Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Noen som kan gi meg en oppskrift på en enkel, god og uvanlig kake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-07, 21:34   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan gi meg en oppskrift på en enkel, god og uvanlig kake

Opprinnelig lagt inn av lille my, her.

Har du oppskrift ?

Den var god! Gå inn på www.detsoteliv. Det går dessverre ikke å linke til oppskriften, men søk på smil så finner du nedenstående.


Brownies med Smil
Jada - jeg måtte bare prøve. Og resultatet ble utrolig vellykket! Med smeltet Smil-sjokolade i både kake og glasur, får disse "Browniesene" en varm og gylden farge, myk konsistens og en deilig karamellaktig smak. Rett og slett DIGG! Oppskriften er til stor langpanne.

Ingredienser:

200 g smør
6 stk Smil (à 78 g)
7 egg
5,5 dl sukker
5 dl hvetemel

Glasur:
4 stk Smil (à 78 g)
1 dl kremfløte

Fremgangsmåte:

Smelt smør i en kjele. Ha i Smil-sjokoladen og rør om på svak varme til blandingen er jevn og helt smeltet. Avkjøl. Rør sammen egg og sukker med stålvisp (ikke visp eggedosis!). Bland i sjokoladesmøret og deretter hvetemel. Rør raskt sammen til en jevn og klumpfri deig.

Hell deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30x40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 180°C i 25 min. Avkjøl kaken helt i formen. Hvelv kaken ut av formen og fjern bakepapiret.

Kok opp kremfløten i en liten kjele. Ta kjelen av platen. Ha i Smil-sjokoladen og la sjokoladen smelte i den varme fløten. Rør blandingen jevn og la den avkjøle til den er lunken, men ikke helt kald. Smør glasuren over kaken. La kaken stå til glasuren har stivnet. Del kaken så opp i passe store stykker.

Tips:

"Brownies med Smil" holder seg myke lenge i kjøleskapet hvis du pakker dem inn i plast.

Du kan også fryse ned kaken. La da kaken stå i kjøleskapet til glasuren har stivnet helt før du har kakestykkene i fryseposer. Da unngår du glasursøl

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:31   #22
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan gi meg en oppskrift på en enkel, god og uvanlig kake

Nå har jeg bakt og den ser kjempe flott ut - pavlovaen. Det ble med jordbær da de hadde søte friske jordbær til 14 kr kurven på ICA. Takk for tips!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 12:04   #23
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som kan gi meg en oppskrift på en enkel, god og uvanlig kake

Pelen: Så bra! Jeg skal lage denne til min "glutenfrie tante" i neste uke.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 16:22   #24
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan gi meg en oppskrift på en enkel, god og uvanlig kake

Pavlovaen var den kaken som først ble spist opp av alle 40 kaker

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 17:29   #25
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som kan gi meg en oppskrift på en enkel, god og uvanlig kake

Det var den sjokoladepavlovaen du lagde ja? Og den var god? Jeg tenkte jeg skulle lage den til i morgen, den ser utrolig fristende ut på bildet i hvertfall.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 17:34   #26
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.314
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kan gi meg en oppskrift på en enkel, god og uvanlig kake

Laget denne og fikk så mye skryt i barnehagen i dag!


Gulrotkake i langpanne

Her har du oppskriften på en enkel, stor og DEILIG gulrotkake dekket med masse, nydelig ostekrem!

Ingredienser:

6 dl sukker
4,5 dl matolje
6 egg
7,5 dl hvetemel
3 ts natron
3 ts bakepulver
3 ts kanel
750 g skrelt gulrot

Glasur:
250 g smør
400 g kremost (f.eks. 2 pk Philadelfia)
500 g melis
3 ts vaniljesukker

Fremgangsmåte:

Visp sammen sukker og olje i en stor bakebolle. Pisk inn eggene (for hånd eller bruk elektrisk misker) til blandingen blir tykk og lys. Sikt sammen hvetemel, natron, bakepulver og kanel. Bland i til en jevn deig. Riv gulrøttene fint og rør inn i deigen til slutt.

Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30X40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i ca 40 min. Avkjøl kaken i formen. Hvelv kaken ut av formen og fjern bakepapiret.

Rør sammen smør og litt melis til smørkrem. Tilsett kremost, vaniljesukker og resten av melisen og pisk ostekremen jevn. Bre ostekremen i et tykt lag over kaken. Lag gjerne riflete mønster i ostekremen med en gaffel. Del kaken i passe store firkanter.

Tips:

750 g skrelt og renset gulrot tilsvarer ca 1 kg med urensede gulrøtter.

Er du ikke fullt så glad i ostekrem, kan du halvere oppskriften på glasuren.

Kaken er kjempefin å fryse, også med ostekrem. Ostekremen gjør kaken litt klissete med det samme. Jeg pleier å dele kaken forsiktig i biter og så sette kakestykkene i kjøleskapet til ostekremen har stivnet noe. Så har jeg stykkene forsiktig i en fryseboks (ikke oppå hverandre) eller i fryseposer. Når kaken er frossen kan du stable kakestykkene oppå hverandre som du ønsker.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 18:00   #27
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som kan gi meg en oppskrift på en enkel, god og uvanlig kake

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Pavlovaen var den kaken som først ble spist opp av alle 40 kaker

Oi! Så utrolig kjekt! Det er vel kanskje en av de kakene som så mest spennende ut også, og sånt hjelper jo på!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 22:07   #28
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som kan gi meg en oppskrift på en enkel, god og uvanlig kake

Pavlovaen ble bakt i dag, og den ble knall-god! Min cøliaki-tante ble helt rørt over at jeg hadde laget en kake som hun kunne spise. Jeg laget den med Menkomel Whippingcreme.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 23:14   #29
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.840
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som kan gi meg en oppskrift på en enkel, god og uvanlig kake

Denne tråden er helt skummel. Ble inspirert av å lese her før 17. mai og teaterskoleavslutning. Måtte jo prøvebake masse. Ikke bra for en som egentlig skal slanke seg littegranne.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 23:35   #30
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen som kan gi meg en oppskrift på en enkel, god og uvanlig kake

Da jeg lagde sjokoladepavlovaen hadde jeg banan i småbiter + sjokoladerasp, i tillegg til bringebær. Det ble veldig godt!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
brownies med smil, gulrotkake, jorbærkake, new york cheesecake, pavlova, sjokolade-pavlova


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no