Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Fem-bøkene av Enid Blyton

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-10, 18:25   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Fem-bøkene av Enid Blyton

Hvem passer de for igjen? Husker jeg leste de, men husker ikke hvor gammel jeg var.

Har ei leseglad niese som går i 4. klasse. Forrige jul lå hun oppe til langt på natt og leste, da rampete robin-bøker visstnok.

Lurer på om jeg skal kjøpe inn bok 1 og 2, er på tilbd til 99 på ark nå.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 18:31   #2
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fem-bøkene av Enid Blyton

Ah maaaaaaaaaaaange timer lykkelig tilbrakt fult påkledd i skyggen sommersttid som liten

Tror det kommer an på barnet noen fra fjerde noen senere.

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 18:41   #3
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fem-bøkene av Enid Blyton

4. - 5. klasse tenker jeg passer fint for de bøkene.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 18:43   #4
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fem-bøkene av Enid Blyton

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

4. - 5. klasse tenker jeg passer fint for de bøkene.

Aha, da kjøper jeg de, så har jeg julegaven til henne også klar, liker å være ute i god tid

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 18:56   #5
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fem-bøkene av Enid Blyton

Jeg leste de bøkene fra jeg var 8 år, sterkt påvirket av kusina mi som var et år eldre.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 15:16   #6
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.826
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fem-bøkene av Enid Blyton

Gutta mine liker dem godt, og jeg har lest en del av de skikkelig gamle i serien for dem det siste året. Så jeg får vel si de kan passe fra (språkmoden)2.-6. klasse. Jeg tok meg i å sensurere litt når jeg leste derfra, forresten. Særlig i beskrivelsen av ei sigøynerjente som barna i serien ble kjent med. Det var ille hvilke holdninger til sigøynere som ble formidlet i boken.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 15:37   #7
sologmåne
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 109
sologmåne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fem-bøkene av Enid Blyton

Min datter arvet Fem-bøkene etter sin far i vinter (da gikk hun i 5.klasse), og har hatt veldig dilla på de Og vil tro at de fint kan leses av 4.-klassinger

sologmåne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 15:42   #8
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fem-bøkene av Enid Blyton

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Hvem passer de for igjen?

De passer vel ikke for noen?

Jeg leste vel, med stor interesse, de flesta av dem i tiårsalderen, og reagerte vel ikke negativt da, men jeg ville nok vurdert å finne noe som var mindre rasistisk og kvinnefiendlig til en tiåring i dag altså.

Ben "nå også politisk korrekt" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 17:08   #9
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fem-bøkene av Enid Blyton

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

De passer vel ikke for noen?

Jeg leste vel, med stor interesse, de flesta av dem i tiårsalderen, og reagerte vel ikke negativt da, men jeg ville nok vurdert å finne noe som var mindre rasistisk og kvinnefiendlig til en tiåring i dag altså.

Ben "nå også politisk korrekt" Murphy

Var de rasistiske og kvinnefiendtlige, altså? "George" var jo ei svært handlekraftig dame så vidt jeg husker. Mulig alle skurkene var innvandrere, da, det begynner tross alt å bli ett par år siden jeg leste dem.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 17:14   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fem-bøkene av Enid Blyton

Jeg var 8-9 da jeg var Fem-frelst. Jeg hadde hele serien, men ga dem bort til loppemarked da jeg var nybakt mor til eldstemann og var redd for at han skulle lese slikt. Angret senere, husker jeg.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no