Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lær meg om bobler!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-21, 11:02   #61
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Jeg er glad i bobler og drikker som oftest cremant fordi jeg er for gniten til å kjøpe champagne og synes at cremant er godt.

Jeg går som oftest for denne: https://www.vinmonopolet.no/Land/Fra...Brut/p/1049101

Ellers så synes jeg at den roseen som Toffskij lenket til er veldig god. Og de fleste jeg har servert den til har også likt den

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 17:20   #62
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Meinklangs Prosa er vidunderlig. Misliker metallkorken de begynte med for noen år siden, da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 17:42   #63
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.177
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Normalt sett drikker vi vin på restaurant. DET er skikkelig dyrt, så vi har våget oss på noen litt dyrere viner i det siste; kjøpt på polet.

Og de britiske boblene var ålreite, men ikke helt min favoritt.

Min datter selger fin vin på restaurant og synes polet er skikkelig billig.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 18:49   #64
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.899
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men hun er ikke like kritisk som meg når det kommer til sukkerinnhold, så det hender at jeg tenker at vi skal prøve noe og så ser jeg på polet hvor mye sukker det er, og så dropper vi det.

Det er ikke sukkeret i seg selv jeg er skeptisk til, men hva det ofte gjør med smaken på drikken.

Det har jeg aldri tenkt over, men skal begynne å følge med. Er jo ikke alt som faller like godt i smak...

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 19:23   #65
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.406
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg leser artikkelen hennes i a-magasinet hver fredag og tester ut flere av vinene hun anbefaler. Det er grunnen til at vi forsøkte oss på Hattingley i helgen.

Pleier også å lese det.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 19:25   #66
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Jeg drikker bobler av alle slag helt ukritisk (det betyr jo FEST! Og KOS! Og FEIRING! Og HYGGE! uansett), men får med meg et og annet gjennom den podcasten til Tennfjord og Gjertsen - siden hun var nevnt her. 15 minutter med info om vin og vinforslagene listet opp i infoen, så det er en lett kilde til kunnskap.

Pøblis var den som først lærte meg om blanc-de-blancs, så det har jeg hatt som en slags rettesnor i den ekte champagneverdenen. Hun (og mannen) har vært mine muser når det gjelder bobler.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 19:26   #67
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg drikker bobler av alle slag helt ukritisk (det betyr jo FEST! Og KOS! Og FEIRING! Og HYGGE! uansett), men får med meg et og annet gjennom den podcasten til Tennfjord og Gjertsen - siden hun var nevnt her. 15 minutter med info om vin og vinforslagene listet opp i infoen, så det er en lett kilde til kunnskap.

Pøblis var den som først lærte meg om blanc-de-blancs, så det har jeg hatt som en slags rettesnor i den ekte champagneverdenen. Hun (og mannen) har vært mine muser når det gjelder bobler.

Akkurat, det var jo ikke Tennfjord, men Bø.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 19:46   #68
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.177
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Pøblis var den som først lærte meg om blanc-de-blancs, så det har jeg hatt som en slags rettesnor i den ekte champagneverdenen. Hun (og mannen) har vært mine muser når det gjelder bobler.

De har flere på lista med elever, Pøblis og Pøbelmannen.

Ellers enig med deg, alt går i grisen.

Jeg drakk forøvrig den britiske rosa linka til lengre oppi her, jeg synes den var skikkelig festlig.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-21, 09:51   #69
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

OK, folkens, fasiten? Mannen dro på polet for å handle, jeg sendte med tre cremant-anbefalinger herfra, og han kjøpte alle tre.

https://www.vinmonopolet.no/Land/Fra...Brut/p/1049101

https://www.vinmonopolet.no/Producen...2019/p/9099801

https://www.vinmonopolet.no/Land/Fra...oie/p/11713301

Det var de to første som ble drukket i går (altså, vi var flere som delte, den første gikk til frokost, den andre på ettermiddagen sammen med kaker + +).

Den første likte vi alle overraskende godt, både mannen, svigerforeldrene mine og jeg. Den kan jeg faktisk finne på å kjøpe igjen, ikke bare fordi det er en anledning hvor det liksom forventes bobler og denne var akseptabel, men for å kose meg med den for min egen del, helt på ekte. Så tørr som jeg vil ha den, og lekker farge.

Den andre var også ok på smak (selv om jeg synes den første var hakket bedre), og fargen var fin, men den hadde alt for mye kullsyre etter min smak. Det var nesten litt problematisk å drikke den, og jeg slet med å tømme det ene glasset jeg tok. Den blir nok ikke kjøpt igjen.

Spent på hvordan den tredje er.

Det viste seg forresten at vi faktisk hadde ei flaske med Cava i ekstrakjøleskapet i kjelleren, som jeg tror er igjen fra 17.mai i fjor, som vi hadde glemt av. Får kanskje teste ut den også da, en gang i løpet av sommeren. Aner ingenting om den, jeg har ikke studert den og det var ikke jeg som kjøpte den.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-21, 10:12   #70
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

jeg har bare drukket den nr 2 fra cavaskål, kan det ha noe å si kanskje?

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-21, 10:14   #71
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

jeg har bare drukket den nr 2 fra cavaskål, kan det ha noe å si kanskje?

Ja, det er fullt mulig. Jeg har ikke slike glass, og ville ikke gå til innkjøp av noe nytt bare av den grunn, så det ble drukket fra vanlige vinglass. Muligens ikke helt egnet nei, ser for meg at vide, grunne glass er bedre. Men den første funket brillefint i vinglassa vi hadde.

Hørte forresten ikke de andre klage, svigermor sa hun likte den også, og trodde det var samme som den første vi drakk. Men det er mulig hun bare var høflig. Også stod glasset hennes ganske lenge urørt før hun smakte på den, så mulig den hadde mistet noe av piffen.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-21, 10:16   #72
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, det er fullt mulig. Jeg har ikke slike glass, og ville ikke gå til innkjøp av noe nytt bare av den grunn, så det ble drukket fra vanlige vinglass. Muligens ikke helt egnet nei, ser for meg at vide, grunne glass er bedre. Men den første funket brillefint i vinglassa vi hadde.

Tror ikke jeg har smakt den første, får teste den til helga kanskje.

Men så bra du fant noe som du likte

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-21, 17:08   #73
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Gøy med tilbakemelding. Og bra den første falt i smak.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 08:32   #74
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Jeg hørte akkurat en historie om noen russ som drakk bobler for første gang ifm. 17. mai. Det var kanskje ikke så godt som de hadde forventet, og noen hadde blandet med Cola og syntes det ble godt. Jeje. Alt skal læres.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 08:49   #75
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om bobler!

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg hørte akkurat en historie om noen russ som drakk bobler for første gang ifm. 17. mai. Det var kanskje ikke så godt som de hadde forventet, og noen hadde blandet med Cola og syntes det ble godt. Jeje. Alt skal læres.

Jeg bodde i utlandet som 17-åring (på utveksling). Der i landet var det helt vanlig at man drakk alkohol fra man bikket over i tenårene, men det måtte jo blandes ut. Så vi drakk rødvin med cola og hvitvin med sprite - til middag hver dag.

Vinen var forøvrig egenprodusert siden familien hadde et lite landsted med noen vinranker. Jeg tror ikke at brusen forringet kvaliteten på vinen nevneverdig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no