Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-10, 19:11   #21
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Datteren min leste Ringenes Herre da hun gikk i 2. trinn, hun var vel åtte år da. Men hun var veldig moden for alderen og elsket (elsker) bøker. Hobbitten leste jeg høyt for de to eldste da de var seks og ni eller noe rundt der, og det var stas, husker jeg. Ikke veldig skummelt.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 19:13   #22
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Meg også. Det hendte moren min mente jeg ikke ville skjønne så mye av enkelte voksenbøker da jeg begynte å lese det, men det syntes jeg var noe skikkelig tull: Jeg skjønte jo ALT! (Oppdaget da jeg leste bøkene noen år senere at det var ting jeg nok oppfattet på en litt annen måte, men hva så?)

Ja ikke sant. Hva så.
Jeg har i ettertid skjønt at en del av de bøkene jeg leste som liten handlet om noe helt annet enn det jeg klarte å oppfatte.
Jeg husker spesielt en bok jeg hadde lest anmeldelse om i en avis som jeg fikk tak i på bibliotekes. Der stod det noe om at han kjente på blomsten hennes og hun begynte å gråte elns. Jeg kunne ikke fatte og begripe hvorfor noen skulle gråte fordi en gutt kjente på blomsten hennes.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 07:28   #23
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Han sto hvertfall opp med boken i hånden i dag, og har kommet til side 38. Jeg hørte at han lo høyt flere ganger i går kveld, og leste også høyt enkelte setninger for meg, så det ser ut som han er med så langt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 07:49   #24
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Ja ikke sant. Hva så.
Jeg har i ettertid skjønt at en del av de bøkene jeg leste som liten handlet om noe helt annet enn det jeg klarte å oppfatte.
Jeg husker spesielt en bok jeg hadde lest anmeldelse om i en avis som jeg fikk tak i på bibliotekes. Der stod det noe om at han kjente på blomsten hennes og hun begynte å gråte elns. Jeg kunne ikke fatte og begripe hvorfor noen skulle gråte fordi en gutt kjente på blomsten hennes.

Hihi, jeg hadde noe lignende da jeg leste Hulebjørnens klan da jeg var ca 10-11 år. I den boka tror jeg de snakker om at han tok henne på tappen hennes (tror jeg det var?), og at det var fantastisk, og jeg lurte fælt på hva det var. Menmen, jeg tok ikke noe skade av det akkurat, og jeg synes vi skal la barna få tilgang på det de vil lese. Skjønner de det så ok, hvis ikke så jaja. De kan fint ha glede ha boka likevel, og har de det ikke så slutter de å lese. Jeg hadde ingen begrensning på skumle ting heller da jeg var liten, og jeg leste mye mens mine foreldre ikke leste, de hadde ikke sjans til å følge med.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 08:29   #25
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Tror jeg var ca. 10 år første gangen jeg leste denne (så vi snakker om det hersens år 1982 eller 1983). Husker i hvert fall at det første som grep meg (jeg kom over boka tilfeldig i mormors bokhylle) var alle tilleggene bakerst, med kart og slekstrær og greier. Det så innmari dypt og interessant ut, og dermed ble jeg nysgjerrig og begynte forfra for å finne ut hva i alle dager dette var for noe.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 09:54   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Jeg leste Ringenes Herre første gang da jeg var ni-ti (da i den første norske oversettelsen), og det var naturligvis masse jeg ikke skjønte, men skummel er den ikke. Jeg leste den om igjen ganske raskt, og leste den flere ganger i årene som fulgte.

Som flere her sier er det jo en viss sjanse for at en god del barn vil synes den er kjedelig, men hvis de ikke synes det, er det ingen grunn til at de ikke skal lese den. Også er jeg også (overraskende nok ) helt enig i at det gjør ingenting om barn leser ting de ikke helt forstår. Den eneste risikoen jeg kan se ved å prøve å lese ting man ikke er moden nok til enda, er at man kan synes det er så kjedelig at man mister interessen for den aktuelle boken og ikke leser den senere heller.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 09:57   #27
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Jeg var 12 da jeg leste den første gangen, det var i allefall ikke skummelt for meg.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 09:58   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Jeg hiver meg på koret som sier at hvis han er moden nok til å faktisk lese boken, så klarer han nok det skumle også.

