Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kortreist ferieinspo!

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-18, 13:46   #41
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Veldig fin tråd!

Ikke akkurat kortreist for meg, men anbefaler sterkt å reise nordover! Vi har flere ganger kombinert fly, båt og leiebil for å slippe å kjøre hele landet på langs (Jeg har dårlig rygg og orker ikke sitte så lenge av gangen). Det funker fint å ta kortere sterkninger av gangen og eventuelt gjøre dem nøyere.

Lofoten er selvsagt fantastisk, men der er det jo mange som har vært.

Ser Bugøynes, det lille firkeværet i Sør-Varanger allerede er nevnt. Det stedet kan jeg sette +1 ved. Det er fascinrende, både fordi det var ett av få steder som ikke ble nedbrent av tyskerne da de trakk seg tilbake etter krigen og dermed har mye gammel trehusbebyggelse, og fordi mange av de som bor der er finsktalende. Vi dro dit med bil fra Kirkenes og var bare på dagsbesøk, men det er overnattingsmuligheter der også.

Senja har minst like fin natur som Lofoten, men har færre turister. Om du tar deg en tur dit, vil jeg varmt anbefale Kråkeslottet i Bøvær. Det er et sjarmerende bygg som har kafé + at det er mye kulturelt som skjer der. De har blant annet egen festival i begynnelsen av juni hvert år.

Bilde 1: Kråkeslottet
Bilde 2: Bugøynes

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Kra?keslottet.jpg (277,6 KB, 5 visninger)
Filtype: jpg Bugøynes.jpg (297,9 KB, 11 visninger)
__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-18, 14:10   #42
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Da må jeg slå et slag for Helgeland og Salten.
I hovedsak for naturen og folkene.

Kjerringøy. Naturen og handelsstedet.


Saltstraumen.


Tonnes og resten av Lurøy kommune.


Topptur på en eller flere av de Syv Søstre for de spreke.



Lovund med nytt hotell, topptur, lundefugl og kortreist sjømat.


Rødøyløven (og overnatting på Klokkergården).


Verdensarven Vega.


Dønna og Herøy.

__________________
2001, 2005, 2020

Sist redigert av Pasta : 02-01-18 kl 14:20.
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-18, 14:22   #43
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.822
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Noen må jo anbefale nord Norge også. Vesterålen er fint, jeg er best på Andøya, men resten av Vesterålen er også fint. På Andøya finner du hvalsafari, både rib og vanlig båt, du finner Aurora spaceship, der kan du dra ut i rommet. Det er besøksgård der du får se bl.a lama og får kjøpt oster. Det finnes såpefabrikk, sjekk ut alveland.no (tror jeg). Det finnes mange turmuligheter og flotte sandstrender.

Jeg har vært på Andøya to ganger på kurs Andøya Space Center, og jeg er så utrolig fascinert av stedet! Første gangen var sommeren 2016, og da fikk jeg dratt på hvalsafari og fuglesafari, og jeg opplevde midnattsol for første gang. Det var ikke tid til å gjøre andre ting pga kurset jeg var på. Men jeg ble forelsket med en gang. I mars 2017 var jeg der på en ukes studesamling. Da fikk jeg ikke sett noe annet enn Space senteret men jeg så helt fantastisk nordlys. Jeg må tilbake som ren turist og få sett litt mer av stedet.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-18, 14:57   #44
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Østerdalen mangler her ser jeg.

Hva med Livestockfestivalen på Alvdal.

Romenstad drives av utrolig trivelige folk

http://www.romenstad.no/

www.savalen.no er rolig og fint med mye forskjellige aktiviteter. Julenissen bor der!!

Aukrustsenteret egner seg fint til å stoppe og rusle rundt noen timer.
En østerdalentur kan avsluttes på Røros. Som har enormt mye å by på.
Legger man turen dit når Elden spillesfårman en helt unik kulturopplevelse!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-18, 15:01   #45
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Sssshhh, Floksa. Vil ikke ha turister til Alvdal.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-18, 23:23   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Er det noen av stedene over grensene til våre naboland som er verdt besøke? Jeg er liksom bare kjent på veien ned til Göteborg. Og i Karlstad; der har de et fantastisk kunstmuseum!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-18, 23:30   #47
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Kortreist ferieinspo. Bestill tidlig, hører at hotellene er fullbooket til mars:
http://www.dplay.no/jakten-pa-nordly...n-1-episode-1/

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 00:37   #48
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Er det noen av stedene over grensene til våre naboland som er verdt besøke? Jeg er liksom bare kjent på veien ned til Göteborg. Og i Karlstad; der har de et fantastisk kunstmuseum!

Jämtland og Härjedalen har absolutt bra steder. Det er spredt befolket, men det er sannelig bra greier der likevel.
Fævikens restaurant om man liker restauranter med stjerner og fjørti små retter som koster en formue.
Sørsamisk reindrift, naturopplevelser, mye god mat fra lokale produsenter.

Turistifiserte Åre har alskens sportslige aktivitetstilbud.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 00:40   #49
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Gjør det! Og send gjerne en PM hvis du har lyst til å drikke kaffe med en FP'er. Jeg er der nede mye av sommeren.

Veldig gjerne!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 00:42   #50
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Mine to har sett lite av Norge, mye vakre bilder her!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 00:44   #51
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Slår et slag for Øst Finnmark. Må nesten ha bil, men det kan leies om dere ikke kjører hit. Bugøynes, lite kystsammfunn som overlevde 2. verdenskrig, vakker strand og vill natur. Vardø med pomormuseet, gamle havna og trivelige folk. Flott å sykle rundt på øya, besøke heksemonumentet som gir sterke inntrykk, Drakkar og gamle kanonstillinger. Hamingberg, spektakulær kjøretur fra Vardø. Hamningberg er også en plass som ble spart for nedbrenning. Kiberg, partisanmuseet, sterkt å lese historiene. Alle plasser passer for villcamping. I Vardø kan man dusje og vaske klær på turistkontoret på havna.

Åh, jeg har lyst på roadtrip til Finnmark. Kanskje jeg får det til i år? Har tenkt på det lenge nå. Har lyst å se Hamningberg igjen, og heksemonumentet i Vardø som jeg enda ikke har sett.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 16:37   #52
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Mine to har sett lite av Norge, mye vakre bilder her!

Det samme gjelder mine. Ingen av dem har vært nord for Bergen. Men for oss er det et problem at mye av Norgesferiene fordrer, eller hvertfall er bedre egnet for, et aktivitetsnivå jeg ikke kan holde. Dermed blir det jo at vi prioriterer andre typer ferie.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-18, 16:38   #53
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Vi må få til en tur vestover til sommeren også. Hiawata er jo 1/4 sunnmøring, også har han aldri vært der.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 11:31   #54
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Aftenposten har en fin sak om ting å gjøre i Norge i dag, mye jeg fikk lyst til! https://www.aftenposten.no/reise/Nor...ge-10707b.html

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 11:37   #55
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Teller København? Man kan reise dit med danskebåten. Jeg elsker Køben, og særlig Tivoli.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-18, 11:42   #56
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortreist ferieinspo!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Teller København? Man kan reise dit med danskebåten. Jeg elsker Køben, og særlig Tivoli.

Ja, kanskje litt på grensen? Nå er vel cruisebåter noen miljøverstinger av dimensjoner, er de ikke og rent tidsmessig så er jo København et godt stykke unna.

For de aller fleste i Norge vil det være lettere å nå København med fly enn med tog eller bil. Men fin by, absolutt!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no