Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrifter på gode og grove brød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-06, 10:18   #1
Sparky
Mean Milk Machine
 
Sparky sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 217
Sparky er litt kul
Standard

Oppskrifter på gode og grove brød

Jeg har vært på spa-hotell i helgen og maten jeg fikk der var aldeles nydelig. Til frokost og lunsj fikk vi flere typer grove brød å velge mellom, og det var ikke av typen en får på Rema eller andre daglivarebutikker. Jeg ble skikkelig inspirert til å bake selv, men jeg har ingen gode oppskrifter. Er det noen dyktige bakere der ute som vil dele?

Sparky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 21:30   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.394
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på gode og grove brød

Jeg har en enormt lett, men den er ikke her akkurat nå. Minn meg om jeg glemmer!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-06, 21:38   #3
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrifter på gode og grove brød

Den er grei, Pelen! Jeg vil nemlig også ha oppskrift.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 13:19   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.394
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrifter på gode og grove brød

Her er et brød som jeg syns er så greit av flere grunner:

  • Det holder lenge
  • Det er ekstremt lett å gjøre
  • Man kan variere inneholdet
  • Det er godt også etter frysing
Tyttebærbrød
(fritt oversatt)

2 dl grovt rugmel (eller grovt speltmel eller lignende)
2 dl hvete- eller rugkjerner
2 dl blandet f. eks. solsikkefrø, linfrø, sesamfrø
6 dl hvetemel (eller fint speltmel)
3 teskjeer natriumkarbonat (heter det ikke det? Bikarbonat på svensk slikt som gjør at deigen hever seg)
7 dl kefir
1,5 dl tyttebær eller tyttebærsyltetøy (da bør man selvsagt tenke på at det blir sukker i brødet, utelater man dette bør man kanskje ha bittelite sukker i for å få det til å heve).

Bland alle tørre ingredienser. Hell i kefir og tyttebær. Det blir ganske løst.

Hell opp i 2 smurte 1,5 liters former. Stek 70-75 min i 200 grader. Etter ca 30 min i ovnen legger du på aluminiumsfolie.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 17:57   #5
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrifter på gode og grove brød

Takk, Pelen!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no