Og det er i grunnen veldig praktisk at unger ikke alltid skjønner alt det refereres til i bøkene. :har akkurat lest Røvet av vikinger for Frøkna:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:14   #29
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Det er altså Hobbiten han leser i første omgang. Jeg er som sagt helt uttafor når det gjelder Ringenes Herre, men det er Hobbiten som er begynnelsen?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:15   #30
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det er altså Hobbiten han leser i første omgang. Jeg er som sagt helt uttafor når det gjelder Ringenes Herre, men det er Hobbiten som er begynnelsen?

Hobbiten foregår før Ringenes Herre. Den skal visstnok være enklere. Jeg vet ikke, for jeg har ikke lest den, og det gikk helt greit å lese Ringenes Herre likevel.

Gutten min begynte også med Hobbiten. Etter Ringenes Herre leste han Silmarillion.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:17   #31
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Hobbiten foregår før Ringenes herre og er faktisk skrevet som en barnebok.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:18   #32
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det er altså Hobbiten han leser i første omgang. Jeg er som sagt helt uttafor når det gjelder Ringenes Herre, men det er Hobbiten som er begynnelsen?

Den leste jeg for Frøkna i sommer, og hun syntes ikke den var (for) skummel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:22   #33
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Bra, da er jo det en grei start. Så ser han jo om han får lyst til å gyve løs på RH etterpå. Ser egentlig ut som han blir litt motivert av skikkelig TYKKE bøker ... Narnia har vi som en tykk bok med alle bøkene i, og det er en bok han virkelig setter pris på.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:27   #34
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Meg også. Det hendte moren min mente jeg ikke ville skjønne så mye av enkelte voksenbøker da jeg begynte å lese det, men det syntes jeg var noe skikkelig tull: Jeg skjønte jo ALT! (Oppdaget da jeg leste bøkene noen år senere at det var ting jeg nok oppfattet på en litt annen måte, men hva så?)

Dette kjenner jeg meg igjen i. Det blir spennende å høre om han fullfører.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:29   #35
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Hobbiten er beregnet på forholdsvis små barn. Vi leste den for Poden for et par år siden - han skjønte ikke alt, og noen av passasjene var for kronglete og med for gammeldags språk til at han helt forstod dem, men han likte den absolutt. Og både dragen og kjempeedderkoppene var skikkelig spennende - det ene kapittelet med dragen tror jeg var hans første erfaring av at en bok kunne være på grensen til for skummel. (Men han var som sagt en god del yngre enn gutten din er nå.)

Ringenes Herre er forsåvidt en fortsettelse av historien fra Hobbiten, men er en bok skrevet for voksne - selv om, som sagt, veldig mange litt eldre barn også setter stor pris på den.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:33   #36
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og det er i grunnen veldig praktisk at unger ikke alltid skjønner alt det refereres til i bøkene. :har akkurat lest Røvet av vikinger for Frøkna:

Ja, ikke sant? :ikke klar for å forklare gruppevoldtekt av trellkvinner:

Jeg føler forresten en veldig dragning mot bokhandelen. Hobbiten!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:35   #37
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Han er veldig opptatt av kronologisk rekkefølge, så han har ihvertfall startet med Hobbiten med ambisjonen om å lese Ringenes Herre etterpå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:35   #38
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ja, ikke sant? :ikke klar for å forklare gruppevoldtekt av trellkvinner:

"La henne ikke spørre om dette. La henne ikke spørre om dette. La henne ikke spørre om dette." Hun spurte ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:36   #39
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Han er veldig opptatt av kronologisk rekkefølge, så han har ihvertfall startet med Hobbiten med ambisjonen om å lese Ringenes Herre etterpå.

Frøkna ville også lese Ringenes Herre. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg vil dedikere de neste 40 ukene til å lese den boken ennå.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-10, 10:48   #40
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lese Ringenes Herre (selv), hvilken alder?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ringenes Herre er forsåvidt en fortsettelse av historien fra Hobbiten, men er en bok skrevet for voksne - selv om, som sagt, veldig mange litt eldre barn også setter stor pris på den.

Det er en del spor -- spesielt i de første kapitlene -- av at manuskriptet begynte sin tilværelse mer som en barnebok i omtrent samme stil som Hobbiten. Tonen skifter en del etter at hobbit-hovedpersonene kommer seg ut av hjemlige trakter.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no