Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipping til ermer?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-21, 09:59   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipping til ermer?

Jeg driver og strikker noe som enten skal bli en vest, eller en genser. Det er massivt med mønsterstrikk på bolen, vi snakker opp til 4 farger samtidig.

Derfor strikker jeg rundt og rundt, og jeg vil også helst fortsette med det selv etter at jeg egentlig skal felle av til ermehull. Så hva tenker dere er best:

Alt 1) Bare strikke rett opp, også klippe til buen i ermehullene?

Eller:

Alt 2) "Felle" (som i strikke sammen masker), strikke vrangt, deretter to klippemasker, slik at det blir en "kant" med vrangmasker oppover?

__________________


Sist redigert av Tallulah : 25-01-21 kl 10:11.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 10:06   #2
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipt til ermer?

Klippe, klippe, sa kjerringa!

I tillegg til å være et helvete med vrang flerfargestrikk, går strikkefastheten gjerne på bærtur.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 10:10   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipt til ermer?

Ja, dilemmaet er ikke om jeg skal klippe eller ikke, men hvordan. Har prøvd å presisere HI så det blir lettere å forstå hva jeg mener. Ser det var litt uklart.

Jeg strikket faktisk halve forstykket rett og vrangt før jeg fant ut at nei, DETTE gidder jeg ikke, og tok det opp. Som du sier, strikkefastheten var virkelig variabel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 10:17   #4
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipping til ermer?

Jeg tror jeg ville ha felt til ermehull og lagt opp tre-fire masker som ble strikket vrangt. Da er det lettere å få jevn kant etterpå.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 10:28   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipping til ermer?

Jeg er enig med Heilo - holder på med det samme nå.

Et spørsmål til, har noen prøvd å gjøre det samme med toppen på isatte ermer?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 10:32   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipping til ermer?

Å, haha! Nå trodde jeg det hadde rabla litt for deg.

Enig med Heilo, ja.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 10:59   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipping til ermer?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg er enig med Heilo - holder på med det samme nå.

Klipper du til ermehull? Vis meg gjerne hvordan du gjør det!

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg tror jeg ville ha felt til ermehull og lagt opp tre-fire masker som ble strikket vrangt. Da er det lettere å få jevn kant etterpå.

Er det lettere å få en pen kant hvis det er flere vrangmasker i "klippefeltet"? Jeg har bare klippet en gang før, og da var det en vrang, tre-fire rette, og en vrang. Også klippet man midt i.

Om jeg skal lage vest må jeg strikke på en vrangbord, om jeg går for ermer, så syr jeg dem bare i.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 11:10   #8
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipping til ermer?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Er det lettere å få en pen kant hvis det er flere vrangmasker i "klippefeltet"? Jeg har bare klippet en gang før, og da var det en vrang, tre-fire rette, og en vrang. Også klippet man midt i.

Om jeg skal lage vest må jeg strikke på en vrangbord, om jeg går for ermer, så syr jeg dem bare i.

Metoden med å felle masker til ermehull og deretter legge opp noen nye masker som strikkes vrangt er det jeg har lært fra norske strikkeoppskrifter da jeg begynte å strikke gensere. Jeg aner ikke om det er noen forskjell på dette og å ha noen rette masker inni vrangmaskene altså.

Jeg har stort sett vært litt misfornøyd med oppklippede plagg de siste gangene jeg har prøvd det. Jeg synes det er vanskelig å unngå at klippekanten blir stiv og tykk. Derfor har jeg i stedet pådratt meg stive skuldre av å strikke for mye vrangmasker...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 11:15   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipping til ermer?

Auda.

Ja, jeg innser at det vil være en kant. Mindre synlig om jeg setter i ermer (de skal ha litt puff), enn om jeg bare lager vest. Det er ganske tynt garn, jeg strikker på pinne 2,5, så jeg tror det ikke vil være for klumpete.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 11:41   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipping til ermer?

Jeg ville bare strikket rundt som du alt gjør og klippet. Har laget haugevis av gensere og jakker med isatte ermer, og har aldri laget noen form for klippemasker eller kantmasker.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 12:06   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipping til ermer?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg ville bare strikket rundt som du alt gjør og klippet. Har laget haugevis av gensere og jakker med isatte ermer, og har aldri laget noen form for klippemasker eller kantmasker.

Ikke når ermehullet egentlig skal være formet heller? Eller har du strikket sammen masker slik at den får en slags "ermehullfasong" der du skal klippe?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 12:21   #12
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipping til ermer?

Jeg ville gjort som Heilo foreslår. Fell masker som til ermehull, og så legg opp noen masker i hullet som strikkes vrangt. Da slipper du klippekant helt nederst, og det blir mindre klumpete under armen.

Og med så tynn pinne vil det ikke bli så veldig klumpete uansett. Skal det blir vest kan du også kjøpe noe kult bånd og sy over klippemaskene. Jeg gjorde det på en kofte jeg laget, der jeg klippet opp fremme, og det ble ikke klumpete i det hele tatt.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 12:33   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkedilemma: Hvordan løse oppklipping til ermer?

Smart, da skjønner jeg! Fant en instruksjonsvideo på Drops.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no