Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Enkel og god fiskegrateng?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-13, 15:18   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Enkel og god fiskegrateng?

Jeg har aldri laget fiskegrateng så dersom noen har en detaljert oppskrift blir jeg glad!

Gjerne en med hvit fisk og en med feks laks! Den med hvit fisk så håper jeg på oppskrift med hvit saus,makaroni og fisk osv.

Kan man lage opp flere og så fryse? Hva dersom man bruker frossen fisk, kan den fryses på ny? Kan man lage kvelden før og oppbevare i kjøleskap? (Hva med makaronien?)

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 15:38   #2
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkel og god fiskegrateng?

Jeg henger meg på her!

Tine eller kjøpe fisk, koke makaroni og ha på sånn strø på toppen skal jeg klare. Men hva med den hvite sausen? Vanskelig?

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 15:55   #3
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Enkel og god fiskegrateng?

Ja, man kan lage flere og fryse (helst ustekt) - genial "ferdigmat"! Det er faktisk det vi skal ha til middag i dag. Så lenge du koker (rettere sagt trekker) fisken før du har den i gratengen kan du fint bruke fisk som har vært frosset. Du kan gjerne oppbevare røra i kjøleskapet over natten, men vent med strøet til du skal steke gratengen, eller blir det bløtt.

Hvit saus er ikke vanskelig, men hvis du er litt usikker er det lettere å unngå klumper om du bruker litt ekstra smør i forhold til mel.

Jeg lager fiskegrateng sånn.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 17:11   #4
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Enkel og god fiskegrateng?

Jeg har ingen god oppskrift å dele enda, men jeg er vokst opp med mormors aller beste fiskegrateng noen sinne. Hun kokte også fisken før hun hadde den i fiskegratengen. Min mor la alltid fisk i store biter i bunnen av formen og helte så makaronirøren over fisken, mens mormor alltid blandet fisken inn i røra, noe jo var snadder for små barn. I tillegg brukte hun å blande inn grønnsaker (som regel gulrot og erter) inn i røra også. Knallgodt! Synd jeg aldri fikk oppskriften av henne før hun døde, men jeg lurer på om søstra mi har den... Det må jeg sannelig sjekke.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-13, 21:55   #5
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.033
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Enkel og god fiskegrateng?

Grunnoppskriften min er som følger:
Jeg lager helt vanlig hvitsaus med smeltet smør, mel og sper ut med melk og fiskekraft. Har i et par eggeplommer og rører godt mens det småkoker. Krydrer den med pepper og muskat og evt salt. Ha i kokt makaroni og ferdigtrukket fisk. Pisk eggehvitene til skum, og vend forsiktig i fisk/saus/makaroniblandingen. Hell det i en ildfast form og ha strøkavring på toppen. Stek i stekovn ved 150-200 grader til det ser ferdig ut.

Kan varieres i det uendelige med ulike typer fisk, ha i grønnsaker osv. Jeg bruker alltid fullkornsmakaroni og foretrekker å ha grønnsakene ved siden av.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no