Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Ragde refses for homofordommer

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-07, 17:53   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ragde refses for homofordommer

'--


Sist redigert av Guava : 28-11-12 kl 23:24.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 09:30   #2
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Jeg har ikke lest noe av Ragde og kommer heller aldri til å gjøre det. Hun kom med en uttalelse i et intervju en gang, som gjorde at jeg totalt mistet respekten for henne, og etterpå har jeg aldri giddet å bry meg om henne og hennes litteratur. Hun viste med den uttalelsen sterke fordommer mot en gruppe mennesker. At hun kanskje også har fordommer mot homofile og andre grupper skulle ikke forundre meg.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 09:54   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.302
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg har ikke lest noe av Ragde og kommer heller aldri til å gjøre det. Hun kom med en uttalelse i et intervju en gang, som gjorde at jeg totalt mistet respekten for henne, og etterpå har jeg aldri giddet å bry meg om henne og hennes litteratur. Hun viste med den uttalelsen sterke fordommer mot en gruppe mennesker. At hun kanskje også har fordommer mot homofile og andre grupper skulle ikke forundre meg.

Jeg har også tatt avstand fra henne etter at jeg hørte henne uttale seg i et intervju. Hennes bøker har jeg ingen planer om å lese.

Iallefall ikke før jeg er temmelig desperat på leting etter litteratur.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:03   #4
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Kan dere ikke si hva det var hun sa som dere reagerte på?

Jeg har lest bøkene, og synes de var underholdende nok. Kanskje ekstra så fordi jeg har forbindelse til stedene (og har tatt Ragde i fakta feil om kirken osv).

Homofordommer er ikke det som slo meg. Men så har jeg opplevd at mange av mine mannlige homofile venner jo er noe "campe" og stereotypiske.

Jeg kjenner forresten igjen flere av bøndene på byneset også.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:14   #5
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.302
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Jeg kan ikke si det, fordi jeg ikke husker nøyaktig hva det var. Jeg husker derimot følelsen og reaksjonen min. Jeg følte avsky og ble flau over at noen kunne oppføre seg sånn og ytre seg som hun gjorde.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:20   #6
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Hun var veldig negativ til kristne, jeg husker ikke konkret hva hun mente om dem, men jeg husker veldig godt noe av det hun sa. Hun sa noe slikt som at det verste som kunne hende var om hennes barn kom hjem og sa at de var blitt kristne. Da foretrakk hun mye heller at de ble narkomane. Jeg vet ikke om det var dette Safran leste, men reaksjonen min var i alle fall den samme som hennes. Avsky. Og vantro også.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:25   #7
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Hehe - mannen min ble oppringt av den samme journalisten, så de har nok ringt rundt til mange i universitetsmiljøet. Mannen min måtte tilstå at han ikke hadde lest bøkene

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:43   #8
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Jeg har heller ikke den store sansen for henne; som person, ut fra det inntrykket jeg sitter med etter diverse mediaoppslag. Jeg synes hun fremstår som en tanke vulgær, selvsentrert og sneversynt, og jeg synes heller ikke hun produserer spesielt god litteratur. Jeg har lest Berlinerpoplene, ikke de to andre bøkene. Jeg synes utgivelsen av den tredje boken har blitt i overkant hausset opp i forkant av utgivelsen, og dette er nok vel kalkulert av Ragde-damen og forlaget hennes. Oppslaget med Ragde i sykesengen var nesten kvalmefremkallende for mitt vedkommende.

Jeg synes også at figurene er tildels karikerte, og fremstår som noe stereotype. Men at de skal bygge opp under folks fordommer, er å tilegne Ragdes bøker litt vel mye betydning. Så viktige er de rett og slett ikke.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:48   #9
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Er det ikke litt sært å legge en person "for hat" pga. en uttalelse?

Jeg har lest mange fine og morsomme intervjuer med Ragde også jeg, og hun har kommet med veldig mye lurt også.

Ragde er en direkte person som nok setter ting på spissen mange ganger, men det gjør henne da ikke til et dårlig menneske generelt. Tenk om alle vi skulle bli intervjuet så mange ganger, vi ville helt garantert opplevd at flere utsagn ville bli tatt helt ut av sammenhengen og dratt frem som den eneste ting vi vektla.

Jeg leste boka hennes i går kveld. Homofobier er vel ikke akkurat det som slår meg etter at jeg var ferdig med boka. Men jeg var ikke umiddelbart fornøyd med boka. Alt ble hengende igjen i løse lufta. Så hva var egentlig historien? At når man ikke er ærlige og direkte og snakker om ting, så kommer man ikke videre?

Jeg må grunne litt på det med andre ord, og det er kanskje derfor boka er bra...

  Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:51   #10
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Jeg "hater" ikke Ragde, altså. Jeg liker henne bare ikke spesielt godt. Den uttalelsen som flere nevner her har jeg ikke lest, og inntrykket mitt har således ingenting med det å gjøre.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:51   #11
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.302
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Er det ikke litt sært å legge en person "for hat" pga. en uttalelse?

