Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Beste dyne når man sliter med å regulere temperaturen på nettene?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-25, 15:39   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beste dyne når man sliter med å regulere temperaturen på nettene?

Jeg er alltid iskald når jeg legger meg. Jeg våkner gjerne etter noen få timer, da er jeg glovarm, særlig rundt pulsårene på hals og håndledd. Jeg er aldri svett, bare veldig varm nevnte steder. Jeg trives med å ha det relativt kaldt på soverommet, som regel 16-18 grader. Det varierer hva jeg har på meg når jeg sover, men tykkelse og mengde klær spiller erfaringsmessig lite inn på følelsene av å bli for varm rundt pulsårene. Jeg forsøker så klart å trekke dyna bort fra nevnte pulsårer når jeg merker dette, men dyna har en tendens til å skli over igjen ...

Så til saken: Jeg har en helt vanlig helårsdyne i fiber. På sommerhalvåret er det vanskelig å få ned temperaturen på soverommet, så da bruker jeg en sommerdyne. Jeg opplever denne som for kald nå. Kan dyner i for eksempel dun eller ull fungere bedre, tror dere? Erfaringer noen?

Gammel 16-01-25, 15:41   #2
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste dyne når man sliter med å regulere temperaturen på nettene?

Det ble kanskje litt feil å legge denne i Interiørhjørnet?

Gammel 16-01-25, 15:47   #3
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Du skulle ikke bare ha brukt en varmeflaske el.l. i sengen når du sovner, da? Den blir kald igjen når du seinere er glovarm.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-25, 16:02   #4
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Jeg har varmelaken som jeg setter på en halvtimes tid før jeg legger meg, men skrur av i det jeg kryper under dyna. Jeg sliter jo med en del smerter i kroppen, så føler det får meg til å slappe bedre av idet jeg legger meg. Har lurt på om jeg kanskje bør droppe det for å forsøke å unngå å bli for varm senere. Mulig en varmeflaske er lurere å bruke, jeg vet ikke?

Gammel 16-01-25, 16:04   #5
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker den sommerdyne nå, og gjort det siden i sommer. Har ett ullteppe over når jeg er kald. Vanligvis bruker jeg tjukk vinterdyne, men det er for varmt.

Gammel 16-01-25, 16:25   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker veldig tynn sommerdundyne av god kvalitet året rundt. Jeg liker også at det er 16-18 grader på soverommet (men til tider når det er kaldt ute så er det kaldere hos oss). Jeg sover normalt sett naken, men om det er skikkelig kaldt så kan det skje at jeg har ull på meg.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-25, 16:34   #7
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes tynn dundyne regulerer varmen godt. Bruker ullpledd oppå dyna eller ullsokker om jeg fryser. Sovner ofte med pledd og våkner uten.

Gammel 16-01-25, 16:38   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Du skulle ikke bare ha brukt en varmeflaske el.l. i sengen når du sovner, da? Den blir kald igjen når du seinere er glovarm.

Jeg bruker sånn rispute man varmer i mikroen, som jeg legger i senga en liten stund før jeg legger meg. Så jeg støtter dette forslaget.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-25, 16:38   #9
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har dundyne, syns den regulerer bra. Støtter det med pledd oppå hvis man er kald ved legging, det vil ofte forsvinne i løpet av natta. Jeg har tynn dundyne på sommer, og tykk på vinter. Tror våre heter Trym.

Gammel 16-01-25, 17:54   #10
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har dundyne, syns den regulerer bra. Støtter det med pledd oppå hvis man er kald ved legging, det vil ofte forsvinne i løpet av natta. Jeg har tynn dundyne på sommer, og tykk på vinter. Tror våre heter Trym.

Jeg har også dunvinterdyne og dunsommerdyne. Fra Høie - henholdsvis varm og sval.

Akkurat nå har de salg på noen av dundynene.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-25, 18:39   #11
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Hm, jeg skal forsøke med sommerdyna mi med ullpledd over. Hadde en periode i høst både sommer- og vinterdyna mi tilgjengelig på nettene, men sammen med de fire putene mine ble det ganske kaotisk og fullt i senga. Det er en fordel å slippe mer stæsj. Er fristet til å forsøke dundyne fra Høie, men de har fire ulike tykkelser på den dyna som er på tilbud, og jeg er usikker på om jeg bør velge sval eller medium for å bruke nå ... Kanskje medium kan funke, om den ventilerer bedre enn helårs fiberdyna mi?

Jeg har for øvrig både varmeflaske og rispute i skapet som jeg kan forsøke, men vet ikke om det er noen grunn til å bytte ut varmelakenet med en av dem? Jeg hutrer på vei fra badet til senga, men legger meg i varm seng med sokker, skrur av varmelakenet i det jeg legger meg og sparker som regel av meg sokkene før jeg sovner. Det er akkurat i det jeg legger meg jeg er kald.

Gammel 16-01-25, 19:27   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker to dyner, en sommerdyne og en vinterdyne (begge dun), og bytter i løpet av natten. Jeg legger meg med ullsokker og lue, sokkene tar jeg av når jeg våkner og er varm, lua går av og på ettersom jeg blir kald og varm.

Gammel 16-01-25, 23:08   #13
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes dun regulerer varmen godt. Jeg er sjelden kald, men an bli varm i løpet av natta. Jeg liker godt å stikke bena ut av dyna for å kjøle meg ned.

Mine dyner finnes i fire tykkelser. Jeg har de to tynneste. Bruker en om sommeren og en om vinteren. Min kalde ungdom har fått den nest tykkeste til vinterdyne.

Gammel 17-01-25, 01:04   #14
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sengetøy kan også være til hjelp for å regulere varmen. Jeg fikk bambus sengetøy (Bosant) til jul og det funker så bra. Har hørt at silke er enda bedre (men også dyrere).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-25, 07:34   #15
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg sverger til dun.
Har både sommer og vinterdyne i dun av god kvalitet.

Duna er isolerende, fuktabsorberende og fukttransporterende.
Sjelden svett, bare akkurat passe varm.

Gammel 17-01-25, 10:41   #16
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter også med å regulere, men jeg svetter. Selv om det er kaldt, og jeg fryser når jeg legger meg. Svetter nesten enda mer da, fordi jeg blir anspent. Jeg har dundyne, bruker en tynnere om sommeren og en tykkere om vinteren, men svetter likevel, selv om dynene er gode. Det som fungerer best for meg som regulering er klær. Det beste for meg er å ha på meg en tynn ullsinglet. Da fryser jeg ikke like mye når jeg legger meg, og blir heller ikke like våt av svette. Er jeg ekstra kald kan jeg også ha på meg ullsokker. De sparker jeg lett av meg når jeg blir varm.

Gammel 17-01-25, 11:31   #17
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Takk for mange gode råd her! Jeg skal teste ut litt ulike varianter, tenker jeg.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.