Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om navnesminke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-11, 17:13   #501
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Jeg hadde så lyst til å hete Vilde da jeg var liten, men foreldrene mine lot meg ikke bytte navn.

Ser NM og SMs navnesider er nevnt tidligere her. Disse sidene, særlig på SM er underholdende altså! Har knegget mang en gang. Der er det navnesminke!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 18:52   #502
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.031
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

I følge navnetradisjonen på gubbens side, skulle vi gitt eldstemann navnet Laurits. Det var ikke aktuelt for meg.

Og det synes jeg er et superfint navn. Vi kjenner en liten Laurits.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-11, 21:15   #503
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.326
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Det mest pretensiøse navnet jeg vet om er forsåvidt ikke navnesminket whatsoever, men en ren kaskafoni av tradisjonelle, norske navn.

... og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke klarte å holde meg alvorlig da jeg fikk vite min eldste stesønns hele og fulle navn. Men gutten kler det, det skal han ha!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 08:03   #504
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg blir fremdeles litt satt ut av overdreven sminking som Mehlizzah og dets like. Men utenlandske navn som er skrevet riktig og ikke delvis fornorsket er helt kurant.

Enig i den. Jenta mi har et C-navn men hun er oppkalt etter sin italienske oldemor som skrev det med C, det er vanlig der. Sønnen min har jo et enda mer italiensk navn, men jeg ville ha et navn som kunne uttales lett både i Norge og i Italia, og som ikke var pompøst eller noe. Da ble det Luca, enkelt og greit.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 09:11   #505
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.630
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.


Det Teo sier om anonymitet er et poeng, men jeg synes jeg ser en liten tendens til at de som velger uvanlige navn ofte bruker navnet i alle sammenhenger også, jeg da, men det får jo være deres sak. (Ok - det har jeg vel strengt tatt ikke belegg for å si, jeg har bare avslørt meg grundig med tanke på sniklesing på NM og de der andre foraene. ) En liten gutt i omgangskretsen kan etter hvert google fornavnet sitt, og alle treffene på de første sidene er innlegg mammaen har skrevet om ham i forum. Jeg synes det er litt betenkelig, men jeg tror ikke jeg skal gi meg til å lære voksne folk nettvett.

Slikt viser jo egentlig skremmende mangel på nettvett!

Jeg omtaler jo nesten aldri mine barn ved navn på nett, men skulle jeg gjøre det så ville de jo i alle fall ikke florere på forsiden av googletreffene. Det finnes noen personer som er mer kjent, som har sanne navn som Knerten. Kongen f.eks. Søstra har jo heller ikke akkurat verdens mest uvanlige navn. Vi ville ikke ha "topp ti" navn, men "helt vanlige navn". Jeg kunne aldri tenkt meg å stave et navn slik at alle googletreff garantert gjaldt det barnet, for meg blir det veldig... vel, utleverende på en måte. Men google mine barns navn så mye man vil, det er ikke mange av treffene som omtaler mine barn (men man finner nok annonsen jeg satte inn i noen aviser da hun var født)

Fullt navn blir en annen sak, vi er tre stykker i landet som har den kombinasjonen av mellomnavn (mitt pikenavn) og etternavn som jeg har. Det er meg og mine to barn.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 09:24   #506
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Mitt navn er så vanlig at om man søker på fornavn/etternavn så finner man tre stykker som heter det samme, fra samme område i landet, født samme år eller året før.


Jeg har sminket navnet til to av mine. Det er ikke for at det skal se fænsi ut - det er rett og slett fordi samfunnet vårt er mer og mer internasjonalt, begge navnene har to veldig vanlige skrivemåter og jeg har dermed valgt den skrivemåten som er mest vanlig internasjonalt.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 09:41   #507
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.784
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Jeg synes ikke det går som sminking, smilet. Det er den vanligste skrivemåten på begge navnene og guttene slipper å si fra at de skriver uten den bokstaven.
Tre av våre barn har en stum bokstav på slutten av navnet, men det er fordi jeg synes det ble seende stutt ut uten. (nettopp fordi jeg har vært vant til å se det skrevet med.)