Lagt for hat? Fordi jeg ikke vil kjøpe bøkene hennes? Det var da også en måte å se det på.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:52   #12
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg har heller ikke den store sansen for henne; som person, ut fra det inntrykket jeg sitter med etter diverse mediaoppslag. Jeg synes hun fremstår som en tanke vulgær, selvsentrert og sneversynt, og jeg synes heller ikke hun produserer spesielt god litteratur. Jeg har lest Berlinerpoplene, ikke de to andre bøkene. Jeg synes utgivelsen av den tredje boken har blitt i overkant hausset opp i forkant av utgivelsen, og dette er nok vel kalkulert av Ragde-damen og forlaget hennes. Oppslaget med Ragde i sykesengen var nesten kvalmefremkallende for mitt vedkommende.

Jeg synes også at figurene er tildels karikerte, og fremstår som noe stereotype. Men at de skal bygge opp under folks fordommer, er å tilegne Ragdes bøker litt vel mye betydning. Så viktige er de rett og slett ikke.

"Janteloven all over again."

Herregud - hva er det med oss nordmenn siden vi ikke tåler tøffe damer som tør å si ting direkte?

"vulgær, selvsentrert og sneversynt" - det er sannelig ikke småtteri man får seg til å si om en person man ikke kjenner.

  Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:52   #13
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.302
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg "hater" ikke Ragde, altså. Jeg liker henne bare ikke spesielt godt. Den uttalelsen som flere nevner her har jeg ikke lest, og inntrykket mitt har således ingenting med det å gjøre.

Jeg baserer heller ikke inntrykket mitt på det ElinM snakker om over her, så det må tydeligvis være mer enn bare en uheldig uttalelse fra Ragdes side.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:54   #14
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.302
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

"Janteloven all over again."

Herregud - hva er det med oss nordmenn siden vi ikke tåler tøffe damer som tør å si ting direkte?

"vulgær, selvsentrert og sneversynt" - det er sannelig ikke småtteri man får seg til å si om en person man ikke kjenner.

Si meg, kjenner du til Janteloven? Hvorfor trekker du den inn her?

Og hvorfor i all verden trekker du inn "nordmenn" som årsaken til at vi "ikke tåler tøffe damer"?

Nei, alvorlig talt. En skulle nesten tro du kjente henne personlig, sånn som du tar på vei.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:56   #15
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Lagt for hat? Fordi jeg ikke vil kjøpe bøkene hennes? Det var da også en måte å se det på.

Jeg ser det ikke på den måten heller.

  Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 10:57   #16
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Å, Jantelov-argumentet igjen.

Tøffe damer som tåler å si direkte, har jeg stor sans for. Men jeg er ikke dermed programforpliktet til å like nettopp Ragde.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 11:00   #17
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Er det ikke litt sært å legge en person "for hat" pga. en uttalelse?

Nå har jeg ikke lagt henne for hat, jeg skrev at jeg mistet respekten for henne. Og også hennes meninger. Og det gjorde jeg bare på grunn av en enkelt uttalelse, det er helt riktig. Jeg syns det hun sa var såpass hårreisende, og faktisk også barnslig. Og i mine øyne kan det ikke unnskyldes med at hun satte det på spissen heller. Om du syns det er sært får så være.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 11:00   #18
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.302
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg ser det ikke på den måten heller.

Da var det kanskje ikke meg du siktet til heller, da? For hvis så var, så vær så snill å forklare meg hvordan du ser det.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 11:03   #19
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Anne B Ragde er en frittalende kvinne av det sjeldne slaget.
Man kan si hva man vil om henne og meningene hennes, men at hun har homofordommer nekter jeg å tro. Jeg har lest Berlinerpoplene og er nå midt i Eremittkrepsene, og jeg kjenner i alle fall igjen alle karakterene fra det virkelige liv. Såvel homofile som homofobe. For ikke å snakke om trønderske bønder.
Jeg sier meg enig med Otto Homlung.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 11:04   #20
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Si meg, kjenner du til Janteloven? Hvorfor trekker du den inn her?

Og hvorfor i all verden trekker du inn "nordmenn" som årsaken til at vi "ikke tåler tøffe damer"?

Nei, alvorlig talt. En skulle nesten tro du kjente henne personlig, sånn som du tar på vei.

Nå må jeg si at jeg ble litt paff. Ja jeg kjenner Janteloven, det er derfor jeg trekker den inn her. I Norge har vi en tendens (og ja, det gjelder alle nordmenn) til å ville holde hverandre nede. Vi liker ikke at andre "tar for mye plass" kan man gjerne si. Det er ikke nordmenn som er årsaken til at vi ikke liker tøffe damer, det er vår mentalitet som gjør at vi gjerne setter de som viser seg fram, på plass. Dette er en stereotyp måte å se på nordmenn på, det er såklart ikke alle som er slik, men jeg syntes likevel at en del av innleggene her hadde en "jantsk" holdning til Ragde: "du må ikke komme her og tro at du er bedre enn andre".

Jeg kjenner henne ikke på noen annen måte enn fra media.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no