Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Julegudstjeneste i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 09:27   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julegudstjeneste i skolen

Det var slik at man har rett til fritak for sine barn når det gjelder dette,uten masse om og men, ja? Jeg har sendt læreren en mail men ikke fått svar ennå. Og de skal i kirken i morgen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:31   #2
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Det skal være en enkel affære, ja. Du skal ha fått brev om hvordan dette skal gjøres? Rektor her på skolen stresset i hvert fall voldsomt med dette brevet som foreldrene nå hadde krav på.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:32   #3
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Ja det tror jeg ganske sikkert. Vi fikk med skjema som skulle fylles ut dersom man ønsket fritak. For de som da ikke skulle i kirken ville det bli laget eget opplegg på skolen.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:34   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Jeg har ikke hørt noe som helst om denne gudstjenesten før jeg leste planen på mandag. I fjor var de ikke så jeg antok bare at de ikke benyttet seg av gudstjeneste ved denne skolen. De har ikke vært i påsken heller, så dette kom litt som en bombe.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:37   #5
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Kanskje du skulle prøve å få tak i lærer pr telefon? Hvis du ønsker fritak bør jo skolen ha beskjed i dag så de kan ha eget opplegg for de som ikke skal i kirken. Evt gi barna fri hvis det er på begynnelsen/slutten av dagen?

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:40   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.699
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

De har rett på eget opplegg på skolen ja. Men jeg har en følelse at det er mest hånhevd i byene enn utenfor sånn som vi bor. Men tar du kontakt så kan de ikke tvinge henne til å gå.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:47   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Jeg tenkte å stikke innom kontoret etterpå, siden skolen ligger sånn omtrent femti meter fra her jeg sitter nå.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:50   #8
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Elevene fikk med lapp hjem hvor vi skulle krysse av for hvilket tilbud de skulle benytte, kirken eller skolen.

Datteren fikk velge selv. I år valgte hun kirken. Ifjor var hun med på opplegget på skolen. Begge deler skal være like stemningsfullt, såvidt jeg har erfart.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 09:52   #9
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Stemningen er for meg irrelevant. Jeg lar ungene gå med min mor i kirken på julaften. Da og kun da. Jeg har ikke behov for at de skal misjoneres for via skolen i større grad enn de allerede blir det.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:03   #10
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Her får vi ingen lapp som gir barna noe valg.
De får beskjed om at de skal i kirken og så spør de om hvem av barna som vil tenne lys.
Alle rekker jo opp hånda. Fyrstikker er kult.

Hadde uansett satt pris på et skjema der barna kunne tenke seg om og velge.
Gutten min tror ikke på Gud og Jesus, noe han har snakket endel om i det siste, men det er tøft å tenne lyset i kirken.

Ble litt oppgitt da jenta kom hjem fra skolen og fortalte at Adam og Eva var de første menneskene på jorda.
Vel, da måtte jeg nesten blande meg inn litt.
Sånn ellers pleier jeg å la de tro hva de vil, men dette er jo å fortelle de skrøner som om de er en sannhet.
Hun blir jo forvirret stakkars.

Sporet av en smule.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:05   #11
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Stemningen er for meg irrelevant. Jeg lar ungene gå med min mor i kirken på julaften. Da og kun da. Jeg har ikke behov for at de skal misjoneres for via skolen i større grad enn de allerede blir det.

Det er det sikkert noe i, men tror ikke noen av mine barn skjønner at det misjoneres.

Uansett er det ungenes valg, som jeg ikke legger meg opp i. Jeg går kun i kirken når det er bryllup, dåp, konfirmasjon og begravelser. På julaften er det så fullt i kirken, så det har jeg kun vært et par ganger.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:08   #12
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.699
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Jeg husker fra barneskolen at de sa i kirken at om man trodde på jesus så fikk man evig liv. Så jeg bestemte meg for at jeg måtte tro på han, jeg vill jo ikke dø.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:12   #13
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Her får vi ingen lapp som gir barna noe valg.
De får beskjed om at de skal i kirken og så spør de om hvem av barna som vil tenne lys.
Alle rekker jo opp hånda. Fyrstikker er kult.

Hadde uansett satt pris på et skjema der barna kunne tenke seg om og velge.
Gutten min tror ikke på Gud og Jesus, noe han har snakket endel om i det siste, men det er tøft å tenne lyset i kirken.

Ble litt oppgitt da jenta kom hjem fra skolen og fortalte at Adam og Eva var de første menneskene på jorda.
Vel, da måtte jeg nesten blande meg inn litt.
Sånn ellers pleier jeg å la de tro hva de vil, men dette er jo å fortelle de skrøner som om de er en sannhet.
Hun blir jo forvirret stakkars.