Jeg har forresten et gammelt-kjerring-navn og det var ikke bare enkelt når jeg sto der og skulle presentere meg i første klasse. Jeg valgte likevel å gi blaffen i det når jeg navnga mine egne barn.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 10:14   #508
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.508
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Mine barn har korte, enkle navn uten en bokstav for mye, fire bokstaver begge to. Og begge navnene er vanlige. Men de har mellomnavn som, om ikke de er sminket, er de unektelig ganske spesielle. De er dog oppkalt etter noe, og jeg tenker at de kan selv velge om de vil bruke de eller ikke.

Googlebare er de uansett, det er tre stykker i norge med deres etternavn, det er mannen og barna. Jeg har særdeles vanlig for- og etternavn, så det skal godt gjøres å google meg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 11:04   #509
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Jeg vil ikke si at Ingvild er en navnesminket Ingvil.


Sitat:

Det er 250 kvinner som har Ingvil som første fornavn.
Det er 209 kvinner som har Ingvil som eneste fornavn.

Det er 6048 kvinner som har Ingvild som første fornavn.
Det er 5048 kvinner som har Ingvild som eneste fornavn

.

Det er snarere sånn at Ingvil er en zpeziell variant av Ingvild. (Og man blir hetende Ingvil uten D) Hvis det finnes ulike stavemåter av navnet, så ville jeg valgt den vanligste for å slippe de fleste feilstavelsene.

Navn som Ingjald, Ingvald, Håvard osv er veldig uvanlige uten D tilslutt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 11:25   #510
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Jeg kjenner ikke noen som heter Ingri heller.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 11:54   #511
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.784
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Jeg har en bekjent som har vanlige (og flotte navn) på barna sine, men som har valgt å skrive dem annerledes. (type Anhe og Marih). Det blir bare rart egentlig og det røsker litt opp i ungmor-fordommene mine.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 11:57   #512
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg har en bekjent som har vanlige (og flotte navn) på barna sine, men som har valgt å skrive dem annerledes. (type Anhe og Marih). Det blir bare rart egentlig og det røsker litt opp i ungmor-fordommene mine.

Det er noen ganske drøye fordommer du flagger her nå altså.

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 11:57   #513
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

(Jeg bare tester ut hvordan du reagerer på påstanden. )

  Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 11:58   #514
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.548
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Avsporing: Jeg jobbet en stund for at min helnorske pode skulle hete Mehmet ( tyrkisk) Rett og slett fordi det hadde vært morsomt, og fordi folk ville blitt forvirret. Sambo syns ikke det var lov til å ha det gøy med slike saker.

Men hvor kult hadde ikke det vært, egentlig? Poden er hvitere en hvit og med knallrødt hår. Vi bor, og blir mest sannsynlig boende, i det området i Trondheim med flest nasjonaliteter samlet på ett sted. Jeg hadde syntes det var helt fantastisk om noen valgte å gjøre slikt. Like herlig om det tyrkiske paret ved sidenav kalte ungen sin Åse eller Håkon.
Jeg syns virkelig det er smart, altså. Utfordrer liksom fordommene på en veldig hyggelig måte.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:03   #515
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg kjenner ikke noen som heter Ingri heller.

Det gjør jeg! Hun er i 50-årene.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:07   #516
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.784
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

(Jeg bare tester ut hvordan du reagerer på påstanden. )

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er noen ganske drøye fordommer du flagger her nå altså.



Fordommene har jeg fordi jeg ble møtt med dem selv.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:10   #517
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.326
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.


Fordommene har jeg fordi jeg ble møtt med dem selv.

Den skjønte jeg ikke.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:13   #518
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.611
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg kjenner ikke noen som heter Ingri heller.

Jeg gikk på barneskole med Ingri, Astri og Solvei. Synes fremdeles det ser merkelig ut..

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:18   #519
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.084
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg hadde syntes det var helt fantastisk om noen valgte å gjøre slikt. Like herlig om det tyrkiske paret ved sidenav kalte ungen sin Åse eller Håkon.
Jeg syns virkelig det er smart, altså. Utfordrer liksom fordommene på en veldig hyggelig måte.

Jeg vet om et søskenpar som heter Inger og Bjørn.
De er asiatiske. De har riktignok et asiatisk mellomnavn, men de omtales kun som Inger og Bjørn.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare

Sist redigert av Ru : 01-06-11 kl 12:18. Årsak: prøver å anonymisere littegranne
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-11, 12:24   #520
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om navnesminke?

Sønnen min heter det samme som mange konger har hett før han, så om stavemåten er sminket får så være. Jeg ville ikke ha særnorske bokstaver (æ, ø, å) i navnet hans.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no