Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-16, 16:47   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Av og til blir hele klesvasken sur. Lukter kvalmt og ekkelt. Det skjer bare når klærne til en bestemt person i husstanden er med, aldri ellers. Hva kan være grunnen? Nå stinker hele vaskerommet og jeg må kjøre vaska en gang til, høyere temp, også legger jeg eddik i skyllemiddelskuffen. Det pleier å hjelpe. Men hvorfor skjer dette?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 17:24   #2
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Eg aner ikkje, men følgjer tråden. Eg har eit par treningstopper som har den effekten på heime vaska. Og eg skjønner ikkje kva som skjer.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 15:15   #3
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Det skjer her også, og det virker som om det er noen spesielle klesplagg som gjør det - men ikke treningstøyet. Vet ikke om det kan være noen stoffer i fargen?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 15:17   #4
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Det skjer her også, og det virker som om det er noen spesielle klesplagg som gjør det - men ikke treningstøyet. Vet ikke om det kan være noen stoffer i fargen?

Aner ikke. Jeg blir helt gal av dette, det skjer minst et par ganger i måneden, og jeg har virkelig ingen anelse om hva som skjer. Og det skjedde aldri med den gamle vaskemaskinen.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 15:28   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Jeg har merket at kombinasjonen én spesiell person og én spesiell type (syntetiske) plagg ikke er ut til å fungere. Den sure lukten setter seg i plaggene og sprer seg til resten av vasken.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 16:24   #6
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Jeg har merket at dersom en vask med f.eks håndklær har ligget for lenge så lunkter dette av andre håndklæer neste gang, selv om kanskje bare en av de opprinelige er med i neste vask.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 16:29   #7
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Skyllemiddel i treningstøy ser ut til å føre at all seinare sur sveittelukt held seg vask etter vask. Eg brukar ikkje parfymert vaskemiddel til vanleg. Men til syntetisk treningstøy brukar eg Omo eller Ariel, parfymert. Og aldri skyllemiddel i treningstøy.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 17:26   #8
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Enkeltes fotballsokker gjør dette hos oss. Vedkommende vrenger av seg alt tøy etter trening og opp i skittentøysdunken. Og det stinker - jeg prøver å lære vedkommende til å holde sokker og leggskinn utenom, men det er en lang og bratt læringskurve. Det kommer vel av at klærne er fuktige etter trening. Bruker eget vaskemiddel til treningstøy. Her er det 2x4 treningsøkter i uken så det brukes litt tøy.

Samme med fotballsko, nå har h#n 1 hylle på vaskerommet til fotballsko og der ligger det te-poser som må i skoene etter hvert bruk. Det hjelper!

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 22:01   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

te poser i fotballsko etter bruk?

Gjør det at det IKKE stinker kattpiss i rommet der de står? Jeg mistenker jevnlig en katt for å ha kommet seg inn til jeg ser skoene...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 22:12   #10
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Jeg har begynt å vaske alle t-skjorter, gensere og sokker til vedkommende på 60 grader for å bli kvitt problemet, som her bare har pleid å oppstå med mørkt tøy. Det går kanskje litt hardt ut over tøyet, men jeg orker ikke den sure lukten. Vil h*n ha klærne vasket på annen måte så er det fritt frem for å vaske eget tøy på foretrukket måte.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 22:38   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

te poser i fotballsko etter bruk?

Gjør det at det IKKE stinker kattpiss i rommet der de står? Jeg mistenker jevnlig en katt for å ha kommet seg inn til jeg ser skoene...

Ja, teposene absorberer fukten og fjerner lukt. Det er høy omløpshastighet på teposer her i huset, ubrukte vel og merke, men "artige" te-smaker som ikke har falt i smak benyttes til det formålet.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 22:57   #12
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Ja, teposene absorberer fukten og fjerner lukt. Det er høy omløpshastighet på teposer her i huset, ubrukte vel og merke, men "artige" te-smaker som ikke har falt i smak benyttes til det formålet.

Har smaker som aldri bli drukket her også. Bør testes mao

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-16, 23:40   #13
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Det er bare å vaske på 60 grader eller mer. Jeg hadde en genser som fikk den ekle lukten, og jeg vasket den til slutt på 90 grader. Tenkte den uansett var ødelagt om den skulle stinke. Lukta forsvant og genseren overlevde. Tror det er bakterier som forårsaker sur lukt på klær.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 10:44   #14
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Jeg mistenker at noe syntetisk er synderen, men at det går ut over bomullsklærne, det er det som ender opp med å stinke. Varmere vann blir første steg.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 11:06   #15
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Tenker det er viktig å ha hygiene rundt vaska.

Dvs av og til kjøre en vask med klorin i (f.eks. med hvitt sengetøy/ håndklær hvis man vil utnytte kapasiteten) og også bruke høye temperaturer av og til (kjører av og til håndklær og undertøy på 90, utelukkende av maskinhensyn, selv om jeg til vanlig synes 60 er nok når alle i huset er friske).

Fant en veldig interessant post fra et kjemi-perspektiv, hvor det problematiseres ulike maskintyper, stillestående vann og hva som skjer ved for mye vaskemiddel:

https://www.quora.com/Laundry-Why-do...me-I-wash-them

Ellers registrerer jeg at det av og til oppstår "uforklarlige" luktproblemer. Nylig kjørte jeg vanlig kulørtvask, og en sweatshirt luktet rett og slett spy etter vask, selv om resten av vaska var fin. Hang den ut til lufting noen dager, og vasket den igjen, løste problemet. Men vet ennå ikke hvorfor det skjedde.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 11:39   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Hvordan gjør du det, praktisk, når du kjører en vask med klorin?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-16, 14:15   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan én persons klær "surne" klesvasken?

Har bare en god klunk med klorin i vaskekammeret, og kjører vanlig maskin. Pleier velge et kortprogram, tenker det holder.

Tror faktisk jeg plukket opp tipset her inne, lurer på om det kom fra en med rørlegger-far? Da var det en som lurte på svertesopp i maskinen, men klorin fikser vel både sopp og bakterier

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no