Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Ragde refses for homofordommer

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-07, 13:28   #41
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Jeg har ikke lest bøkene og har ikke planer om det heller. Ikke vet jeg stort om Ragde heller, jeg er bare i tråden fordi jeg lurte på hva hormonfordommer var. Og det fikk jeg heller ikke svar på.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 13:36   #42
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ikke vet jeg stort om Ragde heller, jeg er bare i tråden fordi jeg lurte på hva hormonfordommer var. Og det fikk jeg heller ikke svar på.

Fordommer som kommer sterkest til uttrykk hos kvinner én gang i måneden. :hjelpsom:

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 13:38   #43
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Fordommer som kommer sterkest til uttrykk hos kvinner én gang i måneden. :hjelpsom:

Å, er det bare det. Jeg hadde håpet det var de fordommene mannen min har mot meg en gang i måneden.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 13:40   #44
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Å, er det bare det. Jeg hadde håpet det var de fordommene mannen min har mot meg en gang i måneden.

Det kan nok gå den veien også. Bare spør Syse.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-07, 14:04   #45
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Du spurte om noe, og svaret ble litt borte i noe annet.

Jeg tror disse tre bøkene til Ragde vil bli mye omdiskutert - litt ala Elstad kanskje - for det vil være ulike holdninger til kvalitetene.

Hva er imidlertid litterær kvalitet? En av de fine tingene med disse bøkene er at den får fram et bilde av homofil kjærlighet som noe veldig naturlig - Ragde beskriver et forhold mellom Krumme og Erlend som like gjerne kunne vært et forhold mellom et vanlig par (bortsett fra at de er styrtrike da!). Jeg liker ihvertfall veldig godt den ømheten, den forståelsen for hverandres svakheter osv.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg sitter igjen med etter at bøkene er lest, men jeg har mange tanker rundet endel punkter:

- hvor viktig er familien min?
- hvem er viktigst av venner/jobb og familie?
- kunne familien Neshov ha sett hverandre bedre om de var mer ærlige og direkte?
- hadde Torunn skyld i selvmordet?
- hvorfor valgte hun han fyren i Oslo (som jeg antar har flere damer samtidig) foran Kai? Er utseende og rikdom viktigere verdier enn kjærlighet?

Jeg tror jeg kommer til å lese oppatt hele trilogien om ikke så lenge, og at dette vil gi meg noe å fundere på i forhold til min egen familiesituasjon.

Det er greit nok at noen litteraturvitere påstar at boka ikke er bra nok, men hvis den får betydning for meg og mitt liv, så har jo boka gjort sin misjon slik jeg ser det...


Haaaallo, tusen takk, jeg har ikke lest den siste boka enda!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 12:14   #46
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Anne B Ragde er en frittalende kvinne av det sjeldne slaget.
Man kan si hva man vil om henne og meningene hennes, men at hun har homofordommer nekter jeg å tro. Jeg har lest Berlinerpoplene og er nå midt i Eremittkrepsene, og jeg kjenner i alle fall igjen alle karakterene fra det virkelige liv. Såvel homofile som homofobe. For ikke å snakke om trønderske bønder.
Jeg sier meg enig med Otto Homlung.

Enig med LaLuna.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 12:29   #47
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Haaaallo, tusen takk, jeg har ikke lest den siste boka enda!

Du kan jo la være å quote da, til glede for nye lesere ...
(Ikke meg da, jeg leser kun barnebøker)

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 18:44   #48
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har ikke rukket å kommentere min egen tråd.
Før jeg leste tredje boka kjente jeg meg ikke igjen i påstandene om homofordommer.
Etter å ha lest "Ligge i grønne enger" synes jeg kanskje det kan ligge noe i det likevel.

Det er ikke alltid så lett å skille mellom artig bruk av stereotypier og når det kan brukes til bekreftelse og fordomsdannelse. Vanskelig balansegang.

I den siste boka til Ragde synes jeg stereotypiene blir vel utmalt.


Faktisk litt enig jeg og.. etter å ha lest boka.
Skjønner iallefall litt mer av hva kritikken gikk ut på.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 10:49   #49
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ragde refses for homofordommer

Tore Renberg om Skjerdingstads Ragde-slakt i Dagbladet i går: En stor og svulstig klisjé. Jeg synes han har mange gode poenger. (Dette går ikke spesifikt på "homofordommene".)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no