Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkespørsmål - magic cast-on

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-11, 15:22   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Strikkespørsmål - magic cast-on

Et spørsmål til dere drevne strikkere:

Jeg holder på med denne veska: http://garnstudio.com/lang/no/visopp..._id=48&lang=no

Hvis den blir fin tror jeg jeg kan tenke meg å lage flere - men den strikkes fram og tilbake og de to sidene sys sammen. Det er jo så kjeeeeedelig. Så kom jeg til å tenke på at hvis jeg bruker magic cast-on kan jeg strikke den nedenfra og opp, og felle i stedet for å øke. Det bør vel gå greit det, eller er det noe jeg ikke ser som gjør at det potensielt ikke blir like bra? Det er snakk om å legge opp 134 masker og felle ned til 86.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 15:31   #2
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkespørsmål - magic cast-on

Jeg tenkte som du og strikka den i ett for så og sy den sammen bare nede. Gikk så greit så. Aner ikke hva magic cast-on er, jeg strikka den fra bunnen og opp og felte masker.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 15:37   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.207
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkespørsmål - magic cast-on

Det bør gå an.

Men ofte trengs det en søm for å stabilisere. Jeg vet ikke om det vil være tilfellet her, men i så fall kan du jo strikke rundt slik Frøydis gjorde. Et annet alternativ er å starte øverst og strikke rundt, for så å maske sammen nederst, eller å felle med det som heter 3-needle bind-off på engelsk og som jeg ikke aner hva heter på norsk.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 15:37   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkespørsmål - magic cast-on

Magic cast-on er en måte å legge opp på så det blir "tett". Har brukt det på sokker som strikkes fra tåa og opp, og det funker helt strålende. Se her:


(Kilde: youtube.com)

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 15:43   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkespørsmål - magic cast-on

Three-needle bind-off var ny for meg, allium - det ser kanskje ut som et enda bedre alternativ. Takk!

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 22:20   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkespørsmål - magic cast-on

Enig med allium - magic cast-on og kitchener grafting gir vel begge ca samme resultat, men hvis poenget er å ha en søm der som gir litt hold ift fasong burde three needle bind off være super!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 22:25   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.010
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkespørsmål - magic cast-on

Jepp, skal prøve den på den jeg holder på med nå også, selv om den er strikket fram og tilbake som mønsteret sier.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no