes det ser litt latterlig ut, jeg da. Så det er vel et slags merkepress blant oss mammaer også, tror jeg.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 16:27   #77
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.940
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Så det er vel et slags merkepress blant oss mammaer også, tror jeg.

Merker det vel mer på foreldrene enn barna på barneskolen her ja. Dvs at det er mye designerklær på mødrene. Men press på lik linje vil det jo ikke være, fordi det er jo enklere for oss voksne å stå for ens meninger og holdninger enn en ungdomsskoleelev som så gjerne vil passe inn. For oss er det et aktivt valg at vi ikke bruker unødvendig mye penger på klær, og det er jeg fortrolig med. Men ja, det er jo annerledes med et lettpåvirkelig barn hvor ofte innpass og popularitet går hånd i hånd med materielle ting. Vi er selvsagt svært imot slikt press, men man må allikevel forholde seg til det.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:05   #78
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

I noen grupperinger er det nok merkepress, men i min omgangskrets er det heldigvis ikke det. Heller ikke blant barna (enda, i alle fall).

Men jeg merker at bygda/bittelille byen er veldig delt. Det er en del her ute som ikke engang kan sies å være merkebevisste, men prisbevisste på den motsatte enden av det man vanligvis ser for seg. At det er om å gjøre å vise fram hvor mye man har. Jeg synes for eksempel ikke at man kan dra fram kvalitet/utseende/passformkortet når man kler opp førsteklassingen i Armanijoggebukser i collegestoff.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 18:21   #79
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Ikke det jeg har lagt merke til her i Oslo øst, og ei heller der vi bodde før, som vel er Oslo nord, men der jeg vokste opp på beste vestkant: ja, så absolutt! Nå er det jo en feilkilde i sammenligningen for min del at det er når man er barn at man merker presset sterkest, og mine barn er fortsatt ikke så store at de ville hengt seg opp i det enda, men det jeg ser rundt meg lover godt foreløpig.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 18:56   #80
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.010
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Merkepress der du bor?

Ikke noe merkepress på skolen eller på fotballen etter hva jeg har oppfattet. Men nå er nå mine litt små enda, 8 og 6.
På ishockey derimot er det større press. Der skal helst utstyret være sånn og slik. Eldste har i lengre tid ønsket seg ny hjelm fordi de fleste andre hadde fått ny. Jeg klarte ikke helt å motstå presset, men det ble da bursdagsgaven fra meg.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no