Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lær meg å lage omelett

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-11, 08:41   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Lær meg å lage omelett

Spinnoff frå pannekaketråden:

Tidlegare lagde eg vetige omelettar, men no blir alt berre tull. Undersida blir greit steikt, øverst ikkje. Øverst blir steikt fast og fin, undersida blir brent. Me lærte ein gong at ein skal bruke lokk for å få den fin, men eg har ikkje lokk som passar til steikepanna.

Brukar eitt egg per person. Litt mjøl, litt melk, litt salt, litt smør/olje. Steiker paprika, løk, purre på medium varme først, heller over røra etterpå.

For sterk varme?
For mykje røre?
Nødvendig med lokk på steikepanna?
Feil i oppskrifta?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:46   #2
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Når eg lagar omelett MÅ eg ha lok, i alle fall om egga ikkje skal bli for tørre. Eg mangla også lok ei god stund, men la på det eg hadde - eit litt mindre eit som nesten passa, men datt litt ned i egget på eine sida. So be it. Eg har også brukt eit steikebrett - det gjekk da det også. Det beste alternativet er vel å kjøpe seg eit lok, eller ei ny steikepanne

Eg brukar to egg pro pers eg da. Ei skei melk per egg, litt salt. Har aldri brukt mjøl. Eg piskar det saman, eg heller det over smelta smør i panna. Varmen er på medium. Når omeletten begynner å stivne under, stikk eg litt med ein gaffel og løftar forsiktig, slik at flytande egg renn ned under omeletten. Men stort sett stivnar det heile under lok.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:49   #3
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Prøvd å steke omelett i ildfast form i stekeovnen? Det pleide jeg da jeg laget omelett i mitt tidligere liv...

  Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:54   #4
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.721
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Jeg bruker det lokket jeg finner og steker den ferdig på lav varme. Det gjør ikke noe om lokket ikke passer helt.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:58   #5
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Jeg fant ut at jeg som regel startet med for lav varme. Så jeg har forholdsvis høy varme først. Heller i røra, drar litt med en sleiv i panna i starten, skrur ned varmen og setter på lokk.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 09:08   #6
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

mel i omelett? Kanskje det er det som svir seg? Har aldri hørt om mel i omelett...

Bruker 2 egg per person, noen ss væske, krydder og så har jeg det i steikepanna. Middels temperatur. Drar og drar med steikespaden, inn mot midten. Holder på til den er ferdig. Legger fyllet på når det nærmer seg.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 09:09   #7
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Mel bruker jeg aldri nei.
Kun egg, salt, pepper og litt vann eller melk.
Så tilsetter jeg skinke, paprika, ost sånn etter hvert som regel.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 09:14   #8
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.721
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Mel bruker ikke jeg heller, nei. Jeg bruker det vi har i kjøleskapet av grønnsaker og eventuelt kjøtt og har egg+vann og litt ost over.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 09:21   #9
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Jeg bruker heller aldri mel. Jeg steker grønnsaker og evnt. potet først, og slår over egg (2 per person) etterpå. Jeg bruker ikke lokk, men det er viktig at temperaturen ikke er for høy. Jeg synes den stivner fint oppå om jeg skrur av plata og lar den stå litt før jeg tar den ut av panna.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 09:43   #10
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Jeg har lært det av jamie oliver. Finnes en video på youtube. Jeg bruker to egg som piskes lett, helles i stekepanna, mens jeg drar røra innover mot midten hele tida til den begynner å stivne så mye at det ikke legger seg på plass igjen. Krydrer litt og rasper over litt ost. Lar det steke litt til, bretter i to. Voilla! Omelett.

Her er Jamies video. Han sier man kan putte alt i den og han bruker tre egg og ingen, mel eller melk.


(Kilde: youtube.com)

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 10:53   #11
Vito
Weeeee
 
Vito sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.520
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Omelett er genialt!! Man kan ha hva som helst i omelett, gjerne rester og skvetter at ting man finner i kjøleskapet.
Jeg liker maaaasse krydder, gjerne litt chili eller kayennepepper. Fetaost, parmesan og oliven er geniale smakesetere også.
De grønnsakene som trenger lang steketid gir jeg en omgang i pannen før jeg har over egg. Husk å ha olje i pannen før du tar i eggene.
Visper sammen egg, krydder, finhakket hvitløk og heller over i pannen, dryss på kjøtt eller andre godsaker.
Steiker på middels varme uten lokk til den er stivnet. Blir aldri svidd.

__________________
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:07   #12
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Hvordan steker en omelett i ovnen? Synes det måtte vært greit når jeg skal lage til mange, og da er det ikke så stor risiko for at den skal bli svidd innbiller jeg meg?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:16   #13
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Hvordan steker en omelett i ovnen?

Jeg gjør dette når jeg skal ha stor omelett til mange . Du blander ingrediensene slik du ellers ville gjort, heller hele suppedeisen i en ildfast form (jeg pleier å bruke nonstick men den går sikkert bra uansett) og steker den midt i ovnen på 200-225 grader til den er stivnet. Husker ikke helt hvor lang tid det pleier å ta (det varierer litt med størrelsen); sjekk etter 15 min og la den stå lenger om nødvendig. Det skal veldig mye til for at den blir svidd på denne måten.

  Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 19:01   #14
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Jeg har stekepanne med avtagbart håndtak, og det er genialt når jeg lager omelett. Jeg setter alltid panna i ovnen etter en liten stund, da blåser den seg litt opp og blir luftig og fin. Jeg har i fyll etter "man tager hva man haver"-metoden. Kokte poteter, små kjøttboller, skinke, pølsebiter, salami, purre, løk, mais, tomat, sjampinjong, paprika, ost, ja til og med pasta går i panna. Enten før egg/vann/krydder, eller samtidig. Aldri mel, da blir det mer "pannekake", og bidrar nok til at det svir seg lettere.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 19:54   #15
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Funker vel med alum.folie som erstattning for lokk vil jeg tro.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:12   #16
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Testet Syrins metode i kveld. Megaomelett.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:32   #17
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg å lage omelett

Hey! Så bra! Omelett er godt, men ungane mine er ikkje frelst dessverre Dei et litt da, men er nok ingen favoritt.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no