Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anne fra Bjørkely som film/serie

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-07, 21:58   #41
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Hvilken aldersgruppe er disse bøkene egentlig ment for?

Jeg husker i alle fall at jeg fikk dem da jeg var enten 8 eller 9 år gammel, og de gikk ned på høykant. De var midt i blinken for meg, i alle fall.

15 år for filmene høres helt sprøtt ut. Pirates Of The Caribbean og Lord of the Rings har 11 årsgrense, men de er som kjent langt skumlere.

(Jeg hadde ikke nølt med å la en 8–9-åring sett filmene (har ikke sett den siste serien). Sikkert ikke en 7-åring heller, hvis det skulle være interesse for dem.)


Sist redigert av Teofelia : 13-08-07 kl 22:03. Årsak: Lagt til nye ting flere ganger.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:01   #42
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg husker i alle fall at jeg fikk dem da jeg var enten 8 eller 9 år gammel, og de gikk ned på høykant. De var midt i blinken for meg, i alle fall.

15 år for filmene høres helt sprøtt ut.

Jeg kan veldig vanskelig se for meg noen scener fra bøkene som skulle trenge femtenårsgrense.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:06   #43
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg kan veldig vanskelig se for meg noen scener fra bøkene som skulle trenge femtenårsgrense.

Nei, det er det jeg ikke gjør heller. Det mest voldelige er vel Anne som slår tavlen i hodet på Gilbert. Og sex er jo helt fraværende.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 22:06   #44
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes for øvrig at Megan Follows er flott som Anne, at Richard Farnsworth er super som Matthew og at Colleen Dewhurst er fabelaktig som Marilla. I mine øyne er skuespillerne det som fungerer virkelig bra i disse seriene. I tillegg til de aldeles praktfulle bildene, så klart.

Jeg er helt enig. Jeg elsket bøkene som liten jente, leste dem om og om igjen, og levde meg helt inn i omgivelsene og miljøet. Jeg dro fram atlas og studerte øyene i Canada og drømte om å bo der.
Det er flere år siden jeg så tv-serien på NRK, men jeg elsket den også. Er alle bøkene filmatisert?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 22:08   #45
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie

Jeg husker forresten at jeg fikk alle bøkene til sjuårsdagen av min farmor som jobbet i bokhandel. Jeg husker jeg prøvde å lese dem da, men de fenget ikke. Jeg lot dem ligge noen år, og da jeg tok dem fram som tiåring, kanskje, jeg husker ikke helt, var de helt supre.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 22:10   #46
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Så grusomt! Takk for advarselen.


Hva stod under der egentlig?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 23:29   #47
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie

Kan jeg spørre hvorfor dere liker Anne fra Bjørkely så godt? Ikke som barn altså, for det forstår jeg, men som voksne?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 23:32   #48
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.132
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Kan jeg spørre hvorfor dere liker Anne fra Bjørkely så godt? Ikke som barn altså, for det forstår jeg, men som voksne?

Personene og miljøene, kombinasjonen av lyrisk/romantisk og vittig, og en ikke ubetydelig dose barndomsnostalgi, tenker jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 08:12   #49
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie

Anne fra bjørkly er endel av barndommen - og som Skilpadda sier, så er det nok sammensetningen som gjør at serien er så fantastisk. Jeg liker dirty dancing ennå og jeg altså, så jeg er nok en sånn som liker filmer jeg likte som barn.

Jeg begynte forøvrig å se serien i går - og den er akkurat så fin som jeg husker den fra sist.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 08:29   #50
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie

Jeg liker også ting jeg likte som barn. Anne fra Bjørkely har fulgt meg i årevis sammen med en hel del ting som betød mye eller noe for meg i barndommen/ungdommen. Det er så godt å ha sånne kjente, kjære bøker og filmer å synke hen i.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 12:54   #51
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie

OK- da er jeg med! Jeg lurte bare på om det var noe jeg ikke har fått med meg, om Anne fra Bjørkely regnes som symbol for noe spesielt eller noe. Dårlig forklart, men men!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no