Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Oppskrift på gomme?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-06, 20:41   #1
LilleVims
Aktiv
 
LilleVims sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 187
LilleVims er litt kul
Standard

Oppskrift på gomme?

Jeg har så fryktelig lyst til å prøve meg på å lage lefse og gomme i år - til jul. Men er det noen som har en skikkelig god oppskrift på gomme??

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:42   #2
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Er det det samme som søst ?

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:43   #3
LilleVims
Aktiv
 
LilleVims sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 187
LilleVims er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Ehm, jeg er jammen ikke helt sikker...

Er fra nordnorge - om det har noe å si - og der sier vi bare gomme.

Er vel grøt,kanel,sukker,rosiner eller noe sånt.. Har aldri prøvd å lage, men synes det er så utrolig godt!

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:45   #4
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Skal vi se....

20 liter H melk
Noen liter Kulturmelk og la dette koke i 20 timer Med rosiner i... Og kanel på toppen til slutt.

Beklager, men jeg husker ikke oppskriften, men dette har jeg laget det sikkert 100 ganger i løpet av min tid i ferskvaren på Mega.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:47   #5
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?


denne diskusjonen har jeg vært med på NM .. "Er søst og gomme det samme??"

Jeg derimot lurer fremdeles på hva dette er ??
Tydligvis ikke noe vi har på vestlandet

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:48   #6
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Det hørtest ut som det samme ja
Har ikke oppskriften min her, men kan kanskje grave den frem en gang vist du ikke får inn noen andre gode

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:49   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.


denne diskusjonen har jeg vært med på NM .. "Er søst og gomme det samme??"

Jeg derimot lurer fremdeles på hva dette er ??
Tydligvis ikke noe vi har på vestlandet

Jeg kommer fra vestlandet

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:50   #8
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Ingredienser:
2 l melk
5 dl kulturmelk
1-2 ss hvetemel
1 dl vann
3/4 dl rosiner
2 ss revet appelsinskall
1 ts kanel
Tilberedning:
Kok opp melken før kulturmelken røres inn. La blandingen skille seg. Småkok under lokk i 3-4 timer til blandingen er lys brun. Rør av og til.
Jevn blandingen med hvetemel utrørt i melk, og smak til med rosiner, appelsinskall og kanel.
Dryss sukker og kanelblanding på toppen.

Fant denne på www.varden.no

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:50   #9
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.

Jeg derimot lurer fremdeles på hva dette er ??
Tydligvis ikke noe vi har på vestlandet

Hva!?! Gomme er jo vestlandetmat så det holder. Det heter sikkert bare noe annet hos dere.

Det er en slags kornete ostemassesak som smaker litt som prim bare mildere og mindre brunostete.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:53   #10
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Hva!?! Gomme er jo vestlandetmat så det holder. Det heter sikkert bare noe annet hos dere.

Det er en slags kornete ostemassesak som smaker litt som prim bare mildere og mindre brunostete.

Søst

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:56   #11
LilleVims
Aktiv
 
LilleVims sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 187
LilleVims er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Hva!?! Gomme er jo vestlandetmat så det holder. Det heter sikkert bare noe annet hos dere.

Det er en slags kornete ostemassesak som smaker litt som prim bare mildere og mindre brunostete.


MIN gomme har da aldri smakt prim søster Den jeg er vandt til smaker bare deilig søt,kornete ostemassegrøtsak eller noe sånt

Jeg kjøpte en sånn boks med søst/gomme på Ica her om dagen...Mmmm tenkte jeg, endelig litt gomme. Det kom veldig fort ut igjen. Det var ikke det samme som jeg kaller gomme.

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:57   #12
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

unnskyld.. vestlandet er stort
Men her i min kyst-by har jeg aldri sett dette. Har fått det forklart tidligere, men har aldri smakt eller sett det.
Sikkert godt! jeg synes det er så fasinerende at jeg ikke vet hva det er.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 21:09   #13
Fara
Tenker fortsatt dobbelt
 
Fara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Innlegg: 2.463
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Skal vi se om jeg husker min oppskrift.

