Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hjelp trenges

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-09, 01:42   #1
dagmar
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 17
dagmar har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hjelp trenges

For mange år siden. En gang på 80 tallet antageligvis. Ble det vist en kortfilm på tv, denne handlet om en ung gutt som fikk tuberkulose. Sverre Anker Ousdal spilte i filmen. Det samme gjorde Hege Schøyen tror jeg.

Denne filmen var basert på en historie av Oskar Braaten tror jeg. Noen som kan fortelle meg hva filmen het og hva historien heter?

dagmar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 09:19   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp trenges

Her ser det i alle fall ut til at det på 80-tallet ble laget to filmer basert på Oskar Braatens tekster - "Overgivelse" og "Alma". Kan det være en av dem? Jeg fant ikke noen informasjon om historien eller skuespillerne i farten, men du kan jo prøve å google det videre.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 09:52   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp trenges

Og her er filmografi for Sverre Anker Ousdal. Jeg kan ikke garantere at den er komplett, men det går an å se på det han gjorde på sent 70- og 80-tallet, i hvert fall.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 10:17   #4
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp trenges

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Her ser det i alle fall ut til at det på 80-tallet ble laget to filmer basert på Oskar Braatens tekster - "Overgivelse" og "Alma". Kan det være en av dem? Jeg fant ikke noen informasjon om historien eller skuespillerne i farten, men du kan jo prøve å google det videre.

Ene stikkordet på imdb.com for «Overgivelse» er i hvert fall «Tuberculosis». Dårlig med detaljer ellers, ja.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-09, 16:14   #5
dagmar
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 17
dagmar har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp trenges

Kanskje et kan stemme med det jeg husker ja. Takk for infoen.

dagmar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 19:10   #6
Esfran
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2018
Innlegg: 2
Esfran har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp trenges

Filmen om barna med tuberkulose er en filmatisering av novellen Overgivelse av Oskar Braaten. Filmen kom i 1988, og Sverre Anker Ousdal er med. Jeg har ikke funnet Hege Schøyen i rollelista, men Minken Fosheim har rollen som en av sykepleierne. Sanatoriet som handlingen er lagt til lå på Bleikøya, og var under Ullevål sykehus. Dette var et sanatorium for tuberkuløse barn med åpne sår. Oskar Braaten har selv vært pasient der i barndommen. Handlingen i novellen og filmen er lagt til 1920-årene, før man fikk antibiotika og vaksine mot tuberkulose. Det var med andre ord fint lite man hadde å stille opp med mot tuberkulosen. Fra 1890 da man fikk pålitelig statistikk og til 1960 tok tuberkulosen livet av 250 000 nordmenn.

Esfran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 19:46   #7
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp trenges

Esfran, brukeren som stilte spørsmålet har ikke vært inne på forumet her på 9 år.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 19:53   #8
Esfran
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2018
Innlegg: 2
Esfran har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp trenges

Det stod 2018 på Google-treffet, så jeg trodde det var det som gjaldt.

Esfran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-18, 19:56   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp trenges

Fint å få svar da! Velkommen, Esfran.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no