Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-12, 19:13   #1
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Altså, jeg satt å tenkte litt etter å ha svart på "koke-egg"-tråden, og kom på at jeg nok spiser mine egg på en litt annerledes måte enn i alle fall majoriteten av den norske befolkning.

Da tenker jeg først og fremst på kokte egg, som i mine øyne alltid skal være hardkokte, eller i beste fall svakt smilende. Jeg spiser dem nemlig på brød, rundstykke el.l. med smør og brunost under (helst Gudbrandsdalsost) og salt på toppen.

Er det noen andre som går litt utradisjonelle veier med sitt frokostegg (eller andre egg for den saks skyld), og velger annet tilbehør enn kaviar og/eller majones og/eller salt?

Hva man skal lure på altså...

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 19:14   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Brunost og egg?!

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 19:23   #3
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Jeg har det gjerne sammen med røkt laks/ørret. Og plommen skal være litt smilende syns jeg.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 19:37   #4
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Egg med røykelaks.
Egg med kaviar.
Egg med majones.
Egg med smør og salt.
Egg med salt pålegg, salami, fårepølse, spekeskinke, etc.
Egg med majones og reker.

Alt dette uten brød.

Jeg har aldri hørt noen spise egg og brunost, ja bortsett fra deg da.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 19:48   #5
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Det skal være sjikkelig vått inni, men ikke helt rått. Varmt, gjerne litt snørrete.

Og på brødskive med litt kaviar, og en sjelden luxusgang også litt majones.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 19:57   #6
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Rennende plomme på meg. Beste viset er to egg. Det første helt alene med litt salt. Det andre sammen med grov brødskive med kaviar eller sild.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 19:57   #7
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Brunost og egg?!

Det som regel den reaksjonen jeg får ja. Hahaha... Men alle som har turt å prøve (på min oppfordring selvsagt) har overrasket måttet innrømme at det smakte faktisk ikke så ille som man skulle tro. Det forutsetter jo selvsagt at man liker både egg og brunost da.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 19:57   #8
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Plommen må være myk, men hviten må ikke være snørrete.
Jeg er nok ganske tradisjonell med tilbehøret skjønner jeg når egg og brunost blir nevnt i samme slengen.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:04   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Jeg orker ikke slimete egg altså, men plommen kan godt være litt våt. Og jeg kutter dem alltid opp med eggedeler og har på skiven. Jeg har aldri noe annet enn egg, margarin og litt salt på samme skive.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:06   #10
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.082
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Jeg liker best smilende plomme. Hvis jeg har det på brød så klæsjer jeg det bare på - gjerne sammen med tomat, salt og pepper. (Skal jeg servere det til noen så hardkoker jeg eggene og bruker eggedeler). Men aller best koser jeg meg når jeg har et egg som er et sted mellom bløtt og hardt (men hviten må være fullstendig stiv), dunker lett på toppen av egget og plukker av skall. Så har jeg en klæsj smør/margarin som jeg har ved siden av. Litt smør på t-skjea, litt egg, inn i gapet. Gjenta til tomt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:06   #11
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Jeg har kaviar, egg, majones og purreløk.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:08   #12
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.877
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Etter å ha spist lunsj sammen med 10-12 ekstremt eggeelskende mannfolk noen måneder, har jeg innsett at det finnes utrolig mange rare måter å spise kokt egg på. En av mine kollegaer kakker toppen av egget, tar ut plommen og fyller resten av egget med smør (eller margarin). Plommen spiser han ikke, men hvitegget med smør er visst fryktelig godt.

En annen spiser hvitost med egg på toppen og en tredje spiser leverpostei med egg på.

Jeg spiser så godt som aldri egg og de få gangene jeg gjør det, skiver jeg opp et hardkokt egg og spiser det på brødskiva. Jeg har gjerne tomatskiver på toppen og litt salt oppå der igjen.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:13   #13
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Egget bør være midt i mellom hardkokt og bløtt.
Spiser det helst sammen med:
- kaviar
- tomat
- avocado
- laks
- salt og pepper

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:15   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Det bør være smilende, altså med helt stiv hvite og flytende plomme. Det spises av eggeglass med litt maldonsalt på.

  Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:17   #15
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Det skal ikke være antydning til mørkegult i plommen. Jeg skal ha egget mitt veldig hardt kokt. Eller hvis det er stekt, så skal det være drept og skvist og snudd og helt gjennomstekt.

Jeg spiser gjerne hardkokt egg i skiver på en blanding av varmrøkt makrell og creme fraiche, eventuelt med litt løk/hvitløk i.

Ellers bruker jeg mye hardkokte egg i salater, f.eks med beiken eller spekepølse, ostebiter, salat, agurk osv.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:18   #16
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Egget mitt skal vaere helt hardkokt. Spises uten bröd sammen med salt smör. Altsaa litt egg og en liten smörklump paa hver t-skje. Jeg trodde jeg var den eneste i hele verden som spiste egget saann, helt til jeg en gang var paa hyttetur med 7 andre og fant ut av halvparten av dem var like rare som meg.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:24   #17
tjolahopp
Erfaren
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 1.007
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Egg og brunost!

Jeg liker egg servert på alskens vis, så lenge tilbehøret ikke er søtt. Tror jeg. Jeg har jo ikke forsøkt, men det høres ekkelt ut. Kanskje er det like godt som peanøttsmør med appelsinmarmelade?

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:36   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Skal jeg spise et kokt egg må det være hardkokt. Ikke vått inni. Og aller helst kaldt, delt i skiver, og lagt på brødskive hvor jeg helst har overtall av skiver med lite eller ingen eggeplomme...

Som man kan tippe, jeg liker ikke egentlig kokte egg spesielt godt.

Jeg spiser derfor aller helst mine frokostegg, eller kveldsmategg eller lunsjegg stekt. Pisket, og stekt på begge sider. Evt iblandet skinke eller bacon, og da kaller mine kolleger det fort for en omelett i stedet, mens jeg bare kaller det "en enklere måte å ta med seg egg og bacon til lunsj" egentlig.

Men i praksis spiser jeg for tiden min egg i skjul. Sånn siden vår sønn har eggeallergi.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:52   #19
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Jeg liker plommen smilende, men ikke noe av hviten må være "løs". Jeg skraper av "snerken" på speilegg også - den hinna oppå eggeplommen :grøss:

  Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 20:58   #20
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan spiser dere eggene deres?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg liker plommen smilende, men ikke noe av hviten må være "løs". Jeg skraper av "snerken" på speilegg også - den hinna oppå eggeplommen :grøss:

Ja, den er ekkel. Derfor er det veldig vanskelig å steke egg til meg, for jeg steker det på begge sider, men det er viktig at plommen holder seg flytende inni og ikke knuses.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no