2 l hel-melk
1 pk fløte
1 l kultur melk
sirup
1 egg
noen ss semulegryn
sukker

Jeg koker opp melk og fløte.
Tilsetter kultur melka
Tar den tykke grøten som skiller seg ut over i en kasserolle og tilsetter 1/3 av væsken.
Tilsetter noen ss sirup
Lar dette stå å koke i ca.3 timer
Tilsetter da ett pisket egg
Bruker semulegryn for å få en god konsistens
Tilsetter sukker etter smak
Har i rosiner

__________________
Fara, Pottifar 03, Marihøna06 og Tuppen og Lillemor 11
Fara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 21:30   #14
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av LilleVims, her.

MIN gomme har da aldri smakt prim søster Den jeg er vandt til smaker bare deilig søt,kornete ostemassegrøtsak eller noe sånt
Jeg kjøpte en sånn boks med søst/gomme på Ica her om dagen...Mmmm tenkte jeg, endelig litt gomme. Det kom veldig fort ut igjen. Det var ikke det samme som jeg kaller gomme.

Er din hvit/beige på fagen da? Og fast så den kan skjæres i tjukke skiver hvis man er forsiktig? Det er nemlig også et gommeprodukt, men man gjør noen tiks underveis. Vi kaller den eggost.
Min gomme ligner på den de ha i boks i melkeskapet på butikken. Dvs kornete og brun og og karamellaktig. Sånn hvit boks med grønn skrift. Den er jo ikke så god som hjemmelaget, men nær nok til å duge.
Prøv den på sesamknekkebrød med litt aprikossyltetøy på så har du Mandalslunsj.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 21:38   #15
LilleVims
Aktiv
 
LilleVims sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 187
LilleVims er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Er din hvit/beige på fagen da? Og fast så den kan skjæres i tjukke skiver hvis man er forsiktig? Det er nemlig også et gommeprodukt, men man gjør noen tiks underveis. Vi kaller den eggost.
Min gomme ligner på den de ha i boks i melkeskapet på butikken. Dvs kornete og brun og og karamellaktig. Sånn hvit boks med grønn skrift. Den er jo ikke så god som hjemmelaget, men nær nok til å duge.
Prøv den på sesamknekkebrød med litt aprikossyltetøy på så har du Mandalslunsj.


Ja - det er det jeg kaller gomme


Åh, som jeg gleder meg til å slave over gryter og karr i mange mange dager til ende

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 21:40   #16
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av LilleVims, her.

Ja - det er det jeg kaller gomme

Det var bra vi fikk etablert det da. Mamma hadde en god oppskrift, skal prøve å få den ut av henne hvis du ikke får noe respons på det her.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 21:48   #17
LilleVims
Aktiv
 
LilleVims sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 187
LilleVims er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Det var bra vi fikk etablert det da. Mamma hadde en god oppskrift, skal prøve å få den ut av henne hvis du ikke får noe respons på det her.




Det var en gammel kone som lagde verdens beste gomme. Har ikke smakt bedre hverken før eller senere... Men jeg tror hun tok med seg oppskriften i graven...

Tror jeg må ringe mamma

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 22:07   #18
LilleVims
Aktiv
 
LilleVims sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 187
LilleVims er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

En ting jeg har skjønt etter å ha flytta en del er at det finnes uttallige varianter av brune melkeklumper. Det finnes mange varianter av gome/gomme.
Den gommen jeg er vant med fra sørlandet er veldig annerledes fra Namdalsgommen eller gommen som svigermor lager.

Forvirrende ja!

Her i distriktet er det Molsgomme som er tingen. Det smaker godt!

Hvordan er Molsgommen da? Søt? Salt?

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 22:21   #19
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Lillevims: Hvis den skal være hvit/lys, kan det da være helgelandsgomme du tenker på? Den er veldig lys og søt. Tror den er krydret med kardemomme i tillegg til kanel...

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 22:27   #20
LilleVims
Aktiv
 
LilleVims sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 187
LilleVims er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Lillevims: Hvis den skal være hvit/lys, kan det da være helgelandsgomme du tenker på? Den er veldig lys og søt. Tror den er krydret med kardemomme i tillegg til kanel...


Da er det helt sikkert den jeg tenker på Visste ikke at den også ble kalt helgelandsgomme. Burde jo kanskje ha tenkt på det - siden jeg kommer derifra

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no