Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-17, 18:21   #1
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Mannen pendler for tiden, så arvingen (13) og jeg er alene mesteparten av uken. Jeg er i utgangspunktet glad i å lage mat, men med en kresen tenåring som stort sett kun vil ha pizza, taco, pasta og sånn er jeg gått litt tom for inspirasjon.

Hun liker biff (storfekjøtt), skinke, kylling og laks. Spiser absolutt ikke noen former for bønner eller linser. Er generelt sett ikke så glad i grønnsaker (men det kommer seg litt). Hun liker mat med smak - det kan godt være litt sterkt, men ikke veldig sterkt.

Jeg spiser det meste, bortsett fra fiskeboller, røkelaks og fisk med bein. Jeg er ikke veldig glad i norsk tradisjonsmat, men lager det av og til da tenåringen liker det.

Middagstips kom til meg

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 18:40   #2
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.431
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Tikka masala med ris og nanbrød
Taco med kyllingfilet
Kyllingsalat
Kyllingfilet, bacon og løk i ovnen med ris og salat
Fajitas
Kyllingfilet, bacon, grønnsaker osv å ferskt brød
Pasta carbonara
Betasuppe
Biff stroganof
Bakte poteter med fyll
Biffsnadder, båtpoteter, salat og saus
Pai med skinke og purre/løk/brokkoli osv
Stekt laks med agurksalat og poteter
Bakt laks med potetsalat og kryddersmør
Panert fisk i ovnen, pommes frites og erter
Fiskepudding stekt i skiver med poteter, stekt løk og grønnsaker...

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 18:58   #3
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Takk for tips Acino Noe av dette er allerede på repetoaret og noe annet kan nok falle i smak!

Mye av utfordringen tror jeg er at vi ofte ikke liker de samme tingene. Hennes favorittsuppe er f.eks. tomatsuppe, mens det er den suppa jeg liker minst (spiser og lager den av og til for det altså).

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 19:20   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Stekt kyllingfilet med bretagnesaus, pasta og brokkoli?
Findus fish&chips-frossenpakke med hjemmelaget potetmos er eldstemann sin favoritt.
Pastapanne fra Kolonial.no er skikkelig poppis her. Jeg dropper spinat og koker brokkoli sammen med pastaen og steker det litt i i pannaen og bruker spekeskinke/pepperonipølse om jeg ikke har bacon. Skikkelig godt.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 20:02   #5
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Her spiser vi gjerne fiskegrateng når mannen er borte, han liker nemlig ikke det.
Ellers er vi glade i wok, jeg spiser det med ris og soyasaus til, og sønnen med potetbåter og peppersaus. Vi lager wok med kylling, svin, laks eller biff. Løk, paprika, sukkererter, ananas og evnt cherrytomater.
Vi er også glade i supper, grønnsakssupper med tilsatt kylling eller pølse er lettvindt og godt.
Kan fylte pannekaker være noe for dere? Har ikke spist det selv, men vet om et par som lager grove pannekaker og fyller med kjøtt og grønnsaker før de gratineres i ovnen.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 20:32   #6
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Har de prøvd denne frå mat på bordet? Eg sa ikkje til ungane kva som var i. Berre at det var pasta og kylling. Dei syntes det var kjempegodt. Etterpå fekk dei veta at det var soltørka tomater oppi der. Dei likar det normalt ikkje, men i denne retten så merka dei ikkje kva det var.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 20:54   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Har dere vurdert matkasse for 2 personer? Jeg synes det er greit å hente litt inspirasjon og slippe og tenke.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 20:57   #8
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Har de prøvd denne frå mat på bordet? Eg sa ikkje til ungane kva som var i. Berre at det var pasta og kylling. Dei syntes det var kjempegodt. Etterpå fekk dei veta at det var soltørka tomater oppi der. Dei likar det normalt ikkje, men i denne retten så merka dei ikkje kva det var.

Det har vi faktisk ikke. Den kan prøves Soltørkede tomater har jeg hatt i fylt kylling og det har gått bra

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 20:58   #9
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Jeg kan anbefale vårruller. Vår mellomste er kongen av kresen og spiser aldri grønnsaker, men han gafler i seg mine hjemmelagede våruller uten å ane at han da får i seg både gulrøtter, kål, squash, vårløk, chili, hvitløk, kylling og annet godt. Stor suksess her.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 20:58   #10
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Har dere vurdert matkasse for 2 personer? Jeg synes det er greit å hente litt inspirasjon og slippe og tenke.

Vi har i perioder Godt Levert, men Arvingen er ikke videre begeistret

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 21:02   #11
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Wok har vi ganske ofte i ulike varianter - litt for ofte tror jeg for det begynner hun å gå lei av.

Fiskegrateng og fish&chips er typiske ting de spiser når jeg er borte - med andre ord er jeg ikke så begeistret for det. Jeg er veldig glad i potetmos, men det liker ikke arvingen, hun er derimot begeistret for pommes frites - noe jeg ikke er så glad i...Båtpoteter og bakte poteter er gode tips - det liker vi begge.

Fylte pannekaker liker jeg, men sist jeg prøvd falt det ikke i smak hos de andre i huset.

Ulike pastaretter er alltid populært

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 21:03   #12
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg kan anbefale vårruller. Vår mellomste er kongen av kresen og spiser aldri grønnsaker, men han gafler i seg mine hjemmelagede våruller uten å ane at han da får i seg både gulrøtter, kål, squash, vårløk, chili, hvitløk, kylling og annet godt. Stor suksess her.

Vårruller er godt ja Det er det lenge siden jeg har lagd - godt tips.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 22:10   #13
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Vårruller er godt ja Det er det lenge siden jeg har lagd - godt tips.

Og så er det genialt å lage masse og fryse ned. De kan stekes/friteres fra frossen tilstand og er supre som lynrask middag.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-17, 22:17   #14
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Og så er det genialt å lage masse og fryse ned. De kan stekes/friteres fra frossen tilstand og er supre som lynrask middag.

Jepp, jeg vet Hadde en stor batch i frysen, men er tom nå.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 18:50   #15
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

I dag hadde vi greske kjøttboller, spagetti og den kalde hot bearnaisesausen de har på Coop. Jeg og de to eldste gaflet i oss. Ikke særlig sunt da, men godt og enkelt.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 20:03   #16
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Det hørtes godt ut Smash Hadde nok falt i smak her også.

Prøver å ha ihvertfall noen sunne middager i uken også - blir da ofte til at det bare er jeg som spiser grønnsakene..

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:00   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Kan ikke arvingen planlegge og lage maten - problemet løst.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 22:13   #18
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Kan ikke arvingen planlegge og lage maten - problemet løst.

Nja - da blir det ihvertfall ingen grønnsaker eller mat jeg liker...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-17, 23:02   #19
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Jeg har god erfaring med å lage tomatsaus med massevis av grønnsaker i, da er det jo ikke så farlig at man i tillegg bare har kjøttboller/kjøtt og pasta/ris.
Har til og med hatt salatrester i, og selv de mest kresne av mini sine venner gaflet i seg pizza med den sausen med stor appetitt

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-17, 21:31   #20
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagstips til kresen tenåring og matlei mamma

Endte opp med å lage denne i dag:
http://www.godt.no/#!/oppskrift/7066...omat-og-floete

Falt i smak hos oss begge. Hadde pasta og blomkål til.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no