Sporet av en smule.

Dette er det som gjør at jeg har store problemer med at det i skoleregi arrangeres gudstjeneste. Såklart ungene vil være med når de skal synge!'

Dette er sannelig en tråd hvor jeg er helt på linje med Sitron sin irritasjon over skolegudstjeneste...

  Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:31   #14
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Her i kommunen deles det ut skjema til alle på forhånd.

Jeg hadde nå aller helst sett at skolegudstjeneste ikke ble praktisert i det hele tatt, siden det faktisk er et brudd på en paragraf i opplæringsloven. Religion skal jo ikke praktiseres i skolen! I tillegg erfarer jeg at det ofte slett ikke fokuseres i stor nok grad på at de som ikke drar i kirken skal ha et koselig alternativ. Nei, det burde kuttes ut og erstattes med et alternativ som alle kan være med på - uansett religion.

Vel, det er nok ikke mange år igjen til det er helt forbudt, får vi håpe.

Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:33   #15
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Elevene fikk med lapp hjem hvor vi skulle krysse av for hvilket tilbud de skulle benytte, kirken eller skolen.

Her også. Enern valgte kirken, toern valgte skolen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:43   #16
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Ble litt oppgitt da jenta kom hjem fra skolen og fortalte at Adam og Eva var de første menneskene på jorda.
Vel, da måtte jeg nesten blande meg inn litt.
Sånn ellers pleier jeg å la de tro hva de vil, men dette er jo å fortelle de skrøner som om de er en sannhet.
Hun blir jo forvirret stakkars.

Sporet av en smule.

Jeg er med på det meste, og syns ikke det gjør noe om ungene mine utsettes for andre kulturer og religioner enn min egen (agnostiske). Men akkurat det der hadde jeg også reagert meget sterkt på, ja. Det hadde nok blitt en ganske sur samtale med læreren om forskjellen på vitenskap og religion, og betydningen av å ikke blande dem sammen i en salig grøt.

Uff, gruer meg litt til alle feilene ungene kommer til å lære opp gjennom barneskolen. "Nei, kjære, Darwin sa aldri at den sterkeste overlever." "Du trenger ikke krangle med læreren om dette, men du har helt rett i at drivhuseffekt og ozonlag er to forskjellige ting." "Så da vennnen, det er ikke læreren sin skyld at han aldri har lært at det er stygt å kalle inuitene for eskimoer."

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:18   #17
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

I prinsippet syns jeg de burde droppet skolegudstjenestene. Men når det nå alt er sånn så har jeg ingen betenkeligheter med å sende andreklassingen på julegudstjeneste.

Jeg må si at jeg skjønner ikke helt den store frykten for misjonering. Husker dere virkelig så dårlig fra egen skoletid? Jeg husker julegudstjenestene. Med en prest som kaklet i vei om noe vi fant komplett uinteressant, en lærer som hysjet på oss og gjerne ville forklare om altertavler og hva det nå var alt. Jeg BLE jo ikke kristen av det? Tvert i mot, vil jeg si. Det var lite som var så effektivt til å påvirke både meg og mange andre til å ta avstand fra kristendommen, som disse julegudstjenestene som forenkler alt man har lært i andre fag, og kommer med en slags naiv fortelling fra la-la-land. Jeg husker godt at etter julegudstjenesten hvert år gikk det nærmest sport i å rakke mest mulig ned på kristendommen, presten, kirka og alt som hadde med det å gjøre. Til lærerens store fortvilelse.

Jeg tror det er litt nyttig for barna, jeg. Dette er en religion som er stor og har sterk påvirkning i vårt samfunn. La barna selv få oppleve dette, på nært hold. La dem gjøre sine egne erfaringer. Hva er så farlig med det? At det er meningsløst, og sløsing med ressurser - ja. Men... det er nyttig også.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:57   #18
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Jeg syns det er helt greit av de går på julegudstjeneste, så lenge de går i moskeen til Eid, i synagogen til chanucka osv osv.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:59   #19
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.699
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Tror faktisk veldig mange barn kunne tenkt seg å gå i moskeen til Eid. Jeg vet at jeg hadde synest det var spennende. Selv for 10 år siden.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 12:15   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegudstjeneste i skolen

Jeg tilbrakte enhver julegudstjeneste på skolen, hvor jeg fikk beskjed om å tegne og pynte tavla til de andre kom tilbake. Tydeligvis har allikevel verden gått noe fremover de siste 11, 12 årene.

Når den tid kommer er det uaktuelt at barna skal være med på julegudstjenester, og de fleste andre sammenhenger hvor tro blir fremstilt som sannhet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no