Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Brødoppskrifter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-06, 19:31   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Brødoppskrifter

Thors brød
Brødoppskrift

Gir to brød. Dette er en oppskrift for travle mennesker, basert på en tidsbesparende prosess uten etterheving. Brødet blir så holdbart at du fint kan oppbevare det 4-5 dager uten å fryse det
Du får et brød som er :
*velsmakende
*lettfordøyelig
*smuler ikke
*kan fryses uten at skorpen løsner
*drøyt- lett å skjære tynne skiver


500 g 4-kornsbakemel fra Helios
500 g. hvetemel
100 g havregryn
1 neve solsikkefrø
1 neve sesamfrø
evt litt linfrø
1 ss salt
1/5 tørrgjærpakke eller 5 g fersk gjær
1 liter kaldt vann.

Bland alt det tørre, bruker du fersk gjær, rør den ut i vann, bland alt og rør godt. Jeg bruker foodprocessor eller samboeren min til dette. Deigen skal ikke være fast, mer som skikkelig tykk grøt. La heve i 6-8 timer.

Til utbakingen trenger du litt ekstra mel, 100-150 g, og knar ut to sprekkfrie brød som du har oppi smurt form. Så setter du brødene i kald ovn, skrur ovnen på (har du en kjapp komfyr som varmes ekstra raskt opp, må du kanskje ta oppvarmingen i to etapper. Da setter du termostaten på 50 grader Celsius i 15. min, og deretter helt opp til 200 grader Celsius.) Nå foregår etterhevingen mens ovnen varmes opp og brødene blir ferdigstekt etter ca. 1 time og 30 min. Lukter det svidd, har de stått for lenge.

Jeg pleier å lage deigen om ettermiddagen og bake ut på kvelden. Evt kan man sette deigen om morgenen og bake ut når man kommer hjem.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 19:32   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grovbrød

300 g fin hvete
200 g grov hvete
300 g sammalt rug
100 g bygg
100 g havregryn
100 g blandet frø
1 pk tørrgjær
1-2 ss honning eller sirup
2 ts salt
2 ss olivenolje

6-7 dl 37-40 'C blanding av kesam og vann

Bland alt det tørre og ha i væsken, deigen skal ikke være for fast. Hev i 45-60 minutter, bak ut to brød, ha i smurte former, etterhev under kjøkkenhåndkle i 30-60 minutter (til emnene har nådd kanten av formene) og stek i 45-50 minutter på 200 C.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 23:38   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Olivenbrød

25g fersk gjær eller 1 pose tørrgjær
2.5 dl yoghurt (ikke noen lett-variant, det blir bare klin :erfaring: )
1/2 ts salt
2 ss olivenolje
5-6 dl hvetemel
Fyll:
100 g svarte oliven
estragon eller oregano

Varm yoghurten til kroppstemperatur. Ha i alt det tørre og olivenolje- spar litt av melet til å "justere" og bake ut. Arbeid deigen sammen - den skal være fast og smidig. Jeg bruker kjøkkenmaskin
Hev i 30-45 min.
Ta deigen på bakebordet og elt inn resten av deigen. Trykk deigen flat til ca. 20x40cm. Legg olivenene i en stripe midt på deigen og dryss evt. oregano over. Rull deigen sammen.
Legg på smurt plate eller bakepapir.
La etterheve under klede i ca. 30min
Stek på nederste rille ved 200 grader i ca. 30 minutter.

Bytt oliven med hvitløk eller ta begge og deler og vips har du knallgodt hvitløksbrød.

Dette brødet er SKIKKELIG godt, bør serveres rykende ferskt.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 16:53   #4
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Hei Mim!
Jeg tenkte å prøve din brødoppskrift istedenfor ferdigpakkene med melblanding *flink*

Jeg syns å huske at oppskriften du la ut på nybaktmamma var mer detaljert enn denne over her? Med type økologisk merke på frøene og helt detaljert minutt til minuttplan for utbaking.

Du orker ikke legg ut den "brød for dummies" versjonen her også for oss som trenger å få det inn med teskje?

Var det ikke en oppskrift hvor frøene skulle ligge i bløt også? Ser for meg at jeg vil føle meg ordentlig flink hvis jeg lager brød hvor frøene har ligget i bløt først

Og en siste ting, jeg har inverstert i 4 stykk 1,5 liters silikonbrødformer, har det noe å si for steketid etc tror du? Til nå har jeg presset alle fire formene inn på samme stekeplate, tror du resultatet blir bedre hvis jeg steker i to etasjer eller er det av mindre betydning?

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 22:13   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, merke og alt??? Vent til jeg har tilgang igjen (sånn skikkelig tilgang med søk og slikt) så skal jeg legge ut alt sammen.

Inntil dess er det det gode gamle, rør i hop, kna så lenge som mulig, la heve til dobbel størresle, bak ut, sprekkene ned i smurt form, hev igjen og stek. Når du tar dem ut av ovnen skal de lyde hult når du banker på dem under.

Silikonformer betyr ingenting i fht steketid, bare at det blir enklere oppvask.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 21:54   #6
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Hei Madam Mim!
Nå står grovbrødene i ovnen og godgjør seg. Men jeg vet ikke om jeg fikk dem helt til. Deigen ble litt hard og fast, selv om jeg brukte max mendge vann/kesam (7 dl). Deigen hevet seg ikke så mye som den burde, selv om jeg har doblet hevetiden både før og etter utbaking. Jeg laget 3 brød i 1,5 literformer av oppskriften, jeg ser nå at det sikkert hadde vært lurt å lage to brød i stedet siden de blir litt lave.

Men min erfaring er at baking er vanskelig, det må øving og feiling til før resulatatet blir perfekt!

Lurer bare på om du tror det er variasjoner i melet som gjør at deigen blir hard, eller det at jeg har eltet den i masking og ikke for hånd, eller om jeg har eltet for lenge/kort tid (ca 5 mintutter)?

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 22:03   #7
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rakka, her.

Lurer bare på om du tror det er variasjoner i melet som gjør at deigen blir hard, eller det at jeg har eltet den i masking og ikke for hånd, eller om jeg har eltet for lenge/kort tid (ca 5 mintutter)?

JEG tror at du kunne hatt mere (og varmere) væske i. Mange har bare "pesslunka" vann (sorry, er nordlendig og fant ikke noe anstendig ord). Tørrgjær tåler ganske varmt vann.

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 23:35   #8
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Hurra! Nå skal jeg sette i gang husets kokk med å bake brød. Han har bakergener, så dette burde han klare.

Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
brødoppskrift

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no