Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-13, 00:00   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

Vi skal få målt radonnivået i huset denne vinteren - men det er jo en jungel av firmaer der ute og jeg leser at det er mye useriøst. Er det noen som har målt radon ved hjelp av sporfilm og har et firma å anbefale?

Er det noen som har prøvd digital måler? Hva er fordelen/ulempen med disse?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 00:19   #2
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.965
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

http://radonlab.com/sporfilm

Mener vi brukte disse.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 00:27   #3
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

Vi tenkte å kjøpe en digital måler via nettbutikken til Huseiernes Landsforbund. leste at det koster ca like mye å kjøpe en selv som å betale noen for å gjøre det (spesielt siden ikke alle gjør det på en godkjent måte uten at jeg helt husker hva det gikk i).

*********
Herlighet, jeg leste innlegget ditt før jeg svarte, men tror alt forsvant igjen innen jeg skulle svare så svaret mitt er litt på jordet. Vi har ikke prøvd den digitale måleren, men tenkte å gjøre det.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 01:53   #4
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.329
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

Vi kjøpte en digital måler i sommer, og den er kjekk å følge med på, siden vi bor i et radonutsatt område. Jeg kan spørre mannen hvor den ble kjøpt, men vet ikke om den vi har er bedre enn andre.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 07:51   #5
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

Flytter dere den digitale måleren rundt? Holder det med en?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 09:10   #6
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.329
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

Foreløpig har vi ikke flyttet den, har bare latt den ligge i 1. Etg.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 09:17   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

Vi har digital måler. Vi har flyttet den rundt (3. Mnd på hvert sted). Funker greit, men om den ga utslag i nærheten av grenseverdiene ville jeg nok kjøpt sporfilm i tillegg.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 09:18   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Vi tenkte å kjøpe en digital måler via nettbutikken til Huseiernes Landsforbund. leste at det koster ca like mye å kjøpe en selv som å betale noen for å gjøre det (spesielt siden ikke alle gjør det på en godkjent måte uten at jeg helt husker hva det gikk i).

*********
Herlighet, jeg leste innlegget ditt før jeg svarte, men tror alt forsvant igjen innen jeg skulle svare så svaret mitt er litt på jordet. Vi har ikke prøvd den digitale måleren, men tenkte å gjøre det.

Vi har denne.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 09:43   #9
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

Strålevernet anbefaler at man utfører langtidsmålinger i vinterhalvåret med sporfilmmetoden.

Ingen godkjenningsliste, men jeg ville sikkert starter i denne listen hvis vi skulle målt igjen:

http://nrpa.no/eway/default.aspx?pid...1:6321:1:::0:0

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 10:51   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Strålevernet anbefaler at man utfører langtidsmålinger i vinterhalvåret med sporfilmmetoden.

Ingen godkjenningsliste, men jeg ville sikkert starter i denne listen hvis vi skulle målt igjen:

http://nrpa.no/eway/default.aspx?pid...1:6321:1:::0:0

Jeg har forsøkt meg i den listen men den er veldig - veldig utdatert ser det ut som.

Kjenner jeg er litt skeptisk til digital måling siden statens strålevern er så tydelig på at de anbefaler sporfilm. Skepsisen er kanskje ubegrunnet - ser at noen påstår de digitale målerne er som å gå fra vanlig kamera med film og fotografier som måtte fremkalles til digitalkamera.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 11:16   #11
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.441
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

Vi har prøvd begge deler - både digital og sporfilm - resultatet var ikke det samme. Den digitale er grei for en indikasjon, men for å finne årsmiddelverdi bør det måles med sporfilm i to mnd. Den digitale måleren reagerer på feks mobiler - slik at den da viser en mye høyere verdi enn det som e reelt. Vi brukte ramon 2 eller noe slikt. Sporfilm bestilte vi fra et firma i oslo. Byggmesterkontoret?

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-13, 11:31   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal vi kjøpe radonmåler?

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Vi har prøvd begge deler - både digital og sporfilm - resultatet var ikke det samme. Den digitale er grei for en indikasjon, men for å finne årsmiddelverdi bør det måles med sporfilm i to mnd. Den digitale måleren reagerer på feks mobiler - slik at den da viser en mye høyere verdi enn det som e reelt. Vi brukte ramon 2 eller noe slikt. Sporfilm bestilte vi fra et firma i oslo. Byggmesterkontoret?

Det er det vi tenker også. Siden den digitale måleren hos oss viser en verdi som er en god del lavere enn tiltaksnivået (100 Bq) avventer vi og ser hvordan den oppfører seg denne vinteren.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no