Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Riktig lys til portrettfoto?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-11, 14:33   #1
Juba81
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 15
Juba81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Riktig lys til portrettfoto?

Vi har tenkt til å ta noen portrettbilder hjemme, med et ganske vanlig speilreflekskamera og en nøytral hvit bakgrunn. Men vi sliter med å få et naturlig, jevnt og pent lys - er det noen som har noen gode triks til hvordan man kan få til "studio"-belysning hjemme på en enkel måte?

Juba81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 14:35   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Riktig lys til portrettfoto?

Om det er godt dagslys så har jeg god erfaring med å bare reflektere lyset med et hvitt ark. Men da trenger du jo noen til å holde det.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 16:02   #3
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Riktig lys til portrettfoto?

Husk å stå litt fra veggen, da faller skyggene penere. Du kan bruke en arbeidslampe for å belyse opp.

Ellers får du kjøpt reflektor til en rimelig penge på ebay.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 16:57   #4
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Riktig lys til portrettfoto?

Jeg bruker kun dagslys i fra vinduene.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 18:29   #5
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Riktig lys til portrettfoto?

Jeg har brukt reflektorer og arbeidslamper. Blits med dome på.

Til jul fikk jeg studiolys fra Ebay, det hjelper på. Om sommeren er det ikke noe problem med dagslys selv 6m inn i stuen der jeg tar bildene mine.

Anbefaler denne til ekstern blits. Den gir fantastisk lys.
Her er en billig uorginal: http://cgi.ebay.com/NEW-Lambency-Fla...item1c18f77419
Orginalen heter Gary fong og er litt dyrere.

Kan ikke sammenlignes med den små koppene som de fleste bruker.

Reflektorer får man også til billig penge på ebay. Jeg har en 60" og en 80" kunne tenke meg en enda større til innefotografering.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 20:49   #6
Juba81
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 15
Juba81 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Riktig lys til portrettfoto?

Takk for gode tips, tror jeg skal gå til innkjøp av litt utstyr på ebay, for dagslyset innendørs nå i februar er ikke så mye å skryte av her hos oss. Selv om ekte dagslys vel er det beste

Noen tips til innstillinger på kameraet? Vi har en 50mm linse som jeg tenkte å bruke, den skal være forholdsvis lyssterk. Kameraet er en vanlig Canon eos 400.

Juba81 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:11   #7
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Riktig lys til portrettfoto?

Opprinnelig lagt inn av Juba81, her.

Takk for gode tips, tror jeg skal gå til innkjøp av litt utstyr på ebay, for dagslyset innendørs nå i februar er ikke så mye å skryte av her hos oss. Selv om ekte dagslys vel er det beste

Noen tips til innstillinger på kameraet? Vi har en 50mm linse som jeg tenkte å bruke, den skal være forholdsvis lyssterk. Kameraet er en vanlig Canon eos 400.

Så lav f-stop som mulig, start med den laveste iso-verdien du kan og jobb deg oppover til resultatet blir bra. Portretter skyter du best på 85-100mm, men en 50mm vil også funke dersom du ikke har andre linser. En telefoto 200mm eller lenger er også veldig bra, men da trenger du ofte litt ekstra lys.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 22:12   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Riktig lys til portrettfoto?

50mm er en fin protrettlinse for 450. Ved fullformat derimot bør man opp til 85mm .